Status
Tråden går ej att kommentera.
MathiasE skrev:
Hej jag har förökt hitta svar på mitt problem men hittar inte det någonstans och undrar om någon här fått samma. Jag har kört min LANDROID i fyra timmar och får följande fel Bladskiva blockerad A01.
Har tagit bort skivan men själva motordelen snurrar inte heller, nu har jag 30 dagars öppet köp men det finns inte en LANDROID kvar i hela Stockholm.
Tacksam för tips.

Mvh

Mathias
Känner inte igen just detta problem och jag har varit med under hela tråden. Däremot har ett par liknande fall funnits där en hjulmotor fått samma felbeskrivning, dvs att den är blockerad utan att den egentligen är det. I båda fallen var det ett fel på kretskortet som alltså byttes ut. det kan ju vara ett liknande fel fast gällande klippmotorn i ditt fall. Så mitt råd är att ringa supportnumret 045-1381987 och fråga dem om råd. Förmodligen är det en snabb reparation för det var det med hjulmotorerna vad jag kommer ihåg.
 
MBygga skrev:
Jag tycker också att min har svårt med vissa 90 graders vänstersvängar, där den ofta går för långt rakt fram och när den väl börjar svänga så är det för sent och den hamnar därmed utanför slingan. Speciellt om det är lite nedförsbacke vid svängen, vilet jag har på ett ställe. Det händer oftast bara när den har låg bastterinivå vilket kanske beror på att den går på något slags sparläge och kanske inte känner efter var linan håller hus lika ofta då. Det förklarar ju även lite av vobblandet att den just känner efter med större mellanrum och därmed justerar riktningen mer sällan.
Exakt vad jag också upplever.
Vid utförskörning (även svaga utförsbackar) kan det bli problem att få till svängen ibland. Klipparen passerar ibland rakt fram förbi kurvan en dryg karosslängd. Sen gör den en piruett och försöker hitta slingan med sensorerna som sitter monterade i fronten. Men är den för långt ifrån så misslyckas den. Då når inte sensorerna fram till slingan under det att den gör sin "out-of-bounds-piruett".

Och det beror inte på wobblande. Det har jag kontroll på nu, efter att medbringarskruvarna dragits åt.
Det är som om att den ibland bromsar för sent när det är en utförsbacke (även svaga) och därigenom hamnar för långt från slingan för att få kontakt igen... Och det är inte bara 90 gr svängar som ger problem. Jag provade för några veckor sedan att ändra från 90 gr till 45 gr + 25 cm + 45 grader. Inte någon märkbar skillnad på just den problemkurvan...

Är det någon som har kommit på någon speciell utformning av kurvan som kan "trigga" sensorerna att påbörja svängen tidigare?
 
Redigerat:
MBygga skrev:
Känner inte igen just detta problem och jag har varit med under hela tråden. Däremot har ett par liknande fall funnits där en hjulmotor fått samma felbeskrivning, dvs att den är blockerad utan att den egentligen är det. I båda fallen var det ett fel på kretskortet som alltså byttes ut. det kan ju vara ett liknande fel fast gällande klippmotorn i ditt fall. Så mitt råd är att ringa supportnumret 045-1381987 och fråga dem om råd. Förmodligen är det en snabb reparation för det var det med hjulmotorerna vad jag kommer ihåg.
Tack för snabbt svar, man lyckas alltid få måndagsexemplaren :-/
 
falmark skrev:
Exakt vad jag också upplever.
Vid utförskörning (även svaga utförsbackar) kan det bli problem att få till svängen ibland. Klipparen passerar ibland rakt fram förbi kurvan en dryg karosslängd. Sen gör den en piruett och försöker hitta slingan med sensorerna som sitter monterade i fronten. Men är den för långt ifrån så misslyckas den. Då når inte sensorerna fram till slingan under det att den gör sin "out-of-bounds-piruett".

Och det beror inte på wobblande. Det har jag kontroll på nu, efter att medbringarskruvarna dragits åt.
Det är som om att den ibland bromsar för sent när det är en utförsbacke (även svaga) och därigenom hamnar för långt från slingan för att få kontakt igen... Och det är inte bara 90 gr svängar som ger problem. Jag provade för några veckor sedan att ändra från 90 gr till 45 gr + 25 cm + 45 grader. Inte någon märkbar skillnad på just den problemkurvan...

Är det någon som har kommit på någon speciell utformning av kurvan som kan "trigga" sensorerna att påbörja svängen tidigare?
Upplever inga större problem med att LR inte klarar mina hörn efter några justeringar.
Har dock en helt OTESTAD teori om ett hörn som kanske får LR att svänga lite tidigare, se bild:

hörn.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avstånd m.m. har jag ingen aning om, och det kanske inte ens fungerar! Men kan vara värt att prova för er som upplever problem med vissa hörn...
Min tanke här är att LR känner av den första 90 graders vinkeln ganska tidigt och gör en sväng, för att sedan haka på 45 graders vinkeln. Längden på första vinkeln bör nog vara 10-15 cm iaf då det är avståndet mellan sensorerna som känner av slingkabeln.

/Fredrik
 
Kalle LKPG skrev:
Jula skulle fått in nya klippare 29/5 men har inget fått från leverantören ännu. Är det möjligen så att även Jula inte vågar sälja dem el är det bara segt att få fram? Jula säger bara att de skulle kommit 29 maj och att de inte har någon mer info.

Har sedan tidigare 1st men vill skaffa 1st till för ett annat hus.

MVH
Kalle
Var i kontakt med Jula i början av förra veckan för att kolla när de skulle få in nya igen, och svaret jag fick då var mitten av juni. Ivrig som jag var hann jag inte vänta och fick tag på en på Coop istället! :)
Så det verkar som de ska fortsätta sälja tills vidare iaf...
 
falmark skrev:
Exakt vad jag också upplever.
Vid utförskörning (även svaga utförsbackar) kan det bli problem att få till svängen ibland. Klipparen passerar ibland rakt fram förbi kurvan en dryg karosslängd. Sen gör den en piruett och försöker hitta slingan med sensorerna som sitter monterade i fronten. Men är den för långt ifrån så misslyckas den. Då når inte sensorerna fram till slingan under det att den gör sin "out-of-bounds-piruett".

Och det beror inte på wobblande. Det har jag kontroll på nu, efter att medbringarskruvarna dragits åt.
Det är som om att den ibland bromsar för sent när det är en utförsbacke (även svaga) och därigenom hamnar för långt från slingan för att få kontakt igen... Och det är inte bara 90 gr svängar som ger problem. Jag provade för några veckor sedan att ändra från 90 gr till 45 gr + 25 cm + 45 grader. Inte någon märkbar skillnad på just den problemkurvan...

Är det någon som har kommit på någon speciell utformning av kurvan som kan "trigga" sensorerna att påbörja svängen tidigare?
Jag har haft ett liknande problem där jag fick dra slinga runt en sandlåda då det var för smalt mellan den och häcken. Precis innan sandlådan har jag en svag lutning vilket gjorde att klipparen fortsatte rakt fram "bakom" sandlådan och då fick problem. Jag har påbörjat svängen lite innan lutningen då fungerar det bättre.
På bilden är rött den ursprungliga dragningen, grönt den som fungerar. Det blåa sträcket är lutningen och det oranga den vägen som klipparen tar. Den missa fortfarande lite men justeras av att den touchar sandlådan. sandlåda_worx.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalle LKPG
  • Laddar…
Caroline skrev:
Hejsan!

Nu har det gått flera veckor och även maskin nr 2 är i bruk hos mig.
Varför har du två maskiner? Är det så att gräsytan är för stor för en maskin att hantera (hur stor i så fall)? Eller är det bara två separata gräsytor som du inte vill flytta klipparen mellan?
 
falmark skrev:
Exakt vad jag också upplever.
Vid utförskörning (även svaga utförsbackar) kan det bli problem att få till svängen ibland. Klipparen passerar ibland rakt fram förbi kurvan en dryg karosslängd. Sen gör den en piruett och försöker hitta slingan med sensorerna som sitter monterade i fronten. Men är den för långt ifrån så misslyckas den. Då når inte sensorerna fram till slingan under det att den gör sin "out-of-bounds-piruett".

Och det beror inte på wobblande. Det har jag kontroll på nu, efter att medbringarskruvarna dragits åt.
Det är som om att den ibland bromsar för sent när det är en utförsbacke (även svaga) och därigenom hamnar för långt från slingan för att få kontakt igen... Och det är inte bara 90 gr svängar som ger problem. Jag provade för några veckor sedan att ändra från 90 gr till 45 gr + 25 cm + 45 grader. Inte någon märkbar skillnad på just den problemkurvan...

Är det någon som har kommit på någon speciell utformning av kurvan som kan "trigga" sensorerna att påbörja svängen tidigare?
Min upplevelse efter att ha studerat min LR med en kopp kaffe i handen under några timmar totalt är att den blir mer "känslig" för backar, sluttningar när den gått en stund och har lite mindre batteri kraft.

Ett parti som den klarat galant trots att det varit blött i gräset kan den missa med en karroslängd och bli stående utanför slingan när gräset är torrt.

Visst kan jag dra om slingan lite och kanske gör jag så, men jag har fått detta problem kanske 2 ggr på snart 100 timmars drift.
 
hk1971j skrev:
Min upplevelse efter att ha studerat min LR med en kopp kaffe i handen under några timmar totalt är att den blir mer "känslig" för backar, sluttningar när den gått en stund och har lite mindre batteri kraft.

Ett parti som den klarat galant trots att det varit blött i gräset kan den missa med en karroslängd och bli stående utanför slingan när gräset är torrt.

Visst kan jag dra om slingan lite och kanske gör jag så, men jag har fått detta problem kanske 2 ggr på snart 100 timmars drift.
Det är aldrig under själva klippningen jag har problem utan bara när den ska följa slingan HEM för att ladda. Och då är det ju som regel på grund av låg batterinivå...
 
Är det någon här på forumet som har varit ut på worx hemsida: http://www.worxtools1.com/ och gjort en produktregstrering på sin LR-maskin och fått garantin förlängd med ett år till? Min fråga är om det går å förlänga garantin även på LR till 2+1 år, det verkar ju fungera på Worx övriga sortiment iallafall! Tänker testa detta med min maskin vid tillfälle.
Skulle vara otroligt bra med hela 3 års garanti! :)
 
  • Gilla
Caroline
  • Laddar…
peternicklas
Försökte att regga min men WA3222 som modellen heter finns inte med på varken DIY eller PRO sidan.
 
Hilles skrev:
Är det någon här på forumet som har varit ut på worx hemsida: [länk] och gjort en produktregstrering på sin LR-maskin och fått garantin förlängd med ett år till? Min fråga är om det går å förlänga garantin även på LR till 2+1 år, det verkar ju fungera på Worx övriga sortiment iallafall! Tänker testa detta med min maskin vid tillfälle.
Skulle vara otroligt bra med hela 3 års garanti! :)
Det är ju lite konstigt för Worx Sweden har ju inte med Landroid maskinen i sitt gräsklipparsortiment vilket man har i t.ex. Danmark och Italien. Inte ens Tyskland verkar ha det vilket ju är konstigt med tanke på att HQ stämt dem just där. Är det någon som pratat med Worx Sverige om varför de inte har med den, och då menar jag inte HP Verktyg som ju sköter servicen.
 
Idag hittade jag min Landroid utanför slingan. Detta va mitt på en raksträcka och slingan låg inte i nån slänt (kommer dock en slänt bakom där den kört ned). Har haft lite problem med att den drar rakt fram i böjar i nedlut ibland men aldrig mitt på slingan...

Ideer på vad som orsakat detta? Verkar som den inte känt av slingan på något vis...

Edit:
Talade nyss med tekniker på Worx och han trodde det ev va något med en hjulmotor men att det meddelandet blir dolt eftersom det kommer innan utanför arbetsområde. Han bad mig vända på den nästa gång det hänt och testa att snurra på hjulen för att känna om de gick olika tungt.

MVH
Kalle
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Försökte att regga min men WA3222 som modellen heter finns inte med på varken DIY eller PRO sidan.
Modellen heter WG795E (inte WA3222). Det kan hittas i instruktionsboken och på den Danska Worx sidan, och det modellnumret går faktiskt att registrera på den svenska Worx DIY sidan. Frågan är om det biter så man får tre garantiår. Har någon hittat en skylt med serienummer på maskinen för det behövs också vid registreringen.
 
Redigerat:
peternicklas
Det var på skylten under klipparen som jag hittade WA3222 samt ett sn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.