Hej,
Har en yale Doorman L3 som är max 3 år gammal. Den dog helt och hållet idag och när jag öppnade den trillade ett batteri ut. Det ser ut som att plasten i har smält. Kan det ha blivit någon kortslutning och gått hög ström i den som smält den? Sjukt märkligt. Den verkar vara stendöd, kan inte låsa/låsa upp med 9 V batteri utanför heller. Hittar ju inget kvitto heller så det blir svårt att reklamera kanske. Vad tror ni kan ha hänt? Någon som råkat ut för samma?
Har en yale Doorman L3 som är max 3 år gammal. Den dog helt och hållet idag och när jag öppnade den trillade ett batteri ut. Det ser ut som att plasten i har smält. Kan det ha blivit någon kortslutning och gått hög ström i den som smält den? Sjukt märkligt. Den verkar vara stendöd, kan inte låsa/låsa upp med 9 V batteri utanför heller. Hittar ju inget kvitto heller så det blir svårt att reklamera kanske. Vad tror ni kan ha hänt? Någon som råkat ut för samma?
Redigerat:
Det där ser ju ut som ngn kortis.Nickvald skrev:
Hej,
Jag skulle nog provat att reklamera iaf, kanske direkt till Yale.
Sådär borde den inte bete sig...
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 550 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 550 inlägg
Du ser ju tillverkningsdatum på lila klisterlapp en, 2021-08-18. Kanske har Yale sån koll så de vet när det såldes eller skickades till butik? Alt. leta efter mail när du installerade det, hitta nånting som pekar på när det köptes/installerades.
Det är inget fel jag kan minnas att jag någonsin stött på.
Frågan är om felet legat i doorman eller batteriet.
Hur såg batteriet ut?
Även om låset vore inom garantin så finns det en risk att någon anser att felet kan vara kopplat till batteriet och du därför bör reklamera där du köpt batteriet.
Vid garantiärenden kan tillverkare ibland göra bedömningar som kan ifrågasättas, en en djupare undersökning hade nog utrett vad felet beror på men det görs normalt inte vid reklamationer.
Hur såg batteriet ut?
Även om låset vore inom garantin så finns det en risk att någon anser att felet kan vara kopplat till batteriet och du därför bör reklamera där du köpt batteriet.
Vid garantiärenden kan tillverkare ibland göra bedömningar som kan ifrågasättas, en en djupare undersökning hade nog utrett vad felet beror på men det görs normalt inte vid reklamationer.
Minns inte var jag köpt dem, storpack för längesedan. Jag såg inget på batterierna som jag reagerade över. Jag har kontaktat Yale men de viftade bort mig. Jag skrev igen att de kanske ville ha in den för att se så det inte är något allvarligt som de kan upptäcka, då fick jag inget svar. Så de verkar inte bry sig.1 123abc skrev:Det är inget fel jag kan minnas att jag någonsin stött på.
Hur såg batteriet ut?
Det är vad jag hade förväntat mig men inköpsstället kan hantera reklamationer annorlunda, jag godkänner en del garantireklamationer som tillverkaren inte ersätter.Nickvald skrev:
Minns inte var jag köpt dem, storpack för längesedan. Jag såg inget på batterierna som jag reagerade över. Jag har kontaktat Yale men de viftade bort mig. Jag skrev igen att de kanske ville ha in den för att se så det inte är något allvarligt som de kan upptäcka, då fick jag inget svar. Så de verkar inte bry sig.
Kunden ska inte drabbas för att tillverkaren inte vill ta sitt ansvar.
I detta fallet hade jag undersökt djupare för att försöka fastställa felorsaken och om det varit möjligt att reparera men den enheten i bild omfattas troligen inte av garanti fortfarande.
Klicka här för att svara