Status
Tråden går ej att kommentera.
Fixalagom skrev:
Tack Alfredo, det kanske låter dumt men att snickra är inte så självklart för mig, är kvinna, sy kan jag men inte snickra på fri hand, är det ingen som vet om husqvarnas slinga passar till landroiden? Hur kopplar man ihop två slingor när man förlänger? Bästa ställe för förvaring av transformator? Den ska förvaras torrt, men det är ju fuktigt ute
HQ:s tråd funkar. Jag har förlängt med den och skarvkopplingar från: http://www.gplshop.se/automower-tillbehor/
 
Fixalagom skrev:
Tack Alfredo, det kanske låter dumt men att snickra är inte så självklart för mig, är kvinna, sy kan jag men inte snickra på fri hand, är det ingen som vet om husqvarnas slinga passar till landroiden? Hur kopplar man ihop två slingor när man förlänger? Bästa ställe för förvaring av transformator? Den ska förvaras torrt, men det är ju fuktigt ute
HQs slinga passar bra till Landroid har jag läst här på forumet. I manualen står också hur man kopplar ihop två kablar när man ska förlänga (skala kablarna, tvinna ihop, tejpa), men man kanske borde satsa på någon sorts ordentliga kopplingar som står emot sol, fukt och kyla några år till. Känner någon till en bra koppling? Någon sorts vattentäta "sockerbitar"?
 
Fixalagom skrev:
Tack Alfredo, det kanske låter dumt men att snickra är inte så självklart för mig
Näe. det låter inte det minsta dumt. Självklart underlättar det med ritning. Kanske kan det dyka upp något i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/196360-hus-tak-till-robotgrasklippare-bilder.html

Fixalagom skrev:
som vet om husqvarnas slinga passar till landroiden? Hur kopplar man ihop två slingor när man förlänger?
Vad jag förstår passar det utmärkt. Det finns en hel del skrivet här om både slingtråd och skarvning och de flesta menar att det mesta funkar ett tag men "dyr" tråd har bättre hållbarhet.

Läs igenom de robottrådar som finns här hittar du nog mycket matnyttigt!
 
Fixalagom skrev:
Tack Alfredo, det kanske låter dumt men att snickra är inte så självklart för mig, är kvinna, sy kan jag men inte snickra på fri hand, är det ingen som vet om husqvarnas slinga passar till landroiden? Hur kopplar man ihop två slingor när man förlänger? Bästa ställe för förvaring av transformator? Den ska förvaras torrt, men det är ju fuktigt ute
Du måste inte ha något hus till Landroiden, men om du vill så kan du väl göra ett simpelt tak av något skivmaterial och köra takpapp på.

När det gäller husqvarnas slingtråd, så funkar den helt ok, för att koppla dem så råder jag dig att köpa skarvkontakter där du köper slingtråd till husqvarna (de är små sockerbitar typ med vaselin i för att hålla fukten borta), de kostar runt 20 kr st.

Transformatorn skall ligga torrt dvs inte så att det regnar på den, lämpligt är väl under något tak och kanske inte på backen.
 
peternicklas
Vet någon var man kan köpa knivar till Landroiden?
Hittar inget på Jula. Min har en viss kärlek till att vilja "rida" på styrskenan till laddstationen.
I morsen fick jag byta knivar men bitarna låg fint på marken.
 
peternicklas skrev:
Vet någon var man kan köpa knivar till Landroiden?
Hittar inget på Jula. Min har en viss kärlek till att vilja "rida" på styrskenan till laddstationen.
I morsen fick jag byta knivar men bitarna låg fint på marken.
Händer det när den försöker ladda, eller när den råkar köra in i laddstationen ändå? Om det inte är när den ska ladda så kan man sätta upp en liten stolpe eller liknande för att hindra den från att köra upp på skenan.
 
peternicklas
lubbe75 skrev:
Händer det när den försöker ladda, eller när den råkar köra in i laddstationen ändå? Om det inte är när den ska ladda så kan man sätta upp en liten stolpe eller liknande för att hindra den från att köra upp på skenan.
Det händer när den klipper. Har satt en marksten sidan om laddstationen så nu fungerar det.
 
lubbe75 skrev:
Apropå fukttäta skarvkopplingar. Vad tror ni om såna här?: [länk]
En skarv är ju just alltid en skarv så därför har jag valt att löda ihop mina skarvar samt försluta med krympslang samt ett extra skyddande lager av vulktape (bäst med slang med lim i), ty då kan det aldrig bli dålig kontakt och skarven har lika bra ledningsförmåga som resten av kabeln.
 
Roboten klipper ju lite över tråden - jag tror det står upp till 12 cm någonstans i manualen. Verkar det stämma ungefär? Jag tänker till exempel på skarpa hörn som sticker ut.

Har en del trall som nästan är i nivå med gräset. Där vill jag att den ska klippa så nära som möjligt och även kunna köra över med hjulen, men den får inte klippa med kniven i fall det tar i någonstans.
 
lubbe75 skrev:
Roboten klipper ju lite över tråden - jag tror det står upp till 12 cm någonstans i manualen. Verkar det stämma ungefär? Jag tänker till exempel på skarpa hörn som sticker ut.

Har en del trall som nästan är i nivå med gräset. Där vill jag att den ska klippa så nära som möjligt och även kunna köra över med hjulen, men den får inte klippa med kniven i fall det tar i någonstans.
Ja den klipper ca. 12-13 cm över slingan. Förstår inte riktigt vad du menar med "skarpa hörn som sticker ut" eftersom slingan skall läggas 40-45 cm från alla hårda hinder för att LR skall gå fri i alla lägen. Har du inga hårda hinder i vägen och omgivande underlag som trall eller marksten ligger i nivå kan man lägga slingan närmare eller ca. 10 cm ifrån gräskanten så klipper den allt gräs. Däremot får den ju inte ta i trall eller marksten för då får du nog inte lägga närmare än 15-20 cm.
 
magnetens skrev:
En skarv är ju just alltid en skarv så därför har jag valt att löda ihop mina skarvar samt försluta med krympslang samt ett extra skyddande lager av vulktape (bäst med slang med lim i), ty då kan det aldrig bli dålig kontakt och skarven har lika bra ledningsförmåga som resten av kabeln.
Verkar var lite "overdoing" men det är ju upp till var och en. HQ's skarvar är beprövade och väldig lätta att använda. De går t.o.m att återanvända om man vill, dvs. man kan öppna dem och återförsluta igen, bara man ser till att det är tillräckligt med vacelin kvar i.
 
peternicklas
Har själv en stengång ddär jag har lagt tråden ända ut till stenen. Den klipper helt rent och att hjulen går upp på stenen funkar bra. Stenen måste dock vara i höjd med eller under gräsets höjd. Jag använder 32 cm från stenmuren, 12 cm hög, samt om det är innerhörna så ökar jag avståndet innan den ska svänga. Hitills inga problem. Även om det skulle vara lite för smalt då den ska hem så provar den ett antal gånger innan den ger upp.
 
Fixalagom skrev:
Bästa ställe för förvaring av transformator? Den ska förvaras torrt, men det är ju fuktigt ute
Helst skall du förvara tranformatorn inomhus eller minimum under tak på torrt ställe. Det är därför du får med 20 m kabel för att den skall räcka till något torrt ställe. De flesta ställer ju sina laddstationer intill en husvägg och då bör det ju finnas någon väg in för en kabel också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.