Grimmen skrev:
Min rymde också, funderade ett tag och kom på att det troligen beror på att den inte tål vatten i den utsträckningen som tillverkaren tror. Ställde den på tork i två dagar skickade ut den efter det och den funkade perfekt ända fram tills det kom en skur en natt, efter det rymde den igen.
Pratade med supporten och nu är den skickad på service/lagning/felsökning. Får hoppas på det bästa för det var inte roligt att plocka fram den gamle Stigan och pöta runt i trädgården, hann ju tyvärr gödsla 3 gånger innan midsommar så det trycker på bra nu!
Kan det vara slingan som är skadad någonstans och när det regnar leds delar av signalen till jord?
 
_dalkarl_ skrev:
dåligt statistiskt underlag men min står under tak och har aldrig rymt annat än vid en 40-50cm passage som testades ett tag. (Då kan den backa ut och bli stående)

En tanke för er med problem, testa att köra den mitt i ttädgården och sen bryta strömmen till basen. Min stannade efter någon sekund. En långdistanrymmare bör fortsätta som om inget hänt. Eller?
Har funderat på om sensor är för känslig. Så om man har en dålig signal så känner den av signalen men inte vilken sida av tråden den befinner sig. Så den stannar först när den kommit för långt.
 
solvalla skrev:
Har funderat på om sensor är för känslig. Så om man har en dålig signal så känner den av signalen men inte vilken sida av tråden den befinner sig. Så den stannar först när den kommit för långt.
Tror inte det. Troligare är att den inte reagerar på sensor utslag när den backar pga att den känt av slingan. Mjukvarufel alltså. Troligen inte så lättlöst heller.
 
Min åker in på "service" igen, nästa vecka. De senaste dagarna har min åkt över slingan på olika ställen, dock så vet jag inte om den fortsatt en längre sträcka då jag hittat den fast i busken eller dylikt. Har dock ständiga problem med att den fastnar på olika hinder istället för att krocka, backa och åka en annan riktning. 4 krockar sen hjulblock, som så många andra har. Efter ett x antal veckor har min klippare inte gått en enda hel dag utan något problem, vilket jag tycker är helt bedrövligt. Fixar de inte den nu så hoppas jag att giz.se tar emot en reklamation för såhär dåligt ska det väl knappast vara meningen att den skall funka!?
 
På ett litet betongfundament så har jag en lampstolpe och en tollare.
Så här hittar jag Fyllot i bland. (Döpt så för att den inte kan gå rakt fram)

Landroid_stuck.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker inte att det är en alltför svår situation för krocksensorerna, men det tycker tydligen dom.
(Inser plötsligt att namnet stämmer bra eftersom den står och hänger mot en lyktstolpe... )

I slutändan ser jag det så här:
Detta är inte den dyraste klipparen, så jag accepterar att det inte är bekymmersfritt.
Jag får hjälpa den nästan varje dag men å andra sidan så lägger jag mindre tid än nånsin på gräsmattan och den har aldrig sett bättre ut.
 
peternicklas
eleson skrev:
På ett litet betongfundament så har jag en lampstolpe och en tollare.
Så här hittar jag Fyllot i bland. (Döpt så för att den inte kan gå rakt fram)

[bild]

Jag tycker inte att det är en alltför svår situation för krocksensorerna, men det tycker tydligen dom.
(Inser plötsligt att namnet stämmer bra eftersom den står och hänger mot en lyktstolpe... )

I slutändan ser jag det så här:
Detta är inte den dyraste klipparen, så jag accepterar att det inte är bekymmersfritt.
Jag får hjälpa den nästan varje dag men å andra sidan så lägger jag mindre tid än nånsin på gräsmattan och den har aldrig sett bättre ut.
Detta måste vara en bugg i programvaran. Version 2012 gjorde aldrig så här.
 
Det envetna fastnandet i allt är irriterande.
Min fastnar i snitt varannan dag, med två hjulformade gropar i gräsmattan som resultat.

Det mest irriterande av allt, är att det måste vara skitlätt att fixa med mjukvaran.
Kan inte vara världens svåraste sak att programmera den så att den aktiverar en "backa och sväng" manöver i alla fall en eller två gånger innan den bryter för hjulblock eller vad det nu står i displayen, även om inte krocksensorn har blivit aktiverad. Lär ta 10 minuter att lägga till detta i programmet. Vore också bra om den kunde köra lite längre över tråden vid klippning, så man slipper få 25-30 cm breda kanter att klippa.
Synd att det inte är open sorce mjukvara, för då hade något programmerings snille snart fixat så att denna klipparen gått som en dröm. Worx verkar ju inte bry sig om denna klippare alls, hur svårt kan det vara att släppa en uppdatering till mjukvaran?

Klipparen i sig, fungerar ju utmärkt, och klippresultatet är kanon så länge den klipper i stället för att gräva gropar.

Är det någon som skickat in klipparen på reparation för detta problem, som har fått tillbaks en fungerande klippare?
Med fungerande menar jag att den får fastna max en gång varannan vecka i något hinder.

Är det någon som har en LD M/2.0 som inte fastnar i hinder flera gånger i veckan eller mer?
Finns det fungerande exemplar? Annars känns det ju meningslöst att de tar in den på reparation.
 
Vår sputnik har fungerat bättre och bättre (peppar). Haft den i fyra veckor nu och i början fastnade den inget. Sen efter en vecka började den fastna på pallkragarna vi ställt ut för att skydda några tulpaner. Men det var bara i vissa vinklar och om det regnat. Nu har vi tagit bort pallkargarna och den har gått bekymmersfritt i över en vecka. Ställd på att gå 5 timmar varje vardag på dagen. Vad vi har kvar som den kan krocka på: två lampstolpar, två buskar, två kaninburar, två träd, två brunnslock, två luftningsrör samt en odling inhängnad med plåtband.

En sak som jag upplevde att det hjälpte lite var att vi rensade den ganska grundligt från allt klipp som blivit efter första veckan. Nu när gräset har rätt längd så blir det bara damm av klippet.
 
Redigerat:
Jag har knappt tittat under min på sista tiden, för jag har jobbat så himla mycket.
Nu är det semester och ändå dags att vända knivarna första gången, så det får väl bli en ordentlig rengöring av Lanne samtidigt också, för att se om det kan hjälpa.
Har även funderat på om man kan komma åt att smörja någonstans på chassits rörliga del. På något vis känns det som att chassit måste tryckas exakt rakt bakåt, ifall krocksensorn skall reagera, inte snett uppåt, nedåt eller åt sidan, för då verkar det som att det kärvar fast.
 
Är det någon mer än jag som har problemet att den kör på en dag som den är inställd på att vila?
 
Vilka sw versioner finns därute? Skriv gärna ert versions nummer eller tryck Gilla om någon skrivit samma som ni har.
Numret syns om man trycker 2 för info displayen.
 
Kan inte se var versionsnumret står på info displayen. V:et tror jag står för antal volt i batteriet.
 
ImageUploadedByByggahus.se1373284108.709225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick fram detta: v 0.18 23-11-12

Stäng av roboten och slå på strömmen igen. Precis innan man ska slå koden syns detta meddelande. Jag fick lov att videofilma med mobilen och titta i paust läge för att hinna läsa.

Min bör vara en av de äldsta då jag köpte direkt.
 
  • Gilla
Siles och 3 till
  • Laddar…
Är det någon mer som upplever att den påverkas negativt av fukt? I morse var det en hel del dagg ock helt plötsligt kunde den inte köra uppför, utan stannar och bytte riktning med jämna mellanrum. Jag har tidigare upplevt det som om den inte stannat vid kabeln ordentligt efter regn. Kan slingan få knas för sig i fukt? Kortslutas mer eller mindre om den är skavd?
 
eleson skrev:
Är det någon mer som upplever att den påverkas negativt av fukt? I morse var det en hel del dagg ock helt plötsligt kunde den inte köra uppför, utan stannar och bytte riktning med jämna mellanrum. Jag har tidigare upplevt det som om den inte stannat vid kabeln ordentligt efter regn. Kan slingan få knas för sig i fukt? Kortslutas mer eller mindre om den är skavd?
Har du skarvat slingan för där kan ju fukt tränga in om det inte är gjort ordentligt. Ser att Grimmen skrev om ett liknande fuktproblem för någon sida sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.