Jag har varit i kontakt med Aleka.se Det ska va ett sk V2lås (version två), och det ska alla va som är levererade efter april typ. Det ska stå v2 under handtaget på utsidan eller nåt. Sen ska det bara behövas en mottagare i låset och ett Varisurelarm eller en v-box mini. Ring dom själva och hör.

• Gilla
fredl
  • Laddar…
honsa skrev:
Jag har varit i kontakt med Aleka.se Det ska va ett sk V2lås (version två), och det ska alla va som är levererade efter april typ. Det ska stå v2 under handtaget på utsidan eller nåt. Sen ska det bara behövas en mottagare i låset och ett Varisurelarm eller en v-box mini. Ring dom själva och hör.
Misstänkte det. Låskompaniet säljer v2 för 2800:-, sedan får man väl köpa till mottagaren när den kommer.

fredl skrev:
Misstänkte det. Låskompaniet säljer v2 för 2800:-, sedan får man väl köpa till mottagaren när den kommer.
Både Aleka och låskompaniet har dom för 2745:- faktiskt.

Förutom att det skall stå v2 på utsidan så måste det ha firmware 1.5. Vilken firmware det är kan man se under batteriluckan. Dessa är påväg ut i handeln just nu. Även modulen finns ute hos en del låsfirmor.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Mr9 skrev:
Förutom att det skall stå v2 på utsidan så måste det ha firmware 1.5. Vilken firmware det är kan man se under batteriluckan. Dessa är påväg ut i handeln just nu. Även modulen finns ute hos en del låsfirmor.
Hur mycket kostar modulen? Undrar om man kan använda verisures rfid taggar?

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Verisure taggarna är ej kompatibla till låset men Yale har egna som då också styr larmet. Däremot kan Verisure app styra låset. Modulen kostar några hundringar.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Mr9 skrev:
Verisure taggarna är ej kompatibla till låset men Yale har egna som då också styr larmet. Däremot kan Verisure app styra låset. Modulen kostar några hundringar.
Modulen kommer nog ligga på en 7-8hundra, men det är bara lösa rykten jag hört. Spännande är det iaf. Surt att jag har 4st av gamla modellen...

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Jag har precis bytt ut vårt lås till Yale Doorman och programmerat alla brickor. Orsaken är att sonen skarvat bort nycklarna och då tänkte jag att han bara skulle använda kod så kan ha bara slarva bort koden. :mad:
När jag nu testar låset så kan jag inte aktivera bortasäkert utan att använda en låsbricka. Om det är så det är konstruerat så förstår jag inte vitsen med endast kod. Ska man bara använda kod då man är i trädgården och har uppsikt över dörren? :x

Det är nog bara för att man inte ska råka låsa in någon. Det går ju inte att låsa upp innefrån då. Men snart kan man ju låsa bortasäkert med appen som kommer.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
:x Hur tänker du då? Det är väl lika lätt att låsa in någon med bricka som med kod.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Man låser inte med koden, dörren låser sig per automatik när den går igen.

För att aktivera bortasäkert måste man låsa med bricka eller fjärrkontrollen. När bortasäkert är aktiverat kan man inifrån bara låsa upp med fjärrkontrollen.

Hur bortsäkert fungerar är inte komplicerat! Eftersom vi pratar om bortasäkert så låser inte dörren automatiskt utan man måste låsa med bricka eller bricka med kod. Det jag saknar är bortsäker låsning med bara kod. Om det inte går så undrar jag varför?

Man kan ha manuell låsning och då låser man med stjärna. Men är bortasäkert aktiverad så är det brickan som gäller. Och då blir det ju ett moment där man kan tänka efter om någon är hemma.

Men det blir ju detsamma om man skulle behöva låsa med koden! Ingen skillnad i eftertanke.

God kväll!

Har precis installerat Yale Doorman i ytterdörren och sprang genast på problem, den vill inte låsa.

Ni som har fungerande lås, hur ska det bete sig?

Ska hakregeln inte röra på sig när man drar i handtaget när dörren är låst?

Har testat att trycka in dendär 3kantiga saken i låshuset, låst med vredet på insidan och öppnat med handtaget på utsidan men det gör ingen skillnad på hakregeln...

/s106

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.