1 356 196 läst · 2 804 svar
1356k läst
2,8k svar
Yale doorman
Det låter som om du har en enhet som inte fungerar som den ska. Jag har aldrig hört ett ljud från mitt lås när det är i stand-by läge. Jag är förvånad att de inte bytt ut din styrenhet. Har du tagit upp problemet med ASSA?stilofunk skrev:Till exempel så hoppas jag att låset inte pratar med sig själv som det gör ibland. Ibland dessutom på Danska! Om det är korrupt mjukvara i låset så torde en omladdning avhjälpa detta och eventuella identifierade fel i mjukvaran som det alltid finns i nya produkter.
Om sedan orsaken till att låstet dränerar batterierna finns i mjukvaran så borde detta också vara avhjälpt.
Samma sak med min ibland så pratar den danska o säger något helt obegripligt.RobertML skrev:
Sista månaden så har vi haft problem med att komma in då den inte reagerar på knapptryck o sen så kan den gå igen några dagar. Som tur är så har det varit någon hemma som har kunnat låsa upp.
Nu ligger skiten i garaget och en ny kista har monterats hade nog tyvärr hoppats med av min Yale.
Angående så har jag ingen garanti kvar men ska försöka kontakta Assa angående mina problem ändå.
Det tycker jag absolut du ska göra. Har problemen kommit nu efter att garantin gått ut?OpiMaza skrev:Samma sak med min ibland så pratar den danska o säger något helt obegripligt.
Sista månaden så har vi haft problem med att komma in då den inte reagerar på knapptryck o sen så kan den gå igen några dagar. Som tur är så har det varit någon hemma som har kunnat låsa upp.
Nu ligger skiten i garaget och en ny kista har monterats hade nog tyvärr hoppats med av min Yale.
Angående så har jag ingen garanti kvar men ska försöka kontakta Assa angående mina problem ändå.
ASSA var väldigt hjälpsamma när jag pratade med dem. Min första kontakt var jag tvungen att ta via min återförsäljare.
Ja garantin har gått ut. Har redan fått en del utbytt en gång runt 2013 (kommer inte ihåg problemet då dock.)RobertML skrev:
Mailade assa nyss så får vi se vad dom säger.
Har just installerat Yale Doorman också. Tycker den verkar fungera ganska bra (än så länge) men logiken i hur de har lagt upp det med taggar och koder är ju helt uppåt väggarna. Det känns som ett hafsverk för att få den godkänd. Hur logiskt är det här?
1. Det finns en inställning för att blockera kod vid bortasäker låsning. Bra.
2. Om man inte konfigurerat kodblockering enl 1. ovan, så kan man låsa upp med kod, även när det är låst bortasäkert.
3. HUR logiskt är det då att det krävs bricka för att låsa i bortasäkert läge? Det betyder ju att man lik förbaskat måste ha en bricka med sig. Självklart borde man kunna låsa bortasäkert med kod om man kan (och har valt att kunna) låsa upp med kod?
Sedan är det en stor besvikelse att de har så specifika krav på brickorna. Hade vorit trevligt om man kunnat låsa upp med bilnyckel eller i alla fall andra RFID brickor som man har. Men med tanke på att deras brickor kostar runt 150:- så kanske förklaringen ligger i att man inte vill missa en inkomstkälla?
Tror ni tillbehören (framförallt brickorna) till det engelska låset Yale Keyless fungerar till Doorman? Jag har beställt några stycken (eftersom jag ändå har kvar ett halvt ben i UK ett tag till) som jag tänkte prova med. Betydligt bättre pris och trevligare form på brickorna tycker jag. Dessutom vill jag inte annsonera med "Yale Doorman" på brickan, alt för lätt att identifiera. Hade varit bättre med helt blanka brickor som liknar alla andra, med tanke på att Doorman inte är så vanliga...
http://www.yalestore.co.uk/smart-lock-accessories.html
1. Det finns en inställning för att blockera kod vid bortasäker låsning. Bra.
2. Om man inte konfigurerat kodblockering enl 1. ovan, så kan man låsa upp med kod, även när det är låst bortasäkert.
3. HUR logiskt är det då att det krävs bricka för att låsa i bortasäkert läge? Det betyder ju att man lik förbaskat måste ha en bricka med sig. Självklart borde man kunna låsa bortasäkert med kod om man kan (och har valt att kunna) låsa upp med kod?
Sedan är det en stor besvikelse att de har så specifika krav på brickorna. Hade vorit trevligt om man kunnat låsa upp med bilnyckel eller i alla fall andra RFID brickor som man har. Men med tanke på att deras brickor kostar runt 150:- så kanske förklaringen ligger i att man inte vill missa en inkomstkälla?
Tror ni tillbehören (framförallt brickorna) till det engelska låset Yale Keyless fungerar till Doorman? Jag har beställt några stycken (eftersom jag ändå har kvar ett halvt ben i UK ett tag till) som jag tänkte prova med. Betydligt bättre pris och trevligare form på brickorna tycker jag. Dessutom vill jag inte annsonera med "Yale Doorman" på brickan, alt för lätt att identifiera. Hade varit bättre med helt blanka brickor som liknar alla andra, med tanke på att Doorman inte är så vanliga...
http://www.yalestore.co.uk/smart-lock-accessories.html
Har fått detta meddelandet från låset några gånger, någon som vet vad det innebär? Låset verkar funka som det ska ändå, dock kan jag tycka att handtaget blivit lite"slappt"
Motorproblem SmartLock:Kontrollera att handtaget är i ett fritt horisontalt läge. Från insidan kan du tvinga fram upplåsning genom att använda vredet (gäller ej vid bortasäkert läge). Försök låsa igen, och om det ändå inte fungerar, kontakta inköpsstället eller din lokala låssmed för att få hjälp.
Motorproblem SmartLock:Kontrollera att handtaget är i ett fritt horisontalt läge. Från insidan kan du tvinga fram upplåsning genom att använda vredet (gäller ej vid bortasäkert läge). Försök låsa igen, och om det ändå inte fungerar, kontakta inköpsstället eller din lokala låssmed för att få hjälp.
Den ser identisk ut som den som sälj här i Sverige så den borde funka. Glöm inte att du måste köpa en mottagare till fjärrkontrollen också. Annars funkar den inte.kotten33 skrev:
Tilläggsmodulen monteras i huvudenheten i utrymmet strax under batterierna.
Har du installerar styrning från Verisure så kommer det inte funka. Här måste man i så fall välja. Fjärrkontroll eller styrning via Verisure.
Scrolla ner i länken nedan så ser du tilläggsmodulen du behöver för fjärrkontrollen.
http://www.yale.se/sv/yale/yalese/produkter/yale-doorman-tillbehor/fjarrkontroll/
Har precis installerat, mycket smidig installation måste jag säga. Men jag kanske hade tur att det var rätt avstånd och allt. Matade in min masterkod och registrerade brickorna o.s.v. Allt gott.
Instalerade därefter en Smartlock-modul med tillhörande V-box mini. Fungerade smärtfritt och jag kom åt låset från appen. Fortfarande allt gott.
Men då uppstår två frågor som någon av er stjärnor säkert kan svara på;
1. Skall man inte längre kunna "styra" låset (registrering av koder, språkbyte etc.) direkt på själva låset genom att mata in #masterkod#?
2. Tillfälliga koder? Hur i hela världen löser man sådana via hemsidan/appen? Jag har då inte lyckats hitta det valet. Eller är tanken att man skall släppa in hantverkaren på distans via appen när man har den? Tänk om jag t.ex. är utomlands utan internet, då hade det varit fint att kunna lägga in en tillfällig kod.
Tack tack.
Instalerade därefter en Smartlock-modul med tillhörande V-box mini. Fungerade smärtfritt och jag kom åt låset från appen. Fortfarande allt gott.
Men då uppstår två frågor som någon av er stjärnor säkert kan svara på;
1. Skall man inte längre kunna "styra" låset (registrering av koder, språkbyte etc.) direkt på själva låset genom att mata in #masterkod#?
2. Tillfälliga koder? Hur i hela världen löser man sådana via hemsidan/appen? Jag har då inte lyckats hitta det valet. Eller är tanken att man skall släppa in hantverkaren på distans via appen när man har den? Tänk om jag t.ex. är utomlands utan internet, då hade det varit fint att kunna lägga in en tillfällig kod.
Tack tack.
1. Vbox mini är en verisure produkt och i och med att du har anslutit ditt lås till verisure så har # knappen upphört att fungera. Allt som rör koder osv får du from nu göra på dina sidor på verisure.se
2. tillfälliga koder finns inte, men däremot så kan du lägga till en user "hantverkare" och sätta ett unikt lösen på den användaren och sedan byter du lösenordet när hantverkaren är klar hos dig
2. tillfälliga koder finns inte, men däremot så kan du lägga till en user "hantverkare" och sätta ett unikt lösen på den användaren och sedan byter du lösenordet när hantverkaren är klar hos dig