Bulldog_76 skrev:
Hur har du gjort detta? VAd för appar och saker krävs? Hur har du fått zonindelningen att fungera?
Ute vid klipparen sitter ett vanligt växlande relä. I detta fall med 6v spole (se bifogad bild i förra inlägget).
Jag har lagt två slingor. De överlappar varandra just i närheten av laddstationen så att klipparen kan "köra hem" från båda och så att båda går till stationen även i andra änden. Båda slingor är alltså två helt oberoende kompletta och korrekta slingor.

Ena ändarna av slingorna är ihoptvinnade och sitter i ena anslutningen på laddstationen.
De andra ändrarna går till varsin plint på reläet och reläet går sedan till andra anslutningen på basstationen.
När reläet inte är draget är ena slingan inkopplad och vice versa.
I "teknikrummet" inne sitter en sketen 5V-nätdel stulen från nån gammal apparat. Den är kopplad direkt till reläet, så att när den får ström drar reläet och zonen på framsidan kopplas in.

Just nu sitter nätdelen i en billig Nexa fjärrströmbrytare. Man kan också använda en vanlig veckotimer t.ex. Jag har programmerat den att vara på fredagar 0630-1100, så att när gräsklipparen arbetar 0700-1030 enligt sitt schema så blir det på framsidan istället för baksidan.

Att jag kan styra med mobilen (och därmed också kan vända den när den kör) råkar vara för att jag sedan tidigare har fjärrströmbrytare och termometrar/fuktmätare spridda i huset som styrs och loggas genom en Raspberry Pi. Till den är en RFXTRX433 med extern antenn ansluten. Den är monterad på vinden via en "USB-över-ethernet-förlängare". På Raspberry Pi körs gratismjukvaran http://www.domoticz.com/ och då uppstår det roliga. :)

En vanlig Nexa-fjärr hade haft samma effekt, dvs att man kan växla slingorna för att lura kliparen att leta efter slingan, dvs svänga!

Jag har nu två knappar "worx kort sväng" och "worx lång sväng". Med dessa svänger den ca 90 resp 270 grader. :) Oftast (4 av 5?) roterar den moturs men ibland roterar den medurs så jag kan inte benämna knapparna "sväng vänster" resp "sväng höger".
 
  • Gilla
subaru95 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Hedberg skrev:
Enklaste vore om någon kineskopia kunde komma på den briljanta idén att tillverka längre knivar
0.35m/s
2800rpm

ca 210knivpassager i sekunden, 6 passager per cm. Bladen sticker ut ca 15mm så dubbla bladlängden skulle ge fler klipp helt klart.

En ny disk för längre men färre blad kanske är ett optimum. Tvåbladig med andra ord :)
 
martin43 skrev:
Ute vid klipparen sitter ett vanligt växlande relä. I detta fall med 6v spole (se bifogad bild i förra inlägget).
Jag har lagt två slingor. De överlappar varandra just i närheten av laddstationen så att klipparen kan "köra hem" från båda och så att båda går till stationen även i andra änden. Båda slingor är alltså två helt oberoende kompletta och korrekta slingor.

Ena ändarna av slingorna är ihoptvinnade och sitter i ena anslutningen på laddstationen.
De andra ändrarna går till varsin plint på reläet och reläet går sedan till andra anslutningen på basstationen.
När reläet inte är draget är ena slingan inkopplad och vice versa.
I "teknikrummet" inne sitter en sketen 5V-nätdel stulen från nån gammal apparat. Den är kopplad direkt till reläet, så att när den får ström drar reläet och zonen på framsidan kopplas in.

Just nu sitter nätdelen i en billig Nexa fjärrströmbrytare. Man kan också använda en vanlig veckotimer t.ex. Jag har programmerat den att vara på fredagar 0630-1100, så att när gräsklipparen arbetar 0700-1030 enligt sitt schema så blir det på framsidan istället för baksidan.

Att jag kan styra med mobilen (och därmed också kan vända den när den kör) råkar vara för att jag sedan tidigare har fjärrströmbrytare och termometrar/fuktmätare spridda i huset som styrs och loggas genom en Raspberry Pi. Till den är en RFXTRX433 med extern antenn ansluten. Den är monterad på vinden via en "USB-över-ethernet-förlängare". På Raspberry Pi körs gratismjukvaran [länk] och då uppstår det roliga. :)

En vanlig Nexa-fjärr hade haft samma effekt, dvs att man kan växla slingorna för att lura kliparen att leta efter slingan, dvs svänga!

Jag har nu två knappar "worx kort sväng" och "worx lång sväng". Med dessa svänger den ca 90 resp 270 grader. :) Oftast (4 av 5?) roterar den moturs men ibland roterar den medurs så jag kan inte benämna knapparna "sväng vänster" resp "sväng höger".
Underbart nörderi :)
Härligt att vara hos likasinnade !!
 
Jag tänkte faktiskt på det nyss, jag är ju ny på det är forumet men vilket bra forum det är! Många väldigt kunniga och trevliga människor och man verkar kunna få svar på allt inom vilt skiljda ämnen!

Hur stor är tallriken till Landroid L kontra landroid M?
Vore ju praktiskt att bara köpa grejerna som reservdelar.

Jag provade förresten att sänka till 20mm i ca 70 mm högt gräs. Hoppsan vad gräset sprutade runt maskinen och motorn gick ner i varv. Roligt!
 
martin43 skrev:
Hur stor är tallriken till landroid M?
145mm + knivar, totalt 180mm
 
M=180mm L=220mm klippdiameter
 
Skulle onekligen öka kapaciteten markant med en L tallrik på våra M. Kanske skulle ringa och kolla vad en L tallrik kostar
 
peternicklas
Jonas Hedberg skrev:
Skulle onekligen öka kapaciteten markant med en L tallrik på våra M. Kanske skulle ringa och kolla vad en L tallrik kostar
Den kostar inte många kroner, har hört 180:- men är inte säker.
L klipper 220 mm. brett.
 
peternicklas
Jonas Hedberg skrev:
Någon som vet om L och M har samma rpm på tallriken?
Vet att det är samma motor men styrningen kan ju köre dem på olika.
 
  • Gilla
Jonas Hedberg
  • Laddar…
Det är ca 22-23 mm luft kvar mellan skydd och kniv på M.
Så en ökning från 180 till 220 känns som ett gränsfall.
 
martin43 skrev:
Det är ca 22-23 mm luft kvar mellan skydd och kniv på M.
Så en ökning från 180 till 220 känns som ett gränsfall.
Tidigare i tråden har vi diskuterat säkerhet en hel del för djur och småbarn mm. vilket jag själv tycker är väldigt viktigt. Betydligt viktigare än att tjäna några minuter eller någon halvtimmes klipptid, då man ju inte ens klipper själv utan ligger på stranden, sitter i hammocken eller gör annat trevligt.
 
BigSwede1972 skrev:
Jo, den kör på schema men klippfönstret är mellan 07:00 - 09:18 (mån-fre) om jag minns rätt. Har en liten gräsmatta på ca 350kvm.

Min begränsade kunskap om Li-Ion-batterier är att dom mår bästa av att vara laddade hela tiden. Dom mår dåligt av höga temperaturer och djupa urladdningar. Av den anledningen så förser man dom med skyddskretsar som t.ex. stänger av batteriet under en viss polspänning för att därigenom skydda mot djupa urladdningar. Självurladdningen av en Li-Ion cell är runt 1-2% per månad. Antalet cykler som batteriet klarar av är beroende på temperaturer och graden av urladdning men att hoppas på mer än 3års livslängd är nog klar överskattning. Dessutom kommer prestandan redan efter ett par år vara betydligt sämre än från början.

...så min undran är varför introducera extra cykler när den står i laddstationen. I mitt fall borde den gå in och laddas och sen inte behöva någon som helst underhållsladdning till nästa schemastart, om inte den "tjuvdrar" stora mängder under tiden den står still och inte gör nåt. Att hålla en timer igång borde dra väldigt lite batteri då CPU och övrigt kan sitta i "idle"-läge under tiden. Om man håller LCD:ns bakgrundsbelysning släckt så drar ju den otroligt lite också.
Så varför laddar den igen under sin viloperiod. Har jag (mfl) defekta styrkort eller är det "by design"?
Visst är det så att den drar lite grann och behöver underhållsladdas emellanåt, det gör båda mina maskiner (1.0 och M). Det beror främst på att den inte bara håller reda på tiden den skall ut igen utan att den registrerar hela tiden att befinner sig inom arbetsområdet, att den inte blir lyft eller flyttad osv. dvs. sensorerna och därmed processorn är igång och registrerar läget kontinuerligt vilket självfallet drar en del. Alternativet är att stänga av den när den inte skall klippa så självurdrar den i stort sett inte alls, men då går ju som sagt automatiken och bekymmerslösheten om intet.
 
Redigerat:
Vad kostar ett utbytesbatteri? Är det för dyrt kommer nog den klokskap som finns på tråden fram till en lösning när det blir aktuellt.
 
1200kr på Clas Ohlson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.