niklasn niklasn skrev:
Helt plötsligt, mitt på gräsmattan så får den lite spel... om man bär den till kabeln och trycker Start så är den Happy-Happy igen, tills den når samma område igen...

efter några varv åt bägge håll konstaterar den ”Cable Missing”...
Hm precis samma sak har hänt mig nu, började i förrgår. Maskinen klipper någon meter, snurrar runt och sen piper. (Wire missing). Sen bär jag den till kabel så klipper den glatt igen någon meter och börjar sedan snurra..
Fick du löst problemet hos dig?
 
  • Gilla
Rolle85
  • Laddar…
Q quackpack skrev:
Hm precis samma sak har hänt mig nu, började i förrgår. Maskinen klipper någon meter, snurrar runt och sen piper. (Wire missing). Sen bär jag den till kabel så klipper den glatt igen någon meter och börjar sedan snurra..
Fick du löst problemet hos dig?
Eftersom min var flång ny så skickade supporten en ny basstation med FedEx, nu funkar den utmärkt sånär som när studsmattan skall passeras... men det kan vi inte lasta Worx för.
 
M Moribusken skrev:
Vad skiljer modellerna M1000 och L1000 åt?
Lite sent svar kanske, men har just nu läst igenom hela tråden.
S, M och L är olika stora (rent fysiskt) och kan då klippa olika mycket (typ), se bild:maxresdefault.jpg
En stor skillnad på M och L är att L har fyra hjul. S och M har bara tre (ett fram istället för två). Detta gör att S och M inte har så bra terrängegenskaper, enligt mina erfarenheter. Jag har just nu en 2017 års modell (M500 / WR104SI), köpt 2018, med tre hjul. Hade fram till i år en 2015 års modell (M1000 / WG791e) med fyra hjul. 2015 modellen klarade terräng mycket bättre (trehjulingen körde fast 3 gånger på en timma i den svåra terrängen) medan 2017 helt klart har bättre mjukvara, även om det finns kvar att önska.
Klippskivan på sidan för kantklippning är väldigt trevligt och där jag har min 2017 funkar det väldigt bra, rätt platt gräsmatta även om den är lite gropig (skall toppdressa "hårt" i år har jag tänkt).
Klippskivans storlek är en annan skillnad på de olika storlekarna (S, M och L), dessa kan även skilja mellan modeller inom samma "storlek". L1000 / WR147e och L1500 / WR153e är båda L, men 153an har större klippskiva och klipper då mer åt gången. I just detta fall så har även 153an större batteri, 4Ah medan 147an har 2Ah. Vill man sedan kan man stoppa in ett 4Ah (eller 5 för den delen) batteri i 147an, kanske inget man gör så länge det finns kräm kvar i batteriet dock.
Just 147an är en 2020 modell (enda riktigt nya för i år tror jag) och den är IPX5, så den är ju lite speciell med just det. Lustiga är att L1000 / WR147e och L1500 / WR153e kostar samma pengar allt som oftast, just nu är 153an till och med 1000kr billigare än 147an, men är nog samma snart igen :)
En annan skillnad, inte så viktig kanske, är display:n som på L är mer detaljerad och man kan se mer info och programmera lättare (förutom just wr147e som är enradig). Tror även detta gäller vissa (kanske alla?) modeller av M, medan S har en basic display, tror jag, har inte koll på alla modeller :)
Detta är inte så viktigt när man har appen tycker jag, man vill göra allt där ändå, dock märkte jag att jag fick (som jag förstod det) mer info på display:n när jag hade problem med min nya WR153e än vad appen gav, men inte 100 på det, jag kanske missade något.
Min M500 / WR104SI från 2017 har ingen display alls, det funkar hur bra som helst, har bara fyra knappar på sig och en batteri-symbol som lyser/blinkar rött när det är dåligt batteri och grön när den laddas.

Själv beställde jag en wr153e och när den kom visade det sig tyvärr att ena "lyft-sensorn" var kass, skickade tillbaka den och väntar min utbytesmaskin i kommande vecka.
Just min beställde jag från myrobotcenter.eu då jag fick 5 års garanti av dom och den var billigare än i Sverige. Inte så nöjd att den råkade vara DOA när jag fick den dock, men dom stod för transporten då den var DOA (fick dock påpeka detta en extra gång för att dom skulle betala frakten), annars står man själv för transport till dom (dom bekostar tillbaka) vid garantiärende. Hittade bra frakt på det dock, kostade bara 410kr att skicka den stora pjäsen till Österrike, vilket gick på 3 dagar! :D
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Nu är 153an installerad och står på laddning, sen blir det firmware uppdateringen innan hårdtesting börjar, inte minst till grabbarnas stora förtjusning, dom gillar klipparna lika mycket som pappan :)
L-modellen är helt klart rätt stor och maffig, på ett bra sätt! :D
Måtte denna inte vara DOA också, vet det först när laddningen är klar och jag tetsat lite...
Återkommer när jag kört lite.
Nyinstallerad orange och svart robotgräsklippare modell 153an på laddning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Här är min "snabb-review" av vår WR153 / L1500.

Har haft min 153a i en månad nu, men tyvärr inte "träffat" den så mycket. Vi har den i vår lilla sommarstuga och tyvärr inte varit där så mycket och gräsmattan behöver några justeringar då den annars åker ner i ett "hål" (hade hänt alla klippare), och när vi varit där har det regnat mest, men har allt fått kört den i alla fall lite :)

Det är en rejäl maskin med många bra funktioner. Jag har tidigare haft en wg791 (2015 årsmodell) och har en WR104SI (köpt 2018). Min 104a går på en plan gräsmatta, om än lite småhålig, och funkar riktigt bra. 153an klarar mer terräng än 104an, mest pga av att den har två framhjul, dock har den lite svårt med riktigt högt gräs (som vi hade när jag satte igång den) och tycker då att den åker in i något och vänder, ibland får den även svårt att vända när det varit högt gräs och till och med kört fast, men det beror på några större gropar vi har i gräsmattan, så de fastkörningarna beskyller jag inte klipparen för, men gillar inte att den har svårt för högt gräs även om det inte är något problem. När den väl klippt ett tag så fick den ordning på det höga gräset.

Nya funktioner som mina gamla maskiner inte haft, varav en jag efterfrågat sen 2015 (faktiskt ringt och frågat om/när funktionen skulle komma):
  • Landroidarna (i alla fall 153an) kan undvika hinder när den är på väg hem. Åker den in i något på hemväg, kommer den backa och gå i en båge runt hindret (oklart hur många gånger den provar innan den åker runt, kändes som det var fler än en, men inte testat mer, skall göra det). Detta är den funktion som vår granne haft sen 2013 (minst!) och jag alltid saknat. För att citera Gert Fylking, "ÄNTLIGEN"!
  • -Landroidarna har nu ett riktigt fungerade system att kompensera för backar, alltså åka snett upp och ner för backar istället för bara rakt upp och ner. Vet ej om 104an har detta, men de gamla (wg791 mfl) fungerade bara till en viss lutning och sen slutade dom kompensera i nerförsbackar och åkte bara rätt ner för backen, vilket gjorde att det inte blev lika bra klippt som annars. 153an klarar våra, rätt branta (brantare än vad många klippare skall klara enligt spec), backar med bravur och kompenserar så bra att när jag lyfter den i rumpan (bara precis så mycket att jag kan ändra riktning) och riktar om den upp till 90 grader (ej provat mer, ej relevant, men skall nog göra det för kul att se hur mycket den klarar) så kommer den att vända tillbaka och fortsätta samma håll som före jag lyfte den, riktigt imponerande tycker jag!

Än så länge nöjd med maskinen, men kör den bara när vi är på plats (vilket bara varit 5 dagar eller så) pga gräsmattan inte är helt klar, så som hinder och djupa hålor. Skall göra detta inom en vecka hoppas jag, även några öar och fyra smala passager varav en är riktigt smal och just den klarade inte den gamla 791an av. Den åkte utanför begränsningen och fastnade nästan varje gång vilket gjorde att jag tog bort den delen då, nu skall den (och de tre andra) införas igen då när jag testade med 104an en gång så klarade den det bra, även om resten av gräsmattan (backar, gropar och ojämnheter) gjorde att den körde fast.

Hoppas nån finner den informativ ;)
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Är det någon annan som har en 2019/2020 landroid som har något att skriva, undra något eller tips/trix?
När jag hängde i de gamla trådarna hände det alltid något i tråden (landroid 2015 tråden i mitt fall, men kollade även landroid 2.0 tråden en del), men antar att det var för att de maskinerna strulade mer, eller? ;)

Upptäckte idag, när jag fixade till öarna igen, att om klipparen hittar en ö när den skall åka hem, åker den ca 1,5 varv runt ön och kommer sen på att den är på en ö och ändrar riktning.
Fanns den funktionen på tidigare generationer? Vad jag vet hade inte min 791a det. Där min 104a går finns ingen ö så inte kunnat testa funktionen med den.
 
Tröttnade på alla stopp på grund av att Landroiden gått över slingan. Satte pappspik i däcken, och peppar peppar, den har skött sig sen dess. Får se om det håller i sig.
Helst hade jag velat att den hade backat fem centimeter innan den vrider sig när den kör över slingan. När den inte gör det sitter den ibland fast med nosen i högt gräs eller en häck, försöker vrida sig, varvid den glider med bakhjulen tills den är utanför slingan och larmar. "Dubben" ska förhoppningsvis motverka glidandet.
 
  • Robotgräsklippare med pappspikar i däcken på gräsmatta för att förhindra glidning och stopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
flovv
  • Laddar…
j.f.s
Jag har viktat hjulen med balanseringsvikter för bil samt satt skruv i däcken. Har ett ställe där jag satt slingan lite tajt mot en slänt där den slirade utanför slingan vid fuktigt gräs. Funkar perfa. Ett ytterligare plus med att vikta däcken är att den inte dyker ner och fastnar i gropar/ojämnheter som den ibland gjorde innan.

Kvitto på köp från Biltema med borrmaskinsskruvar och balanseringsvikter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flovv
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Jag har viktat hjulen med balanseringsvikter för bil samt satt skruv i däcken. Har ett ställe där jag satt slingan lite tajt mot en slänt där den slirade utanför slingan vid fuktigt gräs. Funkar perfa. Ett ytterligare plus med att vikta däcken är att den inte dyker ner och fastnar i gropar/ojämnheter som den ibland gjorde innan.

[bild]
Vilken modell har du? Jag köpte dessa men de passade bara på M-modellen, så skickade tillbaka Jag märkte samtidigt att hjulen på L-modellen redan är av denna tunga typ från fabrik, så jag är tveksam till ännu mera vikt på grund av rädsla för spår?
 
  • Ett svart och orange Off Road-hjul för Worx Landroid gräsklippare, Worx WA0950 modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vispen74 Vispen74 skrev:
Tröttnade på alla stopp på grund av att Landroiden gått över slingan. Satte pappspik i däcken, och peppar peppar, den har skött sig sen dess. Får se om det håller i sig.
Helst hade jag velat att den hade backat fem centimeter innan den vrider sig när den kör över slingan. När den inte gör det sitter den ibland fast med nosen i högt gräs eller en häck, försöker vrida sig, varvid den glider med bakhjulen tills den är utanför slingan och larmar. "Dubben" ska förhoppningsvis motverka glidandet.
Gött att det fungerar med spiken! Min första tanke var tyvärr att du kanske skulle haft en annat märke, typ Husqvarna mfl, som alltid backar och sedan svänger. Själv vill jag att min robot svänger som worxarna gör, då klarar den nämligen smala passager. Mitt smalaste passage är på 35cm, och den fixar det :)

j.f.s j.f.s skrev:
Jag har viktat hjulen med balanseringsvikter för bil samt satt skruv i däcken. Har ett ställe där jag satt slingan lite tajt mot en slänt där den slirade utanför slingan vid fuktigt gräs. Funkar perfa. Ett ytterligare plus med att vikta däcken är att den inte dyker ner och fastnar i gropar/ojämnheter som den ibland gjorde innan.
Jag hade också vikter i mina hjul på min gamla 791a (innan provade jag en stor vikt bak på också) och det gjorde verkligen skillnad! På årsmodellen efter satte worx in en vikt bak i chassiet. Jag har funderat på att sätta vikter på min 153a också, den känns lite lätt i rumpan när den åker omkring på gräsmattan.
Frågan är hur det funkar med garantin om man sätter på vikter, någon som vet?
När jag gjorde det på min gamla maskin kollade jag med dom som hade supportavtalet då och fick ok från dom att garantin fortfarande skulle gälla.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
j.f.s
Vispen74 Vispen74 skrev:
Vilken modell har du? Jag köpte dessa men de passade bara på M-modellen, så skickade tillbaka Jag märkte samtidigt att hjulen på L-modellen redan är av denna tunga typ från fabrik, så jag är tveksam till ännu mera vikt på grund av rädsla för spår?
WR143E (eller M1000 om man föredrar det) från 2019.

Spår längs med slingan har jag haft sen installationen och vikterna och skruv monterade jag för ca en månad sen.
 
  • Gilla
flovv och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
F flovv skrev:
Gött att det fungerar med spiken! Min första tanke var tyvärr att du kanske skulle haft en annat märke, typ Husqvarna mfl, som alltid backar och sedan svänger. Själv vill jag att min robot svänger som worxarna gör, då klarar den nämligen smala passager. Mitt smalaste passage är på 35cm, och den fixar det :)


Jag hade också vikter i mina hjul på min gamla 791a (innan provade jag en stor vikt bak på också) och det gjorde verkligen skillnad! På årsmodellen efter satte worx in en vikt bak i chassiet. Jag har funderat på att sätta vikter på min 153a också, den känns lite lätt i rumpan när den åker omkring på gräsmattan.
Frågan är hur det funkar med garantin om man sätter på vikter, någon som vet?
När jag gjorde det på min gamla maskin kollade jag med dom som hade supportavtalet då och fick ok från dom att garantin fortfarande skulle gälla.
Har inte ens kollat om garantin gäller så det kan ju vara något att ta hänsyn till förstås :)
 
  • Gilla
flovv
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Har inte ens kollat om garantin gäller så det kan ju vara något att ta hänsyn till förstås :)
Skall fundera lite på hur jag skall göra, om inte annat blir det till att fråga hur det funkar med garanti och vikter.
 
Kan ju va rätt viktigt :rofl:
 
Hej!

Jag har en Landroid L1500 till min tomt på ca 1000m² gräsmatta. Fungerar perfekt förutom på vissa ställen där den fastnar som våra trädgårdsmöbler och så, så inte så konstigt. Men det jag märkt är att vår landroid inte är så smart i sin navigering som de påstår i sin AIA-navigering,
och
.
Vår robot kör precis som andra helt random när den stöter emot saker och slingan. Hade varit speciellt skönt att ha detta runt våra odlingslådor där den spenderar mycket tid nu.
Kan det fungera att uppdatera den med nytt firmwire kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.