S Spopas skrev:
Hej!

Jag har en Landroid L1500 till min tomt på ca 1000m² gräsmatta. Fungerar perfekt förutom på vissa ställen där den fastnar som våra trädgårdsmöbler och så, så inte så konstigt. Men det jag märkt är att vår landroid inte är så smart i sin navigering som de påstår i sin AIA-navigering, [media] och [media].
Vår robot kör precis som andra helt random när den stöter emot saker och slingan. Hade varit speciellt skönt att ha detta runt våra odlingslådor där den spenderar mycket tid nu.
Kan det fungera att uppdatera den med nytt firmwire kanske?
ACS är vad du söker.

Tror det är ganska random tyvärr, som de (alla?) andra klipparna.
Dock är worxarna duktigare på smala passager, som det kanske är vid era odlingslådor, vi har det i alla fall rätt smalt vid vår odlingslåda, hallonbuskar och sandlåda (alla ligger jämte varandra med rätt smala passager mellan och mot "ytterkant" av gräsmattan) och det tar lite tid där, men löser det riktigt bra ändå tycker jag. Funderar på att filma detta om någon vill se hur ser ut när den tar sig fram där.
Har sett en Husqvarna (inget illa om Husqvarna, men det råkade vara en sådan) och den hade det svårt på en tomt med många småöar (bärbuskar) när den backar och vänder varje gång den kommer till tråden, men verkar funka rätt bra ändå då den gräsmattan ser riktigt fin ut, dock rätt liten gräsmatta för en 310a, gissar att den bara är 150kvm, om ens det.

Jag saknar det att worxen vänder mot klipptråden i en kurvliknande rörelse istället för att stanna och backa som min Gardena gör.

• Gilla
flovv
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
ACS är vad du söker.
[media]
Vispen, kör du med ACS? Gör det skillnad vid odlingslådor mm? Jag har slinga runt mina lådor, sandlåda och hallonbuskar.
Jag har faktiskt köpt kittet, men inte monterat det då jag inte tror det blir bättre på min gräsmatta, men lite sugen på att testa.

G ekaa88 skrev:
Jag saknar det att worxen vänder mot klipptråden i en kurvliknande rörelse istället för att stanna och backa som min Gardena gör.
Det är ju det som är bra på worxen, men att stanna, backa och vända har sin poäng, fastnar ju mindre vid vändning, om det är ett problem, har det lite själv då det är så ojämt, snart utjämnat! :)

Vispen74 Vispen74 skrev:
ACS är vad du söker.
[media]
F flovv skrev:
Tror det är ganska random tyvärr, som de (alla?) andra klipparna.
Dock är worxarna duktigare på smala passager, som det kanske är vid era odlingslådor, vi har det i alla fall rätt smalt vid vår odlingslåda, hallonbuskar och sandlåda (alla ligger jämte varandra med rätt smala passager mellan och mot "ytterkant" av gräsmattan) och det tar lite tid där, men löser det riktigt bra ändå tycker jag. Funderar på att filma detta om någon vill se hur ser ut när den tar sig fram där.
Har sett en Husqvarna (inget illa om Husqvarna, men det råkade vara en sådan) och den hade det svårt på en tomt med många småöar (bärbuskar) när den backar och vänder varje gång den kommer till tråden, men verkar funka rätt bra ändå då den gräsmattan ser riktigt fin ut, dock rätt liten gräsmatta för en 310a, gissar att den bara är 150kvm, om ens det.
Ja att den kör runt på måfå är inte så konstigt. Det var/är egentligen hur den gör när den kommer till slingan/emot objekt som jag undrade över. Den är klart smidigare än andra märken när det gäller den punkten, men jag kanske väntade mig bättre :thinking::seenoevil:

Har tittat på ACS just för våra trädgårdsmöbler och en lite barnpool vi har. Men har läst att roboten ofta skrapar emot grejerna den ska köra förbi. Så jag funderar på off limit istället och lägga runt pool och möblerna, https://worx-europe.com/sv/landroid-robotgraesklippare/konfigurerbar/off-limits/,

Jag köpte en M1000 för några månader sedan och är över lag nöjd, men jag har hittat på några konstigheter:

1. Jag köpte till ACS och det fungerar oftast väldigt bra, men det verkar som om den avaktiveras så fort den har krockat med något.
Jag har en ovanmarkspool och den ser den bra och svänger bort precis innan den krockar, men sen har jag byggt en liten låda som går ut 90 grader från poolen för att skydda slangarna från pumpen. Den lådan är precis för låg för att ACS ska se den, så då krockar den med lådan, vänder mot poolen, krockar med den, vänder tillbaka mot lådan, krockar med den, osv. Det tar några försök innan den kommer på att den ska vända åt andra hållet.
Väldigt konstigt.

2. Det händer ganska ofta att den när den kör hem stannar till i laddaren och sen tar ett varv till. Oftast stannar den på försök två, men det har hänt att den gått ännu fler varv och till slut tycker den att den inte hittar basen och stannar.
Det gör ju att den går väldigt mycket runt slingan, så det blir tydliga märken.

3. Jag har fått ”Wire missing” larm medans den stått i laddaren, trodde jag hade fått ordning på det, men igår dök det upp igen.

Jag tror (hoppas iaf.) att 2 och 3 har att göra med installationen av basstationen, så det går kanske att ordna, men det med ACS borde vara nått i mjukvaran.

Gällande ACS är ju en avvägning för tillverkaren att den ska undvika objekt, men klippa högt gräs. När jag köpte klipparen så körde den runt allt högt gräs vilket inte var så lyckat. Så är det inte längre om det inte är väldigt stora höga och täta tuvor. Å andra sidan krockar den oftare med taniga objekt i stället. I det stora hela är det väldigt bra, den kör aldrig in i eller skrapar stora objekt vad jag ser.

• Gilla
JohannesR
  • Laddar…
j.f.s
Om någonting sugen på att köpa så är min m1000 till salu. Har flyttat och tyvärr passar inte robotar (i rimlig prisnivå) på nya tomten. PM i så fall (y)

Johan1975z skrev:
Jag tycker den nya modellen fastnar för lätt.
Någon som har några tips?
Funderar om man kunde slipa upp kanten på den längst fram
Jag har skruvat av "skyddsgaffeln" som sitter under klipptallriken, gjorde jättestor skillnad, även om den är bra låg i "frontspoilern" jämfört med många andra.

A
F FredrikMV skrev:
Jag har skruvat av "skyddsgaffeln" som sitter under klipptallriken, gjorde jättestor skillnad, även om den är bra låg i "frontspoilern" jämfört med många andra.
jag bytte till en gardena. Helt fantastiskt mycket bättre maskin

• Gilla
ArWo
  • Laddar…
Jag är sugen på att ta ut kipparen nu när det börjar bli dax för vår :)
Någon annan?

• Gilla
JohannesR
  • Laddar…
Samma här... Hade ute min en sväng igår, för att verifiera den nylagda kabeln. (Nu utan skarvar!) det är ju dock inte mycket att klippa än, men det är ju bra att köra lite "försäsong" för att verifiera funktion...

• Gilla
flovv
  • Laddar…
Jag är sjukt sugen på att köpa ACS till min WR143E, någon som har input i ärendet?

• Gilla
flovv
  • Laddar…
F FredrikMV skrev:
Jag är sjukt sugen på att köpa ACS till min WR143E, någon som har input i ärendet?
Jag borde ha det, men jag monterade den aldrig då jag inte tyckte att jag behövde den sen.
Vill minnas att vi pratade om det lite tidigare i tråden, sommaren 2020 någonstans, kolla några sidor tillbaka.

Ps. Vill du ha en sen så har jag nog en till salu ;)

F flovv skrev:
Jag borde ha det, men jag monterade den aldrig då jag inte tyckte att jag behövde den sen.
Vill minnas att vi pratade om det lite tidigare i tråden, sommaren 2020 någonstans, kolla några sidor tillbaka.

Ps. Vill du ha en sen så har jag nog en till salu ;)

Ja, just det, det var du ja... Det är klart intressant!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.