Snailman Snailman skrev:
Uponor har här manualer för utgångna golvvärmefördelare

Utgångna arkiverade broschyrer från Uponor VVS (uponornordic.com)

De jag har heter WGF som liknar dina.
tack!

jag ska testa att se ifall styrdonen får någon ström, får de inte det så är det nog så som roli skrev att de utgår till att stänga ner piggarna som standard vilket hade förklarat alla utmaningar vi har. Både problemen innan (att 3/14 styrdon då var dåliga/inte fick ström/piggen hade fastnat) och att situationen nu är att 14/14 inte fungerar beror på att rörisen och jag varit lite oförsiktiga i hanteringen av styrdonen så att de 30 år gamla sladdarna fått ett brott eller lossat eller ngt.

Vet inte om jag hoppas att det är problemet då det antagligen betyder att jag måste byta ledningar och styrdon och hela schabraket och då inte ser ngn mening att ha gamla termostater heller och får byta de med
 
Om inga termostater fungerar så kanske säkringen i transformatorn till systemet har gått. Lyser något på termostaten när du drar upp den på max?

Edit: Ser nu när jag tittar på din termostatbild att den inte har någon indikering på om den skickar spänning eller inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R roli skrev:
Om inga termostater fungerar så kanske säkringen i transformatorn till systemet har gått. Lyser något på termostaten när du drar upp den på max?

Edit: Ser nu när jag tittar på din termostatbild att den inte har någon indikering på om den skickar spänning eller inte.
det stämmer ingen indikator men åtminstone på vissa så hör jag ett knäppljud (typ som ett fjädrande ljud) när jag rör termostaten över 20 graders märket vilket jag antar är ”nuvarande” värme i rummet eller vad styrdonen är inställt på? Ingen aning om den kan finnas utan ström
 
Mina termostater låter inget men visar med en grön lysdiod när de kallar på värme. Du har inte hittat transformatorn som levererar 24V till systemet och kollat säkringen?
Skulle du behöva någon ny termostat så skulle jag rekommendera denna:
Svensk webbsida för golvärme, visar rumstermostat, prisinformation och relaterade produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har faktiskt blivit dyrare sen jag köpte sommaren -21, då kostade de 415:- och har nu blivit dyrare än Bygghemma (526:) men den var en NO termostat som inte skall förväxlas med en NC som behövs till ditt system. Vet detta av egen erfarenhet då jag själv köpte fel och fick skicka tillbaka, dock från en annan leverantör som var billigare på NO varianten.
 
R roli skrev:
Mina termostater låter inget men visar med en grön lysdiod när de kallar på värme. Du har inte hittat transformatorn som levererar 24V till systemet och kollat säkringen?
Skulle du behöva någon ny termostat så skulle jag rekommendera denna:
[bild]

Har faktiskt blivit dyrare sen jag köpte sommaren -21, då kostade de 415:- och har nu blivit dyrare än Bygghemma (526:) men den var en NO termostat som inte skall förväxlas med en NC som behövs till ditt system. Vet detta av egen erfarenhet då jag själv köpte fel och fick skicka tillbaka, dock från en annan leverantör som var billigare på NO varianten.

Tänker att jag fokuserar på en sak i taget nu. Fördelaren på nedervåningen.

Fakta:
• Alla styrdon sitter på
• Alla styrdon är svala
• Alla termostater är på Max
• Alla termostater är på normal-läge
• Alla ledningar är kalla/svala
• Temperaturen på till- och från-ledningen är 20 grader och alla individuella ledningar är svala
• Så fort jag kopplar bort ett styrdon så flödar värmen och till-ledningens temperatur och individuella ledningens termostater går upp.
• Till-ledningen går till den nedre delen av fördelaren med sexkantsmuttrarna (i nte den övre med styrdonen, dessa sitter på returledningen)

Multimeter
  • Får inte in mätstickorna i styrdonen det är för tight
  • Testar jag på insidan av två termostater och sätter mätstickorna på kopparskruvarna så visar de antingen 0.0 direkt eller så tickar de ned från 0.6 till 0.0 efter några sekunder
  • Testar jag på några av kablarna in i kopplingsplinten upplever jag samma sak.
 
  • Öppen elektrisk fördelningslåda med kablar och anslutningsterminaler på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen termostat baksida, elektriska komponenter, kablar, reglage, däckad, väggmonterad, teknisk inblick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med ventiler och isolering, närbild, slitna metallkomponenter, råa ytor, teknisk installation, under underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åhh, den där termostaten ser ut att vara ännu äldre än mina, det är ju en ren mekanisk termostat (mina är elektroniska). Finns det något kopplingsschema på termostatlockets insida som visar vad som skall kopplas på respektive anslutning? Kan du mäta någon spänning mellan några av anslutningsskruvarna?
 
Står det någon text på dina styrdon? Typ fabrikat eller matningsspänning eller något annat?
 
Om du testar och mäter mellan punkterna i 1 (blecket längst ner och den svarta kabeln) och mellan punkterna i 2 (blecket längst ner och den blå kabeln). Får du då något värde? Får du inget där så undrar jag om du har något fungerande matning till ditt system. Då får du börja jaga transformatorn och kontrollera så att den ger spänning.

Elcentral med trassliga kablar, säkringar, anmärkningar ritade ovanpå i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R roli skrev:
Åhh, den där termostaten ser ut att vara ännu äldre än mina, det är ju en ren mekanisk termostat (mina är elektroniska). Finns det något kopplingsschema på termostatlockets insida som visar vad som skall kopplas på respektive anslutning? Kan du mäta någon spänning mellan några av anslutningsskruvarna?
  • Mätarna på varje skruv = 0.6 går ner mot 0.0 efter några sekunder
  • Gul skruv med alla andra skruvar = inget utslag
  • Grön skruv + blå skruv = 137.5
  • Grön skruv + röd skruv = 116.0
  • Röd skruv + blå skruv = 23.5
 
  • En tom plastlåda med tekniska specifikationer och kopplingsschema, troligtvis elektronisk utrustnings kapsling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad termostat på vägg, interna komponenter och kretskort synliga, färgbetecknade kablar, ingen skyddsplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R roli skrev:
Står det någon text på dina styrdon? Typ fabrikat eller matningsspänning eller något annat?
 
  • Två vita behållare med etiketter, kablar, diffust köksbakgrund, suddig förgrund, något frostigt inslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R roli skrev:
Om du testar och mäter mellan punkterna i 1 (blecket längst ner och den svarta kabeln) och mellan punkterna i 2 (blecket längst ner och den blå kabeln). Får du då något värde? Får du inget där så undrar jag om du har något fungerande matning till ditt system. Då får du börja jaga transformatorn och kontrollera så att den ger spänning.

[bild]
för din första koppling: 22.5
För den andra kopplingen: varierar lite hur jag håller den men det är från 1.6 vandrande ner mot 0.0 ibland stannar den på 0.3 och vandrar upp och ner etc
 
R roli skrev:
antagligen dum tanke men kan det vara så här
1. En gång i tiden fanns det rätt spänning till styrdonen på nedervåningen
2. Det finns inte rätt spänning nu men stiften har varit så tröga att när spänningen försvann så kunde inte styrdonen trycka ner dem då stiftet satt fast i det läge den var i när strömmen gick - förutom på ett rum (ett rum var kallt golv på nedervåningen) men det är inget vi märker när vi flyttar in i slutet på juni utan först märker nu i mitten på november
3. När rörisen sen är här, kopplat loss alla styrdon och bankar loss stiften så flödar naturligtvis värmen men sen när jag ska sätta på styrdonen igen så finns ingen ström och nu har styrdonen återgått till NC så när jag skruvar fast styrdonen så trycker den ner stiften helt och stryper flödet.
 
Är alla termostater som skall sköta de 7 styrdonen satta på Max? Då skall du helst ha 24V mellan blecket på längst ner i kopplingsplinten och en gul tråd i mellan plinten. Varje gul tråd kommer från de olika termostaterna och matar var sitt styrdon. Men din mätare verkar säga att du endast har 22,5 V? Undrar om det är för lite till styrdonet som vill ha 24 V??
 
R roli skrev:
Är alla termostater som skall sköta de 7 styrdonen satta på Max? Då skall du helst ha 24V mellan blecket på längst ner i kopplingsplinten och en gul tråd i mellan plinten. Varje gul tråd kommer från de olika termostaterna och matar var sitt styrdon. Men din mätare verkar säga att du endast har 22,5 V? Undrar om det är för lite till styrdonet som vill ha 24 V??
ja, men med tanke på att de är mekaniska så tror jag att ngt kan ha åkt på sniskan i ngn av dem när vi målade om allt och var tvungen att koppla loss locket för att skruva loss dosan från väggen.

jag har en ersättningsdosa som är helt ny (eller ja helt ny 1989 men iaf oanvänd). Ska se hur allt är kopplat i den och dubbelkolla alla.

men menar du att ingen av styrdonen fungerar för att ngn enstaka dosa kanske inte är satt på Max eller fungerar helt?
 
S svare skrev:
men menar du att ingen av styrdonen fungerar för att ngn enstaka dosa kanske inte är satt på Max eller fungerar helt?
Nej det menar jag inte. Det jag är ute efter är, om alla termostater är satta på max så skall det finnas spänning ut till alla styrdon om du (som jag tror) mäter mellan gultråd på mitt plinten och blecket i botten. Och det är 7 stycken gula trådar att mäta på. En till varje styrdon. Finns det inte spänning där så kan ju inte styrdonen öppna ventilen som skickar ut varmt vatten i systemet.

Finns det något mer i ditt värmesystem? Typ någon klocka eller annan termostat som kopplar in nattsänkning då du har den funktionen på termostaten, eller det kanske inte är inkopplat/utnyttjat? Om inte det finns nattsänkningsfunktion med klocka eller likvärdigt så undrar man ju varför sådana termostater är monterade?? Är detta alla styrdon? Du pratar om värme upp och nere finns det ytterligare styrdon och i så fall en elkopplingslåda för dessa? Tänkte mest på att man kunde i så fall mäta där och jämföra om nu dessa fungerar… Det kanske är en elektriker som är bra på värmesystem som skall titta på detta istället för en rörkrökare som tydligen inte fick i gång ert system. Man vill ju att värmen skall finnas nu när det börjar bli kallt.

Nu har jag spånat en del fram och tillbaka men det måste ju felsökas överallt om felet skall hittas…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.