D danne.sk skrev:
Haft Verisure till mitt lås sedan början 2015 och aldrig haft koder till brickorna och har aldrig sett något om det innan heller. Mitt första Doornmanlås V2 har jag haft sedan 2012 och aldrig haft koder till mina brickor och det senare V2N sedan den versionen kom och inga koder till brickorna där heller.

Du har fel ang. bortasäker. Den går att aktivera via appen också (gjorde det senast igår) som jag alltid använder då jag aldrig använder brickor nu förutom när jag lämnar ut nycklar till grannar osv. när vi reser bort. Kanske anledningen till att man inte bara ska kunna bara låsa med * är väl att man måste vara säker på att aktivera bortasäker så man inte gör det av misstag och låser in någon då det inte går att öppna inifrån.
Jo, det är jag med på men nu var det inte appen jag pratade om...

Ser nu är man kan välja bort huruvida pinkod ska användas tillsammans med bricka eller ej.

T Texan skrev:
Jo, det är jag med på men nu var det inte appen jag pratade om...

Ser nu är man kan välja bort huruvida pinkod ska användas tillsammans med bricka eller ej.
Som jag sa, bortasäker är inte bra om man bara kan använda med * knappen, då kan man låsa in någon av misstag i en lgh där man inte kan komma ut.

Pin-kod med nyckelbrickor har aldrig varit ett krav vad jag vet eller kan se historiskt heller.

D danne.sk skrev:
Som jag sa, bortasäker är inte bra om man bara kan använda med * knappen, då kan man låsa in någon av misstag i en lgh där man inte kan komma ut.

Pin-kod med nyckelbrickor har aldrig varit ett krav vad jag vet eller kan se historiskt heller.
På vilket sätt är det svårare att låsa in någon om jag använder bricka+pin än bara pin? Jag som har Verisure kan bara aktivera det genom att samtidigt larma på, vilket ju känns rimligt.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
På vilket sätt är det svårare att låsa in någon om jag använder bricka+pin än bara pin? Jag som har Verisure kan bara aktivera det genom att samtidigt larma på, vilket ju känns rimligt.
Det är väl bara en medveten funktion att om man ska aktivera bortsäker så krävs det en nyckelbricka som läggs på låset och inte bara ett tryck på *. Att låsa ett Doorman i vanliga fall är ett ett tryck på * och för att aktivera bortasäker krävs nyckelbricka eller aktivt val i appen så att ingen bara låser in någon med ett enkelt tryck, inte sagt att det måste vara anledningen men en logisk förklaring. Är det egentligen ett problem att behöva aktivera funktionen med appen eller nyckelbrickan, jag anser inte det??

D danne.sk skrev:
Det är väl bara en medveten funktion att om man ska aktivera bortsäker så krävs det en nyckelbricka som läggs på låset och inte bara ett tryck på *. Att låsa ett Doorman i vanliga fall är ett ett tryck på * och för att aktivera bortasäker krävs nyckelbricka eller aktivt val i appen så att ingen bara låser in någon med ett enkelt tryck, inte sagt att det måste vara anledningen men en logisk förklaring. Är det egentligen ett problem att behöva aktivera funktionen med appen eller nyckelbrickan, jag anser inte det??
Du måste ju först och främst trycka ner ”knappen” på låset, så du har redan gjort en fysisk åtgärd för att visa din intention. Låset pratat dessutom med dig, både när du trycker ner den och när du låser.

Varför det har betydelse? Jag använder inte bricka, så för mig har det stor betydelse.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Du måste ju först och främst trycka ner ”knappen” på låset, så du har redan gjort en fysisk åtgärd för att visa din intention. Låset pratat dessutom med dig, både när du trycker ner den och när du låser.

Varför det har betydelse? Jag använder inte bricka, så för mig har det stor betydelse.
Så kan det vara, jag har inte designat funktionen för att bekräfta låsningen. Lås via appen isåfall så är problemet löst, jag ser aboslut inte problem med det gör alltid så själv.

Fördelar/nackdelar med de olika hubbarna?

-Telia
-Yale
-Verisure

finns det andra?

• Gilla
ikeo
  • Laddar…
A A.G skrev:
Fördelar/nackdelar med de olika hubbarna?

-Telia
-Yale
-Verisure

finns det andra?
ett lysande artikel förslag, det här är ju nåt som jag undrat över ett tag och särsklit som det inte finns några planer på att jag så fort som jag får ite tid över kommer att köpa ett eget larm som troligen inte kommer att vara kompatibelt med nån av hubbarna så larmkopplingen är ju i det läget rätt ointressant.

• Gilla
Jolan
  • Laddar…
Hej

Bra förslag att jämföra.
Nu har jag både Yale hub o Verisure hemma att jämföra, blir Verisure för min del fungerar mycket bättre än Yale egna app !! ingen fördröjning i upplåsning samt man kan bara ha låsen uppe i huvudsidan i appen.
Telia kör med ZigBee tex den kanske går att integrera med Homey eller liknande i framtiden.

Vet någon hur man återställer Yale Hubben o låsmodulen jag har testat ska lämna tillbaka de ?

MrDTS

• Gilla
A.G
  • Laddar…
M MrDTS skrev:
Hej

Bra förslag att jämföra.
Nu har jag både Yale hub o Verisure hemma att jämföra, blir Verisure för min del fungerar mycket bättre än Yale egna app !! ingen fördröjning i upplåsning samt man kan bara ha låsen uppe i huvudsidan i appen.
Telia kör med ZigBee tex den kanske går att integrera med Homey eller liknande i framtiden.

Vet någon hur man återställer Yale Hubben o låsmodulen jag har testat ska lämna tillbaka de ?

MrDTS
Toppen, tack för infon. Hur upplever du gränssnittet för verisure?

Nu har jag inte hunnit testa den så mycket ännu, var lite rörigt i början innan man fick till det med mina sidor och i appen, det finns ju så mycket mer i systemet då den är gjord även för deras larm, tycker den känns mer seriös mot yale egen system, viktigt att verkligen läsa vad de menar vid installationen, jag gick nog händelserna i förväg så det blev lite strul med installationen.
Det finns mer inställnings möjligheter i Verisure tycker jag men har ju inte testat båda så jätte mycket ännu då.
Det viktiga för mig var att använda tagg och att det inte blir fördröjning vid användande av den.

MrDTS

• Gilla
A.G
  • Laddar…
Jag såg att man får lämna tillbaka till Elgiganten även om man använt varan?! Jag ska lämna tillbaka min. Hur återställer man hubben? Någon som har lämnat tillbaka en använd produkt?

Och när man återställer låset, tar man bara bort delen inne och ändrar Advanced till Easy och sen tillbaka så ska det fungera sen?

Z Zitram skrev:
Jag såg att man får lämna tillbaka till Elgiganten även om man använt varan?! Jag ska lämna tillbaka min. Hur återställer man hubben? Någon som har lämnat tillbaka en använd produkt?

Och när man återställer låset, tar man bara bort delen inne och ändrar Advanced till Easy och sen tillbaka så ska det fungera sen?
Ring deras support så tar dom bort den o ditt konto där.

Nu har jag lämnat tillbaka min Yale Smart Hub. Och min Verisure-Hub kommer med posten idag, ska bli spännande och se skillnaden.

• Gilla
A.G och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.