earl gray skrev:
När jag var ute och promenerade noterade jag hur ex HQ gör när den möter ett hinder, den åker på det, det blir ett svagt "dunk" och så vänder den och kör vidare.
När min LD åker på ett hinder säger det "Pang!", man undrar hur lång tid upphängningen av chassiet klarar dessa smällar?
Känns som om worx skulle ha satt på en tjock gummilist fram...alternativt en sensor som bromsar upp innan den krockar.
Efter min promenad då jag tittat på flera HQ som var ute klippte, kom jag hem och fann min LD hade stannat mot ett hinder... :/
Min har problem när den kommer parallellt med ett längre hinder, tex min sandlåda. Först åker den parallellt och när den går emot så att krocksensorn aktiveras så försöker den göra en sväng åt samma håll som hindret är, den försöker inte backa tillbaka eller vända åt andra hållet. 4 snabba krockar sen är det hjulblock. Slår aldrig fel.....
 
peternicklas
slaskankan skrev:
Min har problem när den kommer parallellt med ett längre hinder, tex min sandlåda. Först åker den parallellt och när den går emot så att krocksensorn aktiveras så försöker den göra en sväng åt samma håll som hindret är, den försöker inte backa tillbaka eller vända åt andra hållet. 4 snabba krockar sen är det hjulblock. Slår aldrig fel.....
I mitt inlägg http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/208892-worx-landroid-2-0-a-26.html#post1761004
så finns det en sprängskiss på hur det ser ut. Detaljerna 201 och 202 är något som ska röra sig. Kolla så att dessa inte sitter fast. Jag tror att om de fastnar i ett speciellt läge så kommer magneten i framkant att ligga an mot en spole, vilken kan vara krocksensorn. Lite osäker då det inte klart framgår.
 
Redigerat:
slaskankan skrev:
Min har problem när den kommer parallellt med ett längre hinder, tex min sandlåda. Först åker den parallellt och när den går emot så att krocksensorn aktiveras så försöker den göra en sväng åt samma håll som hindret är, den försöker inte backa tillbaka eller vända åt andra hållet. 4 snabba krockar sen är det hjulblock. Slår aldrig fel.....
Jo, det inträffade oxå mot min friggebodsvägg men sedan jag slingade in den så har jag inte haft problem med det. Fast i mitt fall så är det rakt på hindret. Och den gör det kanske 1 av 5 ggr, Antingen så stannar den direkt och säger "hjulblock" eller så forstätter drivhjulen gå ända tills det blir någon time-out och då rapporterar den utanför begränsningsområde" och så är det 2st fula gropar som hjulen stått och spunnit i...
 
Redigerat:
earl gray skrev:
... Antingen så stannar den direkt och säger "hjulblock" eller så forstätter drivhjulen gå ända tills det blir någon time-out och då rapporterar den utanför begränsningsområde" och så är det 2st fula gropar som hjulen stått och spunnit i...
Jo, de två groparna är lite av ett trademark :)
 
peternicklas
kainu skrev:
[länk]

Inga problem med hq 220
Ser bra ut. Avstånd mellan slingor, hur långt ligger slingorna parallellt samt vilken årsmodel av HQ?
 
30m parallellt. 10cm mellan. Tror det är en 2013
 
earl gray skrev:
När jag var ute och promenerade noterade jag hur ex HQ gör när den möter ett hinder, den åker på det, det blir ett svagt "dunk" och så vänder den och kör vidare.
När min LD åker på ett hinder säger det "Pang!", man undrar hur lång tid upphängningen av chassiet klarar dessa smällar?
Känns som om worx skulle ha satt på en tjock gummilist fram...alternativt en sensor som bromsar upp innan den krockar.
Efter min promenad då jag tittat på flera HQ som var ute klippte, kom jag hem och fann min LD än en gång hade stannat mot ett hinder... :/
Verkar vara ett 2.0 problem. Min version 1.0 gör som HQ, krockar ganska lätt, backar, vrider ca. 120 grader och kör iväg.
 
944194_10200823502783880_1446872612_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här hittade jag min "morgan" idag, de är andra dagen nu som den är utanför klipp området.
Idag var den bakom mitt garage 10-15 meter från slingan.
Va kan jag gjort fel ? eller är bara morgan dum i huvet? :)
 
Har ni några hinder eller öar nära gränslinan eller trånga passager som kan vara orsaken till att den rymmer.?
 
nja där den förmodligen rymde så var väl de en liten plätt på 1 meterpassage, men förra gången den rymde var de inte alls trångt eller nåt.
vågar knappt ha på den nu, man kanske hittar den överkörd på vägen nästa gång.
 
Ska den inte stänga av dig om den kommer utanför?
Hittade den hos grannen i förrgår typ 5 meter utanför tråden.
 
gjorde det och den varnade direkt att den va utanför.
Passagen där den rymde var lite mer än 1 meter.
 
Min rymde också, funderade ett tag och kom på att det troligen beror på att den inte tål vatten i den utsträckningen som tillverkaren tror. Ställde den på tork i två dagar skickade ut den efter det och den funkade perfekt ända fram tills det kom en skur en natt, efter det rymde den igen.
Pratade med supporten och nu är den skickad på service/lagning/felsökning. Får hoppas på det bästa för det var inte roligt att plocka fram den gamle Stigan och pöta runt i trädgården, hann ju tyvärr gödsla 3 gånger innan midsommar så det trycker på bra nu!
 
Grimmen skrev:
Min rymde också, funderade ett tag och kom på att det troligen beror på att den inte tål vatten i den utsträckningen som tillverkaren tror. Ställde den på tork i två dagar skickade ut den efter det och den funkade perfekt ända fram tills det kom en skur en natt, efter det rymde den igen.
Pratade med supporten och nu är den skickad på service/lagning/felsökning. Får hoppas på det bästa för det var inte roligt att plocka fram den gamle Stigan och pöta runt i trädgården, hann ju tyvärr gödsla 3 gånger innan midsommar så det trycker på bra nu!
dåligt statistiskt underlag men min står under tak och har aldrig rymt annat än vid en 40-50cm passage som testades ett tag. (Då kan den backa ut och bli stående)

En tanke för er med problem, testa att köra den mitt i ttädgården och sen bryta strömmen till basen. Min stannade efter någon sekund. En långdistanrymmare bör fortsätta som om inget hänt. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.