126 437 läst · 371 svar
126k läst
371 svar
www.billigtminireningsverk.se, erfarenheter?
Administrator
· Skåne
· 7 879 inlägg
Jag har raderat inlägg här från en nyregistrerad medlem och vill påminna om följande regel som vi har angående smygreklam:
/Moderator§ 5.2 Dold reklam
Upprepade, systematiska rekommendationer av produkter eller tjänster från samma eller olika medlemmar kan komma att ses som reklam även om ingen tydlig koppling finns. Denna typ av inlägg kan raderas utan förvarning.
Det är inte heller tillåtet att hylla, tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år. Denna regel har vi för att undvika dold reklam.
Får försöka skriva så det inte blir någon slags reklam då man är ny på forumet.
Har haft mitt verk i drift ca 2 veckor nu.
Hässleholms kommun godkände detta minireningsverk utan några problem. Jag fick dock komplettera med en biokassett som efterpolering från annan tillverkare, då jag har ett vattenförande dike som rinner genom tomten.
Kommunen godkände även att jag servar verket själv, vilket sparar en mycket pengar och som ett plus i kanten så har man full koll på driften själv.
Det tog mig ca 16tim att driftsätta men man skulle utan problem fixa det på 8tim så länge man slipper lägga tiden på att flytta stor sten.
Jag rekommenderar att du tar kontakt med företaget och åker och kollar på ett som är i drift, så du själv kan avgöra!
Slutsumman för mig hamnade på 55-60 000:- Exkl kommunens avgifter.
Har haft mitt verk i drift ca 2 veckor nu.
Hässleholms kommun godkände detta minireningsverk utan några problem. Jag fick dock komplettera med en biokassett som efterpolering från annan tillverkare, då jag har ett vattenförande dike som rinner genom tomten.
Kommunen godkände även att jag servar verket själv, vilket sparar en mycket pengar och som ett plus i kanten så har man full koll på driften själv.
Det tog mig ca 16tim att driftsätta men man skulle utan problem fixa det på 8tim så länge man slipper lägga tiden på att flytta stor sten.
Jag rekommenderar att du tar kontakt med företaget och åker och kollar på ett som är i drift, så du själv kan avgöra!
Slutsumman för mig hamnade på 55-60 000:- Exkl kommunens avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Skulle inte satsa på dessa reningsverk. Det finns stor risk att man inte får det godkänt. Dom är pirat/parallellimporterade och det finns ingen support, kunskap, serviceorganisation, serviceavtal driftsättningskunskap eller svenska godkännanden. Har sett flera katastrofala installationer av dessa reningsverk som har blivit underkända i flera kommuner. Bifogar bild på hur illa det kan se ut.
Det finns en rad fördelar med äkta femkammarrening, det är det bästa som finns på marknaden, så det är bättre att gå på originalet som har allt det som dessa reningsverk saknar. Dessutom är man säker på att få det godkänt hos kommunen och support om något skulle hända, för bara några tusenlappar extra.
Jag skulle rekommendera att man väljer en leverantör som har svenska certifikat, som t.ex. SP. Femkammarrening är att rekommendera. Det ger ofta bättre resultat, hög skyddsklass och där klarar man sig med en enda enhet utan efterpolering och UV-ljus. Det är viktigt att leverantören erbjuder serviceavtal, för även om man inte väljer detta, vet man att man kan få service om något slutar att fungera på reningsverket.
Sigge
Det finns en rad fördelar med äkta femkammarrening, det är det bästa som finns på marknaden, så det är bättre att gå på originalet som har allt det som dessa reningsverk saknar. Dessutom är man säker på att få det godkänt hos kommunen och support om något skulle hända, för bara några tusenlappar extra.
Jag skulle rekommendera att man väljer en leverantör som har svenska certifikat, som t.ex. SP. Femkammarrening är att rekommendera. Det ger ofta bättre resultat, hög skyddsklass och där klarar man sig med en enda enhet utan efterpolering och UV-ljus. Det är viktigt att leverantören erbjuder serviceavtal, för även om man inte väljer detta, vet man att man kan få service om något slutar att fungera på reningsverket.
Sigge
Logga in
Skapa konto
Läser tråden med stort intresse då även jag är i behov av avlopp och störs av hur marknaden ser ut med uppblåsta priser (går ju att kika på vad produkterna kostar utomlands och jämföra).
Siggen: förstår inte riktigt varför en pirat/parallellimporterad produkt skulle ha sämre funktion än "orginalet" med fetare påslag? Vad är det för "katastrofalt" jag ser på bilden?
Tyvärr saknas det enligt en handläggare på kommunen inte exempel på katastrofal funktion hos minireningsverken, och då verkar detta gälla hela gänget.
Trist om det inte finns support på en produkt som man betalar så mycket för. Inte skulle man vara gladare om man köpte t ex en Baga som många kommuner gillar. Det finns mängder med trådar om deras obefintliga support, trots dyra serviceavtal.
Siggen: förstår inte riktigt varför en pirat/parallellimporterad produkt skulle ha sämre funktion än "orginalet" med fetare påslag? Vad är det för "katastrofalt" jag ser på bilden?
Tyvärr saknas det enligt en handläggare på kommunen inte exempel på katastrofal funktion hos minireningsverken, och då verkar detta gälla hela gänget.
Trist om det inte finns support på en produkt som man betalar så mycket för. Inte skulle man vara gladare om man köpte t ex en Baga som många kommuner gillar. Det finns mängder med trådar om deras obefintliga support, trots dyra serviceavtal.
För det första så gör man ansökan till kommunen innan köpet av reningsverk!! Och då får du hjälp med ansökan av detta företag.S siggen skrev:Skulle inte satsa på dessa reningsverk. Det finns stor risk att man inte får det godkänt. Dom är pirat/parallellimporterade och det finns ingen support, kunskap, serviceorganisation, serviceavtal driftsättningskunskap eller svenska godkännanden. Har sett flera katastrofala installationer av dessa reningsverk som har blivit underkända i flera kommuner. Bifogar bild på hur illa det kan se ut.
Sigge
[bild]
Så TS behöver inte oroa sig över att köpa något som kommunen inte skulle godkänna!
För det andra så känner jag inte igen reningsverket på bilden du bifogade, vilket är mycket konstigt då jag själv har ett från företaget.
Sen pratar du om "originalet"?
Sen om vi ska börja prata om support och kunskap så vet du inte vad du pratar om.
Har själv fått support kvällar/helger, och det hittar du inte många som ger.
Jag säger såhär, ifall TS inte tänker öppna locket på sitt reningsverk och kolla så allt stämmer själv då och då, lägg då 50-100k till så får vi hoppas TS är nöjd.
Skickar med en bild på hur mitt verk ser ut i drift nu efter 3mån.
PS lägg märke till skillnaderna i verken på bilderna!
Vi har köpt ett reningsverk av företaget i fråga. Även en granne i närheten har gjort detsamma, och vi är båda supernöjda. Vår anläggning har varit i drift i snart två år. Beskrivningen ovan där Siggen säger att service och kunskap saknas hos företaget, håller vi inte alls med om. Tvärtom fick vi mycket bra och saklig information gällande olika alternativ på avloppslösningar. Vi var även och besökte en anläggning som var i drift innan vi bestämde oss för detta minireningsverk.
Vi var inte intresserade av att binda upp oss på något serviceavtal, detta var ett av grundkriterierna vid vårt val. Ett reningsverk är absolut inte svårare att sköta än annan teknisk apparatur och vi har nyligen fått tillgång till en videobank med instruktionsvideor på alla olika servicemoment. Enligt oss försöker många återförsäljare likställa denna service med typ hjärnkirurgi, allt för att få kunden att nappa på avtal om service.
Kontenta: Siggen har troligen blandat ihop olika företag vilket är illa, speciellt då billigtminireningsverk.se enligt oss bör lovordas. Den presenterade bilden visar ju inte ens den modellen som vi (och även föregående talare Jonte-92) har köpt. Vi är mycket nöjda med servicen från företaget. Vår grävkille gick igenom hela installationen med dem på telefon innan han körde igång, och detta var på en söndag! Vi fick även hjälp vid ansökan till kommunen.
Vi bor mitt i Skåne om någon vill komma och titta! Glad sommar!
Vi var inte intresserade av att binda upp oss på något serviceavtal, detta var ett av grundkriterierna vid vårt val. Ett reningsverk är absolut inte svårare att sköta än annan teknisk apparatur och vi har nyligen fått tillgång till en videobank med instruktionsvideor på alla olika servicemoment. Enligt oss försöker många återförsäljare likställa denna service med typ hjärnkirurgi, allt för att få kunden att nappa på avtal om service.
Kontenta: Siggen har troligen blandat ihop olika företag vilket är illa, speciellt då billigtminireningsverk.se enligt oss bör lovordas. Den presenterade bilden visar ju inte ens den modellen som vi (och även föregående talare Jonte-92) har köpt. Vi är mycket nöjda med servicen från företaget. Vår grävkille gick igenom hela installationen med dem på telefon innan han körde igång, och detta var på en söndag! Vi fick även hjälp vid ansökan till kommunen.
Vi bor mitt i Skåne om någon vill komma och titta! Glad sommar!
Vad har ni lagt för grus runt minireningsverket i fråga? Enligt installationsanvisningen ska det vara ca 10 ton med <6mm stora korn, så närmast till hands verkar vara 0-4 grus/sand med jag vet inte om det är speciellt ekonomiskt?
E Edvuld skrev:
Jag själv fyllde med 0/4 stenmjöl. Och ser inte det som någon större summa i det hela. Fortfarande bra mycket lägre slutsumma än andra Minireningsverk.
Helt beroende på vad du har för massor att jobba med så kan du kanske återfyllas med befintliga massor? Så länge du sorterar bort sten med mera.
E Edvuld skrev:
Ja det är ganska stor skillnad på priset.
Av någon anledning så känner jag att stenmjöl är enklare att hantera till detta syftet, mur/putssand har ju en tendens att "rinna".
Och gräver man större grop än vad man igentligen behöver så kan man lägga stenmjölet som en vall mot reningsverket, och sedan fylla resterande med befintliga massor.
Då håller jag tummarna för dig/er. Men det ska troligtvis inte vara några problem.
Mvh
Jonathan
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Det finns ett argument mot att skyddsfylla med stenmjöl och det är att det packar sig (=rör på sig). Man borde i så fall fylla på i lager på lager och packa med vatten och kanske padda varefter. Det tar tid.
Material som har en enhetlig kornstorlek, t ex finkornig makadam (2-4, 4-8 etc), rinner och packar sig inte mycket med tiden.
Material som har en enhetlig kornstorlek, t ex finkornig makadam (2-4, 4-8 etc), rinner och packar sig inte mycket med tiden.
Fel formulerat av mig kanske, mena självklart att lägga stenmjöl mot verket successivt samtidigt som man fyller med befintliga massor.Claes Sörmland skrev:Det finns ett argument mot att skyddsfylla med stenmjöl och det är att det packar sig (=rör på sig). Man borde i så fall fylla på i lager på lager och packa med vatten och kanske padda varefter. Det tar tid.
Annars hade det blivit en sju helvetes vall för att nå hela vägen upp. Och ja visst det skadar absolut inte att vattna ner för att minimera sättningar
Sådär, kan meddela att det tog drygt 20 veckor av handläggning för att få godkänt för minireningsverket i Mölndals kommun.
Jag hoppas att det inte är en representativ handläggningstid för det känns "lite" i överkant.
Jag hoppas att det inte är en representativ handläggningstid för det känns "lite" i överkant.
Lite sent men grattis! Vet du om det är den handläggningstiden oavsett vilket burk du gräver ner eller var det lite längre handläggning för att du valde det du valde?E Edvuld skrev:
Lämnade själv in ansökan (inte Mölndal) i September och jag får inte ens en bekräftelse på att ansökan inkommit, trots att jag mailat och önskat en.
Tack!M maskus skrev:Lite sent men grattis! Vet du om det är den handläggningstiden oavsett vilket burk du gräver ner eller var det lite längre handläggning för att du valde det du valde?
Lämnade själv in ansökan (inte Mölndal) i September och jag får inte ens en bekräftelse på att ansökan inkommit, trots att jag mailat och önskat en.
Kan bara svara för mina egna erfarenheter, men du borde nog ringa och prata med dem.
Min anmälan skedde via webben, och då tog det nog ett par veckor innan en handledare var utsedd.
Problemet för min del var att det tog 2-3 veckor ungefär innan man fick återkoppling, efter varje komplettering. Då MRV var nytt i kommunen så blev det några extra kompletteringar. Du bör nog ringa och maila så fort du tycker det tagit för lång tid. Vid två tillfällen hade min handläggare mailat till felaktiga e-mailadresser, vilket ytterligare sinkade någon vecka.
Men problemet från början är att de inte kommer med alla kompletteringar på en gång, och inte rakt ut kan/vill säga vad de kan godkänna eller vilka ändringar som måste till för att lösningen ska godkännas. Jag antar att det har att göra med att du som anläggningsinnehavare är ansvarig, så de kan inte rakt ut rekommendera någon enskild lösning.