P Perkylainen skrev:
Från Yales hemsida:

"Hur återställer jag Yale Doorman L3 till Fabriksinställningar?

[ ... ]
  • Ta ut ett batteri, tryck in och håll knappen (under batteriluckan), sätt i batteriet och vänta på låsets hälsningsfras. Släpp knappen. Du behöver ett gem eller penna för att komma åt knappen."
Stort tack för länken. Ska genast testa lite senare idag! Återkommer med resultat.
 
  • Gilla
jonah
  • Laddar…
Y YngveMalm skrev:
Jag har installerat appen och skapat ett konto. Men problemet uppstår när jag ska lägga till en ny enhet. Jag kommer så långt att efter att ha skannat QR-koden på låset, skapat ett namn åt både hemmet och låset samt aktiverat BT på låset (BT är redan igång på telefonen) via meny 0, så hittar appen låset men sedan så swishar appen förbi en sida snabbt och kommer till en sida där det står "Kunde inte registrera ditt lås"
Jag har exakt samma problem. Jag har testat fabriksåterställning av låset, en annan iOS-enhet samt nollställning av appen. Nu ligger ärendet hos Yale Sverige teknisk support i Stockholm. Norska supporten har tydligen blivit nedringda den senaste veckan av kunder med just detta problemet. Helt otroligt att man släpper en produkt som är så dåligt testad.
 
Y YngveMalm skrev:
Stort tack för länken. Ska genast testa lite senare idag! Återkommer med resultat.
Hur gick det?
 
J jonah skrev:
Hur gick det?
Hann inte igår men ska göra ett försök ikväll om jag hinner. Otroligt, som du själv skriver, att de släpper en så dåligt testad produkt. Deras norska support skickade ett långt svar till mig igår som egentligen gick ut på att jag skulle fabriksåterställa låset.

Här är deras svar:

Oppkobling Yale Doorman L3 og Yale Access app
  • Se også video “Magnus visar integration”: [media]
  • Se også videoanimasjon: [media]
Dette bør du vite for du starter:
  • Før du begynner å koble opp Yale Access app, bør låsen være ferdig montert og testet.
  • Låsen må ikke ha vært koblet til Yale Access app fra tidligere. Vi anbefaler at du uansett gjør en fabrikkreset, spesielt dersom du har forsøkt å koble til Connect Bridge først. Se guide for fabrikkreset helt nederst.
  • Alle koder, nøkkelbrikker og innstillinger på låsen vil slettes når du kobler opp låsen mote Yale Access app. Du bør lagre minst en kode gjennom Yale Access app før du låser døren fra utsiden.
  • Først etter at du har testet at du kan styre låsen med Yale Access app, kan du koble opp Yale Connect Bridge for å styre låsen fra Internett.
Noen telefoner kan ha problemer med å koble seg til låsen dersom du også har andre bluetooth-enheter tilkoblet. Dersom du opplever problemer med tilkobling av bluetooth, enten det er for å sette opp en ny lås, eller for å få bestemte funksjoner til å fungere (f.eks. automatisk opplåsning), prøv først å skru av trådløse headset, smartklokker, etc. Skru så bluetooth på telefonen av og på igjen (evt. restart telefonen).

Dørlås og ekstrautstyr til Yale Access app vil ikke vises i bluetooth-listen i telefonen.


Har du først forsøkt å koble opp til Connect Bridge, og ikke fått det til å virke, kan det hende at låsen må fabrikkresettes. Se guide til dette nederst.

Trinn 1: Koble opp låsen til Yale Access app (kun bluetooth)
Slik gjør du:

  • Last ned og installer Yale Access app, og lag deg en konto (hvis du ikke allerede har gjort det).
  • I Yale Access app: trykk meny → “Set Up New Device”/“Sett opp en enhet”
  • Når appen ber deg: Scann QR-koden på låsen med mobiltelefonens kamera. QR-koden finnes under batterilokket på låsen
  • På låsen, trykk: “åpen hengelås”, masterkode, “åpen hengelås”, 0, “åpen hengelås”. Låsens kodepanel vil blinke i en sirkel: 1,2,3,6,5,4. Det betyr at den er klar for oppkobling til Yale Access app.
  • Døren må holdes åpen til installasjonen er ferdig!
  • I Yale Access app, trykk “Start”, “Continue, my lock is installed”, “Start”, “Start Setup”
  • Når låsen er funnet, vil du få spørsmål om du vil laget et nytt “hus”, eller om du vil legge den til i et av de eksisterende “hus”. Velg det som passer for deg.
  • Deretter vil appen sjekke om låsen trenger en firmwareoppdatering. Vennligst vent til firmwareoppdatering er fullført.
  • Hvis låsen stopper opp under firmware-oppdatering, fabrikkreset låsen og start om igjen. For å fabrikkresette låsen, se “Fabrikkreset av Yale Doorman L3” lenger ned.
  • Når alt er klart vil låsen si “completed”.
Merk: Alle koder og nøkkelbrikker er nå slettet. Låsen kan ikke lenger programmeres fra kodepanelet, fra nå av gjøres dette i appen. Ikke gå ut av døren før du har testet at du kan låse opp med appen. Hopp til trinn 3 hvis du vil legge inn koder og nøkkelbrikker nå, eller fortsett med veiviseren på trinn 2.

Vi anbefaler faktisk at du gjør trinn 3 først, og så kommer tilbake til trinn 2 når du har testet at koder og nøkkelbrikker fungerer.

Trinn 2 (valgfritt): Koble opp låsen til Yale Connect Bridge (styre låsen fra Internet)

Oppsett av Yale Connect Bridge
Forberedelser:

  • Før du kan koble låsen din til Yale Connect Bridge, må du kunne styre låsen fra mobiltelefonen over bluetooth med Yale Access App. Hvis du prøver å installere Connect Bridge først, vil installasjonen feile.
  • Dersom du har aktivert automatisk bytte mellom GSM og Wifi på telefonen, skru av dette (ellers vil du få feilmelding: “skru av smart network switch”)
    • Android Norsk: : Connection → Wifi → Advanced → Smart Network switch, settes til “off”
    • Android Engelsk: Tilkoblinger → Wifi → Avansert → Bytt til mobildata, settes til “av”
    • iPhone Engelsk: Settings → Cellular → Wifi Assist, settes til “off”
    • iPhone Norsk: Innstillinger → Mobilnett → Wifi-hjelp, settes til “av”
  • Sørg for at telefonen er tilknyttet det samme wifi-nettverket som du ønsker at Yale Connect Bridge skal kommunisere over.
  • Det trådløse nettverket må være 2.4GHz WPA/WPA-2PSK b/g/n.
  • Dersom du har både 2.4GHz og 5GHz bør du ha et annet nettverksnavn (SSID) for 5GHz nettverk enn det du bruker på 2.4 GHz nettverk.
  • Finn en ledig stikkontakt til Yale Connect Bridge som
    • er mindre enn 4 meter fra låsen
    • med god wifi-dekning,
    • og ikke er på samme vegg som låsen.
Slik gjør du:

  1. Fra Yale Access appen, gå til menyen (tre horisontale streker) øverst på venstre siden, velg “Set Up New Device”
  2. Når du får beskjed om det i appen, scann QR-koden på din Yale Connect Bridge
  3. Når du får beskjed om det i appen, sett Yale Connect Bridge i stikkontakten du valgte tidligere
  4. Lampen på Yale Connect skal pulsere langsomt grønt. Hvis lampen ikke pulserer langsomt grønt, ta Yale Connect Bridge ut og inn av stikkontakten. Trykk og hold inne knappen på Yale Connect Bridge i 5 sekunder. Gjenta om nødvendig.
  5. I appen (hvis du blir spurt) velger du hvilket wifi-nettverk Yale Connect Bridge skal være tilknyttet, og WPA2 passord.
  6. I appen (hvis du blir spurt) velger du hvilken lås som skal være tilknyttet Yale Connect Bridge
Når Yale Connect er ferdig paret vil du se et WiFi-symbol til høyre i hovedskjermbildet for låsen. Du kan aktivere WiFi-styring av låsen ved å trykke på dette ikonet. Det kan være nødvendig hvis du f.eks skrur av bluetooth på mobilen for å teste).

English text: [länk]

Dersom du benytter Apple iOS 14.2 og har problemer med wifi-oppsett, se [länk]

Ved problemer med Yale Connect Bridge
Dersom du opplever problemer med internettilkobling, eller bruk av Yale Connect Bridge, kan du fint fabrikkresette Yale Connect Bridge, og koble den til låsen på nytt. Låsens innstillinger, koder og nøkkelbrikker er lagret i selve låsen, og er ikke avhengig av Yale Connect Bridge. Så om du fjerner Yale Connect Bridge kan du fortsatt styre låsen via Yale Access app via bluetooth. Når du har koblet opp Yale Connect Bridge på nytt, vil alt fungere som før.

Fabrikkreset Yale Connect Bridge
For å resette Yale Connect Bridge:

Ta Yale Connect Bridge ut og inn av stikkontakten. Trykk og hold inne knappen på Yale Connect Bridge i 5 sekunder.

Du skal først se noen sekunder uten lys, deretter vil grønn lampe blinke langsomt, ca 1 sekund på, ca 1 sekund av

Frakoble Yale Connect Bridge fra Yale Access app
  • Åpne Yale Access app, gå til “innstillinger” (merket med tannhjul)
  • Velg din Yale Connect Bridge, og velg “disconnect device”
  • På neste skjerm: velg “DISCONNECT”.




Trinn 3: Lagre nye innstillinger, koder og nøkkelbrikker

I Yale Access app kan du sette opp 4 typer brukere:

  • Eier (Owner)
    • En eier har tilgang til låsen i app
    • Kan fabrikkresette låsen
    • Kan legge til og slette andre brukere, samt endre pinkoder (og nøkkelbrikker)
    • Endre alle låsinnstillinger
    • Se på hendelseslogg
    • Benytte automatisk opplåsning
  • Gjest (Guest)
    • En gjest har tilgang til låsen i app, og kan låse og låse opp låse
    • Dersom eier har lagt det til, kan gjester også gis en pinkode (eller nøkkelbrikke)
  • Bare kode (Personal Entry Code Only)
    • Låse eller låse opp døren fra kodepanelet
  • Bare nøkkelbrikke
    • Låse eller låse opp døren med nøkkelbrikkeleseren
Du kan når som helst endre en gjestebruker til eier, eller omvendt.

For å sette opp en bruker

  • Hvis du har flere “hus”, velg riktig “hus” fra hovedmenyen øverst til venstre (tre horisontale streker)
  • Trykk på “hode og skuldre” nederst, nummer 3 fra venstre for å gå til brukerinnstillinger
Hver brukerkode eller nøkkelbrikke må være tilknyttet en av brukerne i appen

  • Velg blant en av brukerne, eller “Inviter” en ny
    • Hvis du velger å invitere en ny bruker, kan du velge mellom:
      • “Full access”, dvs at brukeren også har tilgang i appen (du velger senere om det skal være en gjestebruker eller eier av låsen)
      • “Personal Entry Code Only” - bare pinkode
      • “Contactless Key Only” - bare nøkkeltag
    • Du kan også gå inn på en av de eksisterende brukerne, og slette, legge til, eller endre nøkkelbrikker eller koder.
Når du legger til en nøkkelkode må du først trykke på “Show Entry Code”, deretter verifisere identiteten din på mobiltelefonen (face-id, fingeravtrykk, opplåsningsmønster, pin-kode) før du får lov å endre den. For å lagre trykker du på høyrepil i øvre høyre hjørne.



Fabrikkreset av Yale Doorman L3

Gjennom Yale Access app
Dersom låsen har vært koblet til Yale Access app, vil det ikke være mulig å fabrikkresette låsen direkte på låsen. Dette må da gjøres gjennom Yale Access app.

  • I Yale Access app, velg riktig “hus” (bare aktuelt hvis du har flere “hus”)
  • Trykk på “tannhjulet” nederst til høyre, og deretter på låsen du ønsker å resette
  • Fra listen velger du “Factory Reset”
  • Avhengig av låsens modell vil du høre en bekreftelsestone fra låsen når fabrikkreset er fullført.
(Har du ikke tilgang til tidligere eiers konto kan du be om en fabrikkreset når du forsøker å koble opp låsen i appen. Tidligere eier kan bekrefte forespørselen ved å logge inn på [länk])



Direkte på låsen
Fabrikkreset direkte på låsen fungerer bare når låsen ikke har vært oppkoblet med Yale Access app.

Åpne dør og trykk på “lås opp”-knappen nederst til venstre på låsen. Fabrikkreset direkte fra låsen vil kun fungere hvis alle tastene lyser opp.

For å gjøre en fabrikkreset direkte på låsen:

  • Åpne batteridekselet og ta ut et batteri av låsen.
  • Trykk inn en tynn skrutrekker (f.eks den medfølgende sekskantnøkkelen) eller et simkortverktøy til mobiltelefon, i reset-hullet under batteridekselet på låsen.
  • Hold skrutrekkeren inntrykt, og sett inn batteriet
  • Du vil først høre en plingetone. Fortsett å holde skrutrekkeren inntrykt helt til du hører at låsen sier “Lock reset to factory defaults”
  • Hvis det ikke virker, prøv igjen.
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Nu svarade Yale:
Hej!

Nu ska problemet med att registrera lås vara åtgärdat. Vänligen försök på nytt och hör av dig om det fortfarande inte fungerar.

Hälsningar
Daniel
Yale Skandinavien
Jag har testat och det fungerar nu. Ignorera alla felmeddelanden du får under uppgren bara :rofl:
 
  • Gilla
YngveMalm
  • Laddar…
J jonah skrev:
Nu svarade Yale:

Jag har testat och det fungerar nu. Ignorera alla felmeddelanden du får under uppgren bara :rofl:
Kanon! Då låg felet hos Yale alltså. Det låter lovande, ska testa ikväll när jag kommer hem!
 
Lyckades äntligen registrera låset och fick kontakt med appen. Connecten var däremot ett helvedet att få igång. Har jobbat med denna skitprodukt i snart 2 timmar och lyckades till slut få igång den i appen. Den felade hela tiden när den skulle testa bluetooth räckvidden, fast att den satt 20 cm från låset. Testade olika uttag i hallen - ca 20 cm, ca 2 meter och ca 4 meter. Men alla felade. Till slut så valde jag 2 meters och tryckte på fortsätt fast att den visade att bluetooth inte hade kontakt. Efter godkänt Wifi-test så hoppade den igång. Vet i tusan hur och varför men snacka om dåligt användargränssnitt och produkt!
 
Y YngveMalm skrev:
Lyckades äntligen registrera låset och fick kontakt med appen. Connecten var däremot ett helvedet att få igång. Har jobbat med denna skitprodukt i snart 2 timmar och lyckades till slut få igång den i appen. Den felade hela tiden när den skulle testa bluetooth räckvidden, fast att den satt 20 cm från låset. Testade olika uttag i hallen - ca 20 cm, ca 2 meter och ca 4 meter. Men alla felade. Till slut så valde jag 2 meters och tryckte på fortsätt fast att den visade att bluetooth inte hade kontakt. Efter godkänt Wifi-test så hoppade den igång. Vet i tusan hur och varför men snacka om dåligt användargränssnitt och produkt!
Fasen vad irriterande, nu när dom äntligen släppt 3:an så är den inte färdig...
 
Y YngveMalm skrev:
Har precis införskaffat ett Yale Doorman L3 och installerat det utan nämnvärda problem. Tog iofs 2-3 timmar innan låset var på plats och Masterkoden samt en användarkod knappats in manuellt. Problemet jag har nu är att koppla in låset mot Yale Access appen på en iPhone 11 Pro.

Jag har installerat appen och skapat ett konto. Men problemet uppstår när jag ska lägga till en ny enhet. Jag kommer så långt att efter att ha skannat QR-koden på låset, skapat ett namn åt både hemmet och låset samt aktiverat BT på låset (BT är redan igång på telefonen) via meny 0, så hittar appen låset men sedan så swishar appen förbi en sida snabbt och kommer till en sida där det står "Kunde inte registrera ditt lås". Jag har försökt flera gånger men samma sak händer. Deras support svarar inte på mejl vilket gör en ännu mer osäker på om detta var ett klokt beslut att införskaffa detta lås.

Någon som vet hur man registrerar låset i Yale Access appen på iOS?
Har installerat 3st på en av dem blev det något fel när mjukvaran skulle uppdateras men efter några försök att återställa låset så fungerade det fel fritt!!!
Ring supporten! Får upp alternativ att dem ringer upp dig... ringt 2 ggr & bägge gångerna har dem ringt inom 20 min!
Kändes so. Bra support! Hade tydligen för tjock tätningslist runt en dörr men det löstes genom ett annat låbläck.
På ett annat lås var det för stor glipa & fick ställa ut karmen 2 mm med karmskruvarna... bra support!
 
Tror ni man kan testa ett Yale Doorman L3 utan att ha installerat det i en dörr? Jag får nämligen hem ett snart och tänkte att jag kunde testa att konfigurera det innan det installeras nästa vecka. Jag gissar att man kan göra det mesta men det kanske finns någon funktionalitet som kräver att det sitter monterat i en dörr för att man ska kunna testa den.
 
F fredrik987 skrev:
Tror ni man kan testa ett Yale Doorman L3 utan att ha installerat det i en dörr?
Absolut. Se bara till att du håller in förreglingen när du testar att "stänga" låset/dörren, annars går larmet.
 
  • Gilla
fredrik987
  • Laddar…
F fredrik987 skrev:
Tror ni man kan testa ett Yale Doorman L3 utan att ha installerat det i en dörr? Jag får nämligen hem ett snart och tänkte att jag kunde testa att konfigurera det innan det installeras nästa vecka. Jag gissar att man kan göra det mesta men det kanske finns någon funktionalitet som kräver att det sitter monterat i en dörr för att man ska kunna testa den.
Ja det borde gå så länge du inte trycker in dörrhandtagen i låset då de sitter bergfast efter det. Frågan är bara om låset klagar över att det inte känner av metalldelen där låsklaffen går in, den som sitter i dörrkarmen (glömt vad det heter på fackspråk).
 
  • Gilla
fredrik987
  • Laddar…
C CNystrom skrev:
Har installerat 3st på en av dem blev det något fel när mjukvaran skulle uppdateras men efter några försök att återställa låset så fungerade det fel fritt!!!
Ring supporten! Får upp alternativ att dem ringer upp dig... ringt 2 ggr & bägge gångerna har dem ringt inom 20 min!
Kändes so. Bra support! Hade tydligen för tjock tätningslist runt en dörr men det löstes genom ett annat låbläck.
På ett annat lås var det för stor glipa & fick ställa ut karmen 2 mm med karmskruvarna... bra support!
Ja men när låset väl fungerar så tycker jag att det är super - inget snack om det! Problemet är bara att för att nå dit så verkar det vara ett stort problem för många. Och för 5000 spänn så borde det inte strula så pass vid installationen kan man nog tycka. Men nu när mitt lås fungerar som det ska, så är jag helnöjd!
 
Vad anser ni man skall ge för ett beg. Yale Doorman V1 respektive V2
 
N nissenhj skrev:
Vad anser ni man skall ge för ett beg. Yale Doorman V1 respektive V2
inget att köpa... köp ett L3
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.