1 365 522 läst · 2 804 svar
1366k läst
2,8k svar
Yale doorman
Idag tog jag in en låssmed till att göra bytet då jag varken vill eller känner mig kompetent nog efter den här fadäsen att gå i närheten av elektroniska låsanordningar.
Stoltserade med att jag bytt till Litiumbatterier i hopp om att få det att fungera. Han menade bestämt på att jag skulle akta mig för det i Yale Doorman, då de tydligen inte varna om låg batterinivå utan tar fetslut direkt.
Hans största gissning var att felet är i låskistan, vilket var hans erfarenhet av de lås han bytt ut på vägen. Återstår att se vad Yale säger.
Stoltserade med att jag bytt till Litiumbatterier i hopp om att få det att fungera. Han menade bestämt på att jag skulle akta mig för det i Yale Doorman, då de tydligen inte varna om låg batterinivå utan tar fetslut direkt.
Hans största gissning var att felet är i låskistan, vilket var hans erfarenhet av de lås han bytt ut på vägen. Återstår att se vad Yale säger.
Det ena påståendet motsäger inte det andra, båda påståendena är sanna.L Location skrev:
Det är helt riktigt att litiumbatterier dör direkt precis som i en skruvdragare med lithiumbatteri som tvärt tar slut, det är så litiumbatterier fungerar.
När lituimbatterier används byts batterier efter fasta perioder, samtidigt är det sant att lithiumbatterier klarar kyla vilket alkaliska batterier inte gör.
Olika batterier har olika egenskaper och det är förhållanden på plats som bestämmer vilka batterier som är lämpliga, om låssmeden gjort den bedömningen på plats efter att ha sett dörrmiljön så är jag säker på att den är korrekt.
Halloj, är det någon som vet varför jag måste göra såhär med mitt yalelås?
Visa bilaga 250587
Har fungerat klockrent i snart 3 år men började krångla för någon månad sen, trycker man inte upp handtaget går det inte att låsa, ibland har även våra små hundar lyckats putta upp den också.
Edit: Det uppstod tyvärr ett fel när filmen laddades upp. Filen blev korrupt. /Per, mod
Visa bilaga 250587
Har fungerat klockrent i snart 3 år men började krångla för någon månad sen, trycker man inte upp handtaget går det inte att låsa, ibland har även våra små hundar lyckats putta upp den också.
Edit: Det uppstod tyvärr ett fel när filmen laddades upp. Filen blev korrupt. /Per, mod
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 860 inlägg
Svarta färgen som nöts bort med tiden?
Det tror jag alldeles säkert! Har haft liknande funderingar då jag precis flyttat och håller på med allt ifrån Google Home till Philips Hue och andra kul hemmaleksaker...J JohanLun skrev:Kanske har denna fråga varit uppe i tråden tidigare, eller hör mer till hemautomation... Men jag har för mig jag läst man kan fixa nån integration för "Doorman Verisure" med Home Assistant ([länk]), men då lägger man in sitt lösenord i nåt script tror jag... vilket känns mindre bra.
Men man kan ju ställa in så man får mail vid alla händelser, finns det någon som gjort en implementation som sätter en status till sin hemautomation mha mailen? Det skulle vara fint att veta vem som öppnade dörren... Och detta borde vara helt hackningsfritt, då det är envägskommunikation utan några lösenord inblandade. (typ [länk]). Jag har inte mekat så mycket med HA så jag förstår inte riktigt om detta skulle fixa att läsa dessa mail och tyda ut ur dem vad låsets status är?
Jag är utvecklare/programmerare så man borde kanske ta sig en funderare på detta.
hittar du på en nice lösning så hör av dig i tråden... jag har varit utvecklare/programmerare, men har glidit över till andra saker och det var nu mycket länge sen jag programmerade "på riktigt", det är lite startsträcka... Skulle vara kul att ta upp det igen, men hemmavid är det mycket annat som pockar på...A anrola987 skrev:
Vad skulle enligt dig vara intressanta scenarion/användningsområden?J JohanLun skrev:hittar du på en nice lösning så hör av dig i tråden... jag har varit utvecklare/programmerare, men har glidit över till andra saker och det var nu mycket länge sen jag programmerade "på riktigt", det är lite startsträcka... Skulle vara kul att ta upp det igen, men hemmavid är det mycket annat som pockar på...
Jag kommer läsa ut status ur larmet (larmat, olarmat eller att larmet gått), det finns digitala utgångar jag tänkt koppla in till z-wave (skulle gått med en arduino med HTTP server åxå men z-wave blir "enklare"), om jag vet när dörren låses upp vem som kommer hem, så kommer jag se även att larmet larmas av efter, på detta kan man sätta scenarion vad som ska hända. Helst skulle jag göra en liten statusruta på telefonen där man ser larmstatus, när nån kommer eller går etc, varje system har ju en egen app, men den övergripande/sammanlagda statusen saknar jag... Och varken mitt larm eller doorman integrerar ju med resten... utan har egna appar...A anrola987 skrev:
Varit intresserad av detta lås ett tag och frågade låssmeden idag när han var på bygget.
Och nu är jag inte intresserad av detta lås längre.
Han uppskattade att 10% av kunderna som köpt av dom hade problem.
Så jag väntar på bättre grejer.
Och nu är jag inte intresserad av detta lås längre.
Han uppskattade att 10% av kunderna som köpt av dom hade problem.
Så jag väntar på bättre grejer.
Jag kände likadant men insåg det inte finns någon annan vettig produkt, kvaliteten tveksam, ful... Men ack så praktisk... Hoppas den håller tills bättre alternativ finns framme, vill inte tillbaka till gamla typen av lås... Dock bör man se till både att kunna låsa med tex 7tillhållar för kunna låsa, och alternativ ingång om det inte går låsa upp...T Polos skrev:
Jag har tre stycken som fungerar klockrent. Speciellt med Verisure är det en fröjd med automatisk avlarmning när man öppnar, skalskyddar och låser automatiskt på kvällen, avlarmar automatiskt på morgonen, styr låset på distans, koll när någon kommer hem etc. Jag hade köpt och reklamerat och om det mot förmodan inte fungerar reklamera istället för att gå miste om en fantastisk funktion för att det eventuellt skulle kunna bli strul.T Polos skrev:
Ha,ha,ha - Nu har jag läst (75%) debatten på Byggahus' förträffliga Forum.
Just nu verkar det som det säkraste är att byta till inåtgående dörr och sedan skaffa ett järnspett typ New York. Kompletteras helst med en grov kedja alt. vajer. Tar lite tid att öppna, men man får mejla alla ev. besökare om anledningen.
...Batteridrift (utan backup) litar jag definitivt inte på längre.
Just nu verkar det som det säkraste är att byta till inåtgående dörr och sedan skaffa ett järnspett typ New York. Kompletteras helst med en grov kedja alt. vajer. Tar lite tid att öppna, men man får mejla alla ev. besökare om anledningen.
...Batteridrift (utan backup) litar jag definitivt inte på längre.
Akuta fråga:
Har en doorman installerad hemma med smart modul.
Ska installera en i farsans stuga innan helgen men har inte lagt en tanke på hur jag smartast administrera den installationen.
Han är inte teknisk lagd så det blir jag som kommer att få se till att det funkar och ändra koder etc.
Använder mej av android telefon, har en iPhone i jobbet som jag helst inte vill använda.
Så vad är smartast och möjligt att genomföra.
1. Skapa ett eget konto åt farsgubben:
Går det då att ha 2 konton i min android app? eller ska jag installera på jobb telefonen och köra hans konto där?
2. Lägga upp installationen på mitt konto.
Går det då göra en användare till honom så han bara ser ser hans installation?
Kan jag ta mina användare och ge rättigheter till hans lås?
3. Går det på ett smidigt sätt flytta smart modulen från ett konto till ett annat om man inte blir nöjd med sitt val?
4. När jag gör ändringar för mina användare så får jag sms med koder, är det för jag är system ägare, eller är det för det är det telenr som jag angav när kontot skapades?
Har en doorman installerad hemma med smart modul.
Ska installera en i farsans stuga innan helgen men har inte lagt en tanke på hur jag smartast administrera den installationen.
Han är inte teknisk lagd så det blir jag som kommer att få se till att det funkar och ändra koder etc.
Använder mej av android telefon, har en iPhone i jobbet som jag helst inte vill använda.
Så vad är smartast och möjligt att genomföra.
1. Skapa ett eget konto åt farsgubben:
Går det då att ha 2 konton i min android app? eller ska jag installera på jobb telefonen och köra hans konto där?
2. Lägga upp installationen på mitt konto.
Går det då göra en användare till honom så han bara ser ser hans installation?
Kan jag ta mina användare och ge rättigheter till hans lås?
3. Går det på ett smidigt sätt flytta smart modulen från ett konto till ett annat om man inte blir nöjd med sitt val?
4. När jag gör ändringar för mina användare så får jag sms med koder, är det för jag är system ägare, eller är det för det är det telenr som jag angav när kontot skapades?
Jag kör en lösning med en där en Verisure smartplug skickar ut signal till några z-wave puckar vid larm och skalskyddat. Kommer inte riktigt ihåg hur jag kopplade, skall leta upp posten. Funkar faktiskt klockrent!J JohanLun skrev: