1 356 913 läst · 2 804 svar
1357k läst
2,8k svar
Yale doorman
Monterade in en ny dörr samtidigt i helgen. Min dörr är även den av ek dörr från Diplomat. Men det låter mest om de två nedre tapparna när de fjädrar ut. Kanske minskar när man öppnat några gånger. I övrigt är jag nöjd.anders07 skrev:
Redigerat:
Har haft mitt lås i drygt ett år nu och det är supersmidigt! Har kompletterat med ett lås i garagedörren också så nu är vi i princip nyckelfria. Grabbarna 10+13 år grejar det galant och vi har även sytt ihop lösningen med Verisure larm. Försäkringsbolagen kräver en låst dörr så länge man inte har inskrivet i avtalet att det krävs en klass 3 låsning på huset vilket jag tror många klarar sig utan. Doorman är därmed lika bra (eller dåligt) som de flesta cylinderlås som sitter i dörrarna. Supersmidigt med appen som gör att man kan kolla att barnen kommer hem till ett tryggt hus dessutom kan man släppa in hantverkare och sotare och även få loggning på när de kom och gick så man inte blir debiterade oskäliga timtider för dom kan ju inte ha jobbat om dom inte är i huset.
Jag installerade mitt lås idag och det tog ungefär en timme, och då har jag nog aldrig skruvat lås förut, vad jag kan minnas.
Det passade direkt i min gamla dörr från 1985. Jag skippade bara borrskyddet eftersom det hade blivit väldigt tight och jag ville inte modifiera dörren eller tvinga in låskistan i dörren eftersom detta bara är ett test. Vi kommer förhoppningsvis flytta till ett annat hus efter gatan inom några månader och då följer låset definitivt med.
Personen som skrev att det krävs bara några millimeters felmontering av slutblecket för att låset skall gå i baklås måste ha menat centimeter. Mitt slutbleck sitter ungefär 5mm för högt och jag kan då säga att det krävs minst 5-10mm till för att förreglingen skall göra att låset går i "baklås".
Men jag kan bara bekräfta att det här låset låter mycket mera än mitt gamla. det går inte att öppna och stänga tyst.
Det passade direkt i min gamla dörr från 1985. Jag skippade bara borrskyddet eftersom det hade blivit väldigt tight och jag ville inte modifiera dörren eller tvinga in låskistan i dörren eftersom detta bara är ett test. Vi kommer förhoppningsvis flytta till ett annat hus efter gatan inom några månader och då följer låset definitivt med.
Personen som skrev att det krävs bara några millimeters felmontering av slutblecket för att låset skall gå i baklås måste ha menat centimeter. Mitt slutbleck sitter ungefär 5mm för högt och jag kan då säga att det krävs minst 5-10mm till för att förreglingen skall göra att låset går i "baklås".
Men jag kan bara bekräfta att det här låset låter mycket mera än mitt gamla. det går inte att öppna och stänga tyst.
Nja, med vanliga lås kan du ringa en låssmed som lirkar upp låset med verktyg. I fallet med Yale Doorman så finns väl inget nyckelhål såvitt jag vet vilket leder till att man får förstöra dörren vilken kanske inte är så kul om man betalat 20k+ för en bra säkerhetsdörr.htiawe skrev:
En bra idé om man bodde i en villa eller radhus, svårare i en lägenhet då man inte har flera dörrar (oftast).Jasse64 skrev:
Det är så synd för jag tycker om idén och det verkar toppen. Problemet är bara att jag inte litar på teknik såpass mycket att jag skulle förlita mig HELT på det, vill ha alternativ att kringgå det utifall att det skulle gå sönder.
Om låset går att lirka upp är det nog dags att byta cylindrarTanax skrev:
En (låst) dörr ska inte gå att öppna utan synlig åverkan.
Inte ska du väl behöva ha sönder dörren. Borra upp låset om något händer. Bra mycket billigare!Tanax skrev:
Kan du dyrka upp låset då hade du ingen sfast hets klassning på cylindern! Det som gäller är att borra upp cylindern. Något liknande får man göra på ett yale doorman, fast då är det ingen cylinder man borrar!emde skrev: