Status
Tråden går ej att kommentera.
TrollMann skrev:
Har någon haft åska nära sig än, eftersom slingan bör vara extremt bra på att plocka upp elektromagnetiska fältet skulle det vara intressant at höra ifall laddplattan klarar åska i närheten.
Jag hade åska relativt nära för ett par veckor sedan och skyndade mig då att koppla ur både Trafon och slingan då man ju hört att det kan gå illa om det blir ett nedslag. Lite problematiskt egentligen om man vill att LR skall klippa när man inte är hemma, vem skall åsksäkra då? Men det verkar ju vara ett problem för alla robottyper som har slinga vad jag förstår.
 
MBygga skrev:
Jag hade åska relativt nära för ett par veckor sedan och skyndade mig då att koppla ur både Trafon och slingan då man ju hört att det kan gå illa om det blir ett nedslag. Lite problematiskt egentligen om man vill att LR skall klippa när man inte är hemma, vem skall åsksäkra då? Men det verkar ju vara ett problem för alla robottyper som har slinga vad jag förstår.
Men den höll? Tittar man runt lite verkar det som andra märken går sönder iaf. Men skulle vara intressant hur det går med den inkopplad.... Håller tummarna iaf!
 
TrollMann skrev:
Men den höll? Tittar man runt lite verkar det som andra märken går sönder iaf. Men skulle vara intressant hur det går med den inkopplad.... Håller tummarna iaf!
Jo, det gjorde den men det beror väl säkert på hur nära åskan, eller blixten rättare sagt kommer. Jag hade den kanske på någon km avstånd bedömer jag.
 
Mabcus skrev:
Nej jag är glad at jag la så mycket pengar.. jag funderade på worx innan jag bestämde mig. insåg då att jag behöver en del av de saker som worx saknar, det jag ville ha fram är att det finns mycket folk som läser här och inte ser alla för/nackdelar och tycker då inte det är rättvist att säga att worx kan jämföras rakt av med Husqvarna 220 efter som den tex saknar guidekabel. har du en tomt som är komplex kanske den inte är rätt maskin men här läser jag mest den fixar allt som du slänger åt den för den är bäst. jag menar att det då kan bli så att man står där med en maskin som inte klarar uppgiften.. med missnöje som följd och att det då totalt blir färre robotar.. något jag inte vill, utan jag vill se fler och billigare robotar men tråden verkar tyvärr vara lite för mycket ryggdunkande, istället för konstuktiv kritik. jag kommer dock att följa tråden med spänning framöver om de löser dessa små bekymmer. kanske får bli en robot till i familjen då..

Som jag sagt innan verkar worx vara mycket robot för liten peng.. hade jag inga grannar och en öppen tomt som medger enkelhet för den att hitta tillbaka för laddning skulle jag slagit till direkt, men då detta inte är fallet föll mitt val på annan maskin..
Har resonerat liknande som dig men föll för snålheten och köpte en Landroid. Kommer få anpassa tomten istället för att kunnat ha haft en guidekabel som på HQ. Valet var inte helt självklart men det som avgjorde i mitt fall va att det kändes svårt att motivera att köpa en klippare för närmare 20k. Om valet va rätt el fel får framtiden utvisa.
MEN jag får erkänna att det troligtvis hade varit betydligt enklare med HQ i min trädgård då jag har ett par smala passager där guidekabeln borde göra sin rätt samt att HQ`n som jag fattat det klipper lite närmare kanterna. (mindre jobb för mig)

Är dock så pass nöjd med den att jag troligtvis kommer skaffa en till till mitt andra hus vilket får ses som ett ganska gott betyg. Det verkar vara en välbyggd robust maskin:)

Fridens Lilljor!
/Kalle
 
peternicklas
Har haft min nu i 4 veckor och har en tomt på c:a 700 m2. Har lagt 7 öar för träden som finns i gräsmattan. Alla passager är mellan 1.75 och upp till 2,25m. Tomten går nästan hela vägen runt huset, saknas 30 grader för ett helt varv. Öarna ska justeras lite då den "missar" 30 cm men där jag har fritt ut till plattor så klipper den ända ut. Oavsett om den missar 10 eller 40 cm så får ju detta klippas, tar 5 minuter varannan vecka. Klipparen hittar runt överallt utan problem och den klipper även rent under studsmattan vilken är nedgrävd så det är endast 6 stolpar den kan stöta på. Att behöva ha hjälp av guideslinga tror jag inte mycket på då Landroiden har en smartare programvara än övriga klippare på marknaden. Är överaskad på hur duktig den är att hitta runt överallt. Det enda som kan uppfattas som lite negativt är att den måste följa slingan hem, kräver lite mer justering av slingan.
 
  • Gilla
Kalle LKPG
  • Laddar…
Har delat på slingan(10cm) ut till en ö då jag ville minska åtkomsten till ett hörn som har blivit lite av en favorit, när han klipper känner han av slingorna men när han ska ladda går han bara över, undra om han är dum eller SMART.
 
Hejsan!

Nu har det gått flera veckor och även maskin nr 2 är i bruk hos mig. Den krånglade från början så jag fick fraktsedel hemskickad och lämnade in hos postombudet torsdag em. och strax efter lunch tisdag stod företagspaket här med fixad maskin. Snacka om smidigt och bra :)

Det jag märkt är att om man nu som jag har två maskiner i samma trädgård i separata slingor, då måste man ha mer än 4,5 mellan. Jag har ungefär 6 meter, annars rymde båda robotorna en bit utanför klippområdet eller visade meddelande: utanför klippområde. Har justerat nu och det fungerar bra. Men jag kommer lägga om en av slingorna framöver helt pga detta, fast det får bli senare när jag lärt mig mer hur robotarna fungerar. Ang hemfärd har jag lite kringelkrok på ena slingan hem runt rabatter, några träd mm och vattentunna osv, men det fungerar bra även om den vinglar.

På ett par ställen har jag väl så tight mellan slingorna och det fungerar också. Fast på ena stället där trådarna ligger med ca 50 cm emellan vill roboten inte gå in lika ofta. Jag har löst det så att när den är inne i det området som är liksom en liten ö vid sidan om, omgärdad av rabatter. Då ställer jag mig i utfarten/infarten till ön och varje gång den försöker slinka ut till stora gräsytan, då håller jag upp foten och roboten går emot den och vänder och klipper ännu mer i själv "ensamma ön". Står där några minuter nån gång i veckan och gör så tills jag är nöjd. Antagligen går den inte in där lika ofta pga att trådarna ligger lite tätt och jag borde lägga om slingan. Det låter egendomligt, men jag vill absolut ha den delen klippt även om trådarna inte kan ligga helt optimalt.

Ang de som tror att man köpt Landroid för att man i hemlighet vill ha Husqvarna säger jag bara: Dream on...
Alla är inte fan av deras produkter eller har behov av finesser man knappt orkar läsa eller hantera. Mina robotar Bosse och Nisse klipper min jättetomt kalasbra och jag kan dutta lite i kanterna. Precis lagom pill när vädret är skönt och jag kan lägga mina surt förvärvade slantar på snygga växter mm.:D
 
  • Gilla
mtq och 4 till
  • Laddar…
Är det någon mer än jag som upptäckt att när den är ute och klipper och man ställer sig på valfri plats i trädgården så dröjer det inte länge förrän den är kring fötterna på en. Tror banne mig att våra LR är kelsjuka :surprised:
 
  • Gilla
peternicklas och 2 till
  • Laddar…
hkp skrev:
Är det någon mer än jag som upptäckt att när den är ute och klipper och man ställer sig på valfri plats i trädgården så dröjer det inte länge förrän den är kring fötterna på en. Tror banne mig att våra LR är kelsjuka :surprised:
Eller så vill våra LR visa oss att de minsann tar hand om hela ytan på ett föredömligt sätt men din slutsats känns mycket trevligare rolleyes.gif.
 
  • Gilla
hkp
  • Laddar…
Vi verkar ju vara rörande överens här på forumet om att önska att LR skall klippa även på väg hem till laddstationen. På sidan http://worxlandroid.com/sv under fliken kundtjänst finns ett formulär "Återkoppling från kund"

Har precis skickat en önskan med denna synpunkt, vore ju bra om så många som möjligt påtalade detta så kanske vi kan få en uppdaterad mjukvara i framtiden smile.gif Har för övrigt ver.3.14
 
Jag har också ver 3.14, men finns det ngt sätt där man kan se versionen utan att den blinkar förbi i en millisekund, hinner ju knappt se vad det står.

Ngn undrade om hur länge man hade använt knivarna, min har gått 3 veckor utan att ha vänt några knivar.
 
Nu har Jag också skickat in en önskan om mjukvaruuppdatering.
Får dom bara tillräckligt många så... ;-)
 
magnetens skrev:
Vi verkar ju vara rörande överens här på forumet om att önska att LR skall klippa även på väg hem till laddstationen. På sidan [länk] under fliken kundtjänst finns ett formulär "Återkoppling från kund"

Har precis skickat en önskan med denna synpunkt, vore ju bra om så många som möjligt påtalade detta så kanske vi kan få en uppdaterad mjukvara i framtiden [bild] Har för övrigt ver.3.14
Berätta hur du formulerade dig, så kan vi andra se till att vi formulerar oss något så när lika.
 
magnetens skrev:
Vi verkar ju vara rörande överens här på forumet om att önska att LR skall klippa även på väg hem till laddstationen. På sidan [länk] under fliken kundtjänst finns ett formulär "Återkoppling från kund"

Har precis skickat en önskan med denna synpunkt, vore ju bra om så många som möjligt påtalade detta så kanske vi kan få en uppdaterad mjukvara i framtiden [bild] Har för övrigt ver.3.14
Det tror jag är bra, jag skickade som jag skrev i länk #345 tre frågor till Worx;

1. Kommer det att gå att uppdatera mjukvaran i framtiden och i så fall hur?
2. Om det kommer att gå skulle jag önska mig ett läge där maskinen fortfarande klipper när den går på slingkablen mot laddaren utan att egentligen vara urladdad, dvs. om maskinen har bra spänning och man trycker på Home skall den fortfarende klippa när den går hem. Finns det någon plan för detta?
3. Kommer Worx att hitta något sätt att koda slingsignalen baserat på t.ex. PIN kod så att den inte störs ut av andra robotar i närheten?

Svaret från Per Westdahl som titulerar sig Country Manager var lite nedslående;
Hej,

Det är inget på gång just nu då det gäller dina 3 frågor.

Det arbetas hela tiden med utveckling så möjligtvis kan det komma

På någon framtida modell.

Men om flera av oss ställer samma frågor tänker de förhoppningsvis om och då kanske något positivt händer :eek:
 
Hej jag har förökt hitta svar på mitt problem men hittar inte det någonstans och undrar om någon här fått samma. Jag har kört min LANDROID i fyra timmar och får följande fel Bladskiva blockerad A01.
Har tagit bort skivan men själva motordelen snurrar inte heller, nu har jag 30 dagars öppet köp men det finns inte en LANDROID kvar i hela Stockholm.
Tacksam för tips.

Mvh

Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.