Hej!
Har nyligen installerat mitt L3 med vissa problem tack vare den kassa bruksanvisning.
Fungerade sen bra i en vecka. När städfirman var här kom hon in ok men när hon skulle lämna gick det inte att öppna dörren inifrån. Handtaget var liksom slappt. Det gick att låsa och låsa upp både med vredet och appen och dörren funkade att öppna utifrån. Tänkte att fyrkantspinnen kanske varit för kort och bytte till den längre. Sen funkade låset igen i nån dag då samma problem uppstod när en gäst skulle gå ut. Den här gången var det bara att gå runt och öppna utifrån så funkade allt igen. Nu har jag testat 100-talet gånger och det funkar varje gång. Vad kan ha orsakat detta?
vi ska åka bort snart och jag vill inte riskera att husvakten inte kommer ut.

A Angie99 skrev:
Hej!
Har nyligen installerat mitt L3 med vissa problem tack vare den kassa bruksanvisning.
Fungerade sen bra i en vecka. När städfirman var här kom hon in ok men när hon skulle lämna gick det inte att öppna dörren inifrån. Handtaget var liksom slappt. Det gick att låsa och låsa upp både med vredet och appen och dörren funkade att öppna utifrån. Tänkte att fyrkantspinnen kanske varit för kort och bytte till den längre. Sen funkade låset igen i nån dag då samma problem uppstod när en gäst skulle gå ut. Den här gången var det bara att gå runt och öppna utifrån så funkade allt igen. Nu har jag testat 100-talet gånger och det funkar varje gång. Vad kan ha orsakat detta?
ärligt talat aldrig hört talas om :/ låter fan inte bra.

men från insidan så har du även mekanisk överkoppling genom vredet så rätt installerat så ska man inte kunna bli fast inne.

förutom totalhaveri på låshuset. På säkerhetsfirman satte vi enormt mycket lås. Även fast jag var på larm/passer så fick man sätta en hel del. Aldrig varit med om det du beskriver. :/

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
ärligt talat aldrig hört talas om :/ låter fan inte bra.

men från insidan så har du även mekanisk överkoppling genom vredet så rätt installerat så ska man inte kunna bli fast inne.

förutom totalhaveri på låshuset. På säkerhetsfirman satte vi enormt mycket lås. Även fast jag var på larm/passer så fick man sätta en hel del. Aldrig varit med om det du beskriver. :/
Kan köpa att det hände första gången om nu fyrkantspinnen var för kort och hade hoppat ur efter en tids användning men att det sedan hände igen? Och båda gångerna var det nån annan än jag som skulle öppna. Känns mysko.
Vid installation kändes det inte som jag fick i handtaget på utsidan helt, det klickade inte. Hade också satt den första fyrkantspinnen åt fel håll så fick ändra på den när resten redan satt på plats. Kan det ha påverkat?

A Angie99 skrev:
Hej!
Jag antar att du har installerat de två fjädrarna med fyrkantspinnarna? Jag saknade en fjäder i det paketet jag fick.

T Tomcheck skrev:
Jag antar att du har installerat de två fjädrarna med fyrkantspinnarna? Jag saknade en fjäder i det paketet jag fick.
Det satt en fjäder i varje handtag och sen en ”fjäder” i inskärningen på själva fyrkantspinnen. Skulle det varit fler med?

Fyrkantspinnarna ska tryckas in i låshuset först samt att längden ska mätas när dom sitter på plats sedan ska handtaget med fjäder i tryckas på plats om fyrkantspinnen är tillräckligt lång.
Om du inte följd de instruktionerna så kan det vara orsaken till att det inte fungerade.
Det kan hända att fyrkantspinnarnas ändar har olika mycket avfasning vilket kan göra att den kan spåra ur om fyrkantspinnen vända på fel håll men jag har inte tänkt på det eller kontrollerat i någon sats om det är så.

1 123abc skrev:
Fyrkantspinnarna ska tryckas in i låshuset först samt att längden ska mätas när dom sitter på plats sedan ska handtaget med fjäder i tryckas på plats om fyrkantspinnen är tillräckligt lång.
Om du inte följd de instruktionerna så kan det vara orsaken till att det inte fungerade.
Det kan hända att fyrkantspinnarnas ändar har olika mycket avfasning vilket kan göra att den kan spåra ur om fyrkantspinnen vända på fel håll men jag har inte tänkt på det eller kontrollerat i någon sats om det är så.
Från början gjordes det så, fyrkantspinnen mättes i låshuset och valde den näst längsta som stack ut lagom. Tryckte sedan i dörrhandtagen med fjädrar i men när det inte funkade som det skulle kom jag på att jag vänt fyrkantspinnen åt fel håll. Tog i sär allt (utom handtagen, det gick inte). Vände pinnen rätt.
Sen funkade det utan problem ca 7 dagar. När handtaget på insidan sen inte tog, skruvade jag isär igen (utom handtagen) och bytte pinnen till den längre. Då funkade det en dag, strulade en gång, och har sedan funkat efter det.

T Tomcheck skrev:
Vi saknade också en fjäder! Det är fan skandal att de inte kan skicka med alla delar. Vi hade en montör på plats och så saknades en fjäder. Ringde runt som en galning till båda Yale Support och Bauhaus där vi köpte låset och de var inte hjälpsamma och det gick inte att få fram en fjäder i Stockholm samma dag. När jag frågade om vem som skulle stå kostnaden för montören tyckte hon på Bauhaus att det var vårt fel att vi inte kontrollerat paketet innan och ville inte ta något ansvar…

löste det genom att åka till Clas Ohlson och köpa ett nytt lås och lämnade sen tillbaka det till Bauhaus när vi 2-3 veckor senare fick en ny fjäder på posten. Så lärde mig hårda vägen vikten av två fjädrar…

A Angie99 skrev:
Från början gjordes det så, fyrkantspinnen mättes i låshuset och valde den näst längsta som stack ut lagom. Tryckte sedan i dörrhandtagen med fjädrar i men när det inte funkade som det skulle kom jag på att jag vänt fyrkantspinnen åt fel håll. Tog i sär allt (utom handtagen, det gick inte). Vände pinnen rätt.
Sen funkade det utan problem ca 7 dagar. När handtaget på insidan sen inte tog, skruvade jag isär igen (utom handtagen) och bytte pinnen till den längre. Då funkade det en dag, strulade en gång, och har sedan funkat efter det.
Det ska inte vara så som du beskrivit när det inte fungerar.
Om de händer igen tycker jag du ska reklamera låset, man vill inte ha det problemet om det börjar brinna.
Vad händer om du gör en nödöppning fungerar det även när låset strular?
Fungerar nödöppningen överhuvudtaget för annars kan vredpinnen vara för kort så låset inte öppnas ordentligt.
Åker handtaget helt upp när det strular?
Blir det skillnad om du öppnar via appen när det inte fungerar från insidan.
Fjädrar vredet bra och stannar i rätt position?

Redigerat:
1 123abc skrev:
Det ska inte vara så som du beskrivit när det inte fungerar.
Om de händer igen tycker jag du ska reklamera låset, man vill inte ha det problemet om det börjar brinna.
Vad händer om du gör en nödöppning fungerar det även när låset strular?
Fungerar nödöppningen överhuvudtaget för annars kan vredpinnen vara för kort så låset inte öppnas ordentligt.
Åker handtaget helt upp när det strular?
Blir det skillnad om du öppnar via appen när det inte fungerar från insidan.
Fjädrar vredet bra och stannar i rätt position?
Handtaget kändes helt slappt de två gånger det strulat. Ena gången fick jag ta i sär allt för att få det att funka igen, andra gången räckte det att gå runt och öppna en gång från utsidan så funkade allt igen och har funkat sen dess (torsdags). Själva låsmekaniken fungerar väl. Jag kan låsa och låsa upp med appen, från insidan eller utsidan utan problem. Första gången det strulade gick det också att låsa och låsa upp både inifrån och med appen utan problem, det var bara handtaget som strulade. Därav jag trodde att fyrkantspinnen var för kort och hade glidit ur på insidan.
Funderar på om det är fel på fjädrarna i handtagen, att de är för mjuka?

Ska prova nödöppning, tack för tips!

Någon som vet att det går att schemalägga automatiskt låsning? Exempelvis, jag vill ha automatiskt låsning på, men inte mitt på dagen.

Kommer ha sammanbyggt garage och känner att detta kanske hade varit smidigt.

Någon som vet om taggar för v2n funkar till L3?

Redigerat:
T Tinototem skrev:
Någon som vet att det går att schemalägga automatiskt låsning? Exempelvis, jag vill ha automatiskt låsning på, men inte mitt på dagen.

Kommer ha sammanbyggt garage och känner att detta kanske hade varit smidigt.
Ja du kan ställa tider när dörren ska låsas automatiskt, tex så låser jag ytterdörren från kl 10 till 07, öppnas dörren så låser den under den tiden, men det går inte att dörren låses upp vid ett visst klockslag, öppnas dörren först kl 10 så har den varit låst fram tills dess.
Gäller iof verisure

• Gilla
Tinototem
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Någon som vet om taggar för v2n funkar till L3?
Det fungerar men om du inte har flera lås så rekommenderas att du använder L3 nyckelbrickor (race track).
Du måste även verifiera de äldre nyckelbrickorna 3 gånger.

Det står förklarat om du läser de svar som gäller nyckelbrickor i vanliga frågor.
https://www.yalehome.se/sv/support/smarta-las/yale-doorman-l3/vanliga-fragor/

Funderar på att skaffa mig ett L3 till huset men då jag bara har en ingång och ingen möjlighet att sätta nån typ av kodlås på altandörren för säkerhet ifall yalen skulle gå sönder så är jag osäker. Nån som vågat och har samma dilemma? Blir dyrt att ringa låssmeden varje gång :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.