Status
Tråden går ej att kommentera.
vithaken skrev:
@ Johan 119:

Tack för tipset skall prova att göra några "V" på rakorna, hur skarpa "V" har du gjort typ samma bas som höjd?
Det har ingen betydelse, det som har betydelse är att kabeln inte är rak utan att LR går mot tråden och ändrar riktning och på så sätt kommer ut från kanten, jag kom på detta efter att jag fick göra det för att komma förbi en buske på min tomt.

Lycka till
 
  • Gilla
vithaken
  • Laddar…
ÄNTLIGEN !!!

Igår stämde äntligen Julas lagersaldo på Örebrobutiken. Jag packade raskt in familjen i bilen (stort köpcenter är perfekt ställe att bränna lite energi i en tvååring vars största nöje är att springa) och åkte och köpte en LD :D
Blev 8995 - 10% för club Jula-rabatten. Känns bra.

Nu hoppas vi på bra väder snart så man kan börja labba lite med slingan. Har ett par knepigheter på tomten tack vare ett staket som är tänkt att skydda nämnda tvååring som jag säkerligen kommer få anledning att återkomma till...
 
Även jag lyckades få tag på en Landroid i går. Det sägs ju här i tråden att man ska följa installationsmanualen till punkt och pricka för att få en problemfri klippning. Jag undrar ändå om det går att tumma på något av de rekommenderade avstånden för slingan, ni som har hunnit testa en del. Det där med 2m före och efter laddstationen verkar man kunna tumma en del på, men hur är det med:

* 45 cm till fasta objekt som t.ex. husvägg, sten etc.
* 12 cm till "mjuka" kanter där den får köra över, men ej klippa. T.ex. ängsmark, skogsmark, grusgång.

Enligt manualen ska man göra 90 graders yttre hörn och 45 graders inre hörn. Stämmer det med era erfarenheter?

Hur smala gångar har ni lyckats klippa utan problem? Manualen säger minst 2m breda...
 
lubbe75 skrev:
Även jag lyckades få tag på en Landroid i går. Det sägs ju här i tråden att man ska följa installationsmanualen till punkt och pricka för att få en problemfri klippning. Jag undrar ändå om det går att tumma på något av de rekommenderade avstånden för slingan, ni som har hunnit testa en del. Det där med 2m före och efter laddstationen verkar man kunna tumma en del på, men hur är det med:

* 45 cm till fasta objekt som t.ex. husvägg, sten etc.
* 12 cm till "mjuka" kanter där den får köra över, men ej klippa. T.ex. ängsmark, skogsmark, grusgång.

Enligt manualen ska man göra 90 graders yttre hörn och 45 graders inre hörn. Stämmer det med era erfarenheter?

Hur smala gångar har ni lyckats klippa utan problem? Manualen säger minst 2m breda...
1) 2 meter innan laddaren skall du inte tumma på, 2 meter efter kan man minska till ca. 1 meter eller t.o.m. mindre.
2) Minst 40 cm behövs till fasta objekt, man måste betänka att när LR skall ladda måste den kunna gå 90 grader mot slingan för att sedan "haka" på den, när den gör det kör den över slingan ganska mycket och vrider sig sedan. Det är då utrymmet behövs. Man får prova sig fram med en urladdad maskin eftersom den beter sig annorlunda då.
3) Har du mjuka objekt som ger med sig utanför slingan kan förstås avståndet minskas.
4) Min erfarenhet är att man bör mjuka upp även ytterhörn till 2 * 45 grader.
5) Min klipper en gång som är ca. 1,2 meter bred mellan slingorna och 3 meter lång utan problem.
 
MBygga skrev:
3) Har du mjuka objekt som ger med sig utanför slingan kan förstås avståndet minskas.
Min erfarenhet är att om det är väldigt högt vildvuxet gräs eller som i mitt fall, tjock vass så behövs 45 cm. Det är precis som tidigare nämnts, problem när den går på mot slingan i 90 grader för att åka hem och ladda. Då kör den över slingan, kör in nosen i vassen och försöker svänga vänster, men orkar inte med att vrida sig tillbaka till slingan. Min rekommendation, pruta inte på 45 cm. Du måste ändå klippa remsan utanför slingan. Om den är 30 eller 40 cm har inte någon större betydelse...
 
Redigerat:
falmark skrev:
Min erfarenhet är att om det är väldigt högt vildvuxet gräs eller som i mitt fall, tjock vass så behövs 45 cm. Det är precis som tidigare nämnts, problem när den går på mot slingan i 90 grader för att åka hem och ladda. Då kör den över slingan, kör in nosen i vassen och försöker svänga vänster, men orkar inte med att vrida sig tillbaka till slingan. Min rekommendation, pruta inte på 45 cm. Du måste ändå klippa remsan utanför slingan. Om den är 30 eller 40 cm har inte någon större betydelse...
Jag skrev "Har du mjuka objekt som ger med sig ...." alltså inte hård vass eller buskar som ger stort motstånd. Men sen har du i princip rätt i att man gör bäst i att inte pruta för mycket på avståndet och som jag också skrev "bäst att prova sig fram med en urladdad maskin" så märker man säkrast om det fungerar.
 
MBygga skrev:
Jag skrev "Har du mjuka objekt som ger med sig ...." alltså inte hård vass eller buskar som ger stort motstånd. Men sen har du i princip rätt i att man gör bäst i att inte pruta för mycket på avståndet och som jag också skrev "bäst att prova sig fram med en urladdad maskin" så märker man säkrast om det fungerar.
Vassen är mjuk och "ger med sig", men är för tjock för att klipparen ska orka vrida upp sig till slingan. Men precis som du säger, MBygga, det är bara att prova dig fram.

Men här kommer det hetaste tipset: "Pinna" fast slingan med märlorna och provkör minst en månad innan du ens tänker tanken att gräva ner slingan. Du behöver inte gräva ner slingan om du inte har elaka fordon/maskiner som kan skada slingan. Efter en månad har slingan nästan försvunnit i gräset. Du kommer att ha problem att hitta den på vissa delar av gården :)
 
Det kommer att ta tid att få ut slingan i hela trädgården. Den är rätt stor och komplicerad. Jag behöver säkert köpa mer kabel och märlor, robotanpassa bort diverse hinder etc.

Med tanke på det så tänker jag installera slingan bit för bit, alltså dra kabeln rakt över gräsmattan tillfälligt här och där för att senare ta upp den och lägga vidare. Är det svårt att få upp märlorna och göra om? Jag antar att man inte kan fuska med färre märlor bara för att det är en tillfällig del av slingan. Man vill ju inte få kabeln avklippt i onödan.
 
lubbe75 skrev:
Det kommer att ta tid att få ut slingan i hela trädgården. Den är rätt stor och komplicerad. Jag behöver säkert köpa mer kabel och märlor, robotanpassa bort diverse hinder etc.

Med tanke på det så tänker jag installera slingan bit för bit, alltså dra kabeln rakt över gräsmattan tillfälligt här och där för att senare ta upp den och lägga vidare. Är det svårt att få upp märlorna och göra om? Jag antar att man inte kan fuska med färre märlor bara för att det är en tillfällig del av slingan. Man vill ju inte få kabeln avklippt i onödan.
Har haft min slinga ca 5 veckor Har mycket längre avstånd,upp till 5 m emellan, förutom svängar, hörn. Det funkar bra och kabeln sjunker av sig själv
 
Följer du manualen så får du en så problemfri klippning som är möjligt utan driftsavbrott. Snålar du in på avstånden kommer maskinen stanna. Ju mindre avstånd desto fler avbrott. Välj själv vad som är viktigast. Eftersom det inte går att eliminera kantklippning helt har jag valt att följa manualen ( det gjorde jag inte i början).
 
lubbe75 skrev:
Det kommer att ta tid att få ut slingan i hela trädgården. Den är rätt stor och komplicerad. Jag behöver säkert köpa mer kabel och märlor, robotanpassa bort diverse hinder etc.

Med tanke på det så tänker jag installera slingan bit för bit, alltså dra kabeln rakt över gräsmattan tillfälligt här och där för att senare ta upp den och lägga vidare. Är det svårt att få upp märlorna och göra om? Jag antar att man inte kan fuska med färre märlor bara för att det är en tillfällig del av slingan. Man vill ju inte få kabeln avklippt i onödan.
Man kan ha längre avstånd mellan märlorna men se till att ledningen inte hänger i luften mellan två märlor och att du har ordentlig sträck i ledningen. Med färre märlor är det dock svårare att behålla sträckningen i ledningen. Är det väldigt torrt i marken kan märlorna vara svåra att ta upp, är det blött som nu så är det oftast inga problem. Vattna på märlorna innan du drar upp dem om det skulle vara för torrt i marken.
 
lubbe75 skrev:
Även jag lyckades få tag på en Landroid i går. Det sägs ju här i tråden att man ska följa installationsmanualen till punkt och pricka för att få en problemfri klippning. Jag undrar ändå om det går att tumma på något av de rekommenderade avstånden för slingan, ni som har hunnit testa en del. Det där med 2m före och efter laddstationen verkar man kunna tumma en del på, men hur är det med:

* 45 cm till fasta objekt som t.ex. husvägg, sten etc.
* 12 cm till "mjuka" kanter där den får köra över, men ej klippa. T.ex. ängsmark, skogsmark, grusgång.

Enligt manualen ska man göra 90 graders yttre hörn och 45 graders inre hörn. Stämmer det med era erfarenheter?

Hur smala gångar har ni lyckats klippa utan problem? Manualen säger minst 2m breda...
Kan bara hålla med, MBygga, falmark och marcurious. Installera enligt manualen och ändra allt eftersom veckorna går. För övrigt har jag en "Ö" som ligger ca 1 meter från övrig begränsningskabel och det fungerar, den klipper bra i det området.
 
Jag såg att Husqvarna kommit med roliga tillbehör såsom hus, upphäng för vinterförvaring mm. Skulle vara kul om det kom till Landroiden också. Hus kan man kanske snickra själv, någon som har en ritning? Kan man använda HQ slingtråd?
 
Fixalagom skrev:
Hus kan man kanske snickra själv, någon som har en ritning?
Ritning vet jag inte men det finns en hel del bilder på diverse klipparhus/garage i olika robottrådar här på BH.
 
Tack Alfredo, det kanske låter dumt men att snickra är inte så självklart för mig, är kvinna, sy kan jag men inte snickra på fri hand, är det ingen som vet om husqvarnas slinga passar till landroiden? Hur kopplar man ihop två slingor när man förlänger? Bästa ställe för förvaring av transformator? Den ska förvaras torrt, men det är ju fuktigt ute
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.