Ok, ja det är inte lätt fjärr-hjälpa på detta sätt. Men en sak i taget så.....

Är det detta du kallar för termostater? Det kallar jag termometrar, anliggningstermometer är det korrekta namnet. En termostat har ju förmågan att reglera/begränsa temperaturen så det blir något helt annat.

Angående var framledning ansluts. Jag antar att man kan göra precis som man vill med det men för dina Wirsbo/Uponor WGF-fördelare så har jag aldrig sett något annat än att man monterar styrdonen och framledning på övre raden och retur nere. På fördelarna i den inklippta bilden från ett annat inlägg verkar framledning fortfarande vara uppe men styrdonen sitter på returen. Eftersom det rent tekniskt kan vara gjort lite hur som helst så får du helt enkelt se hur rören går.

Rörsystem, termometrar, grön och röd pil, värmemätare, elcentral, termostat och radiatorventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Om det varma vattnet från värmepannan kommer skickas ut där cirkulationspumpen sitter (markerat rött i dina bilder så är det ju som du säger att på den fördelaren du har i källaren så är den undre raden framledning. Det spelar väl egentligen ingen roll förutom att man ju brukar lägga slangen i golvet så att det varma vattnet går först längs ytterväggar och sedan slingrar sig tillbaka. Hos dig blir det tvärtom om man lagt rören "rätt".

Om du öppnar dina rumstermostater på max => styrdonen ska öppna (om inte piggarna sitter fast) => fullt flöde i alla slingor.

Om du då inte får en temperaturskillnad på in och ut så finns ingen annan förklaring än att du inte har något flöde i dessa slingor
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, ja det är inte lätt fjärr-hjälpa på detta sätt. Men en sak i taget så.....

Är det detta du kallar för termostater? Det kallar jag termometrar, anliggningstermometer är det korrekta namnet. En termostat har ju förmågan att reglera/begränsa temperaturen så det blir något helt annat.

Angående var framledning ansluts. Jag antar att man kan göra precis som man vill med det men för dina Wirsbo/Uponor WGF-fördelare så har jag aldrig sett något annat än att man monterar styrdonen och framledning på övre raden och retur nere. På fördelarna i den inklippta bilden från ett annat inlägg verkar framledning fortfarande vara uppe men styrdonen sitter på returen. Eftersom det rent tekniskt kan vara gjort lite hur som helst så får du helt enkelt se hur rören går.

[bild]
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, ja det är inte lätt fjärr-hjälpa på detta sätt. Men en sak i taget så.....

Är det detta du kallar för termostater? Det kallar jag termometrar, anliggningstermometer är det korrekta namnet. En termostat har ju förmågan att reglera/begränsa temperaturen så det blir något helt annat.

Angående var framledning ansluts. Jag antar att man kan göra precis som man vill med det men för dina Wirsbo/Uponor WGF-fördelare så har jag aldrig sett något annat än att man monterar styrdonen och framledning på övre raden och retur nere. På fördelarna i den inklippta bilden från ett annat inlägg verkar framledning fortfarande vara uppe men styrdonen sitter på returen. Eftersom det rent tekniskt kan vara gjort lite hur som helst så får du helt enkelt se hur rören går.

[bild]
Du har helt rätt, jag använder fel benämning, det är såklart termometrar. På denna bild är det fördelaren på nedervåningen. Jag var nere för 1.5h sedan och vred upp alla rumsgivare till Max och termometrarna för från och tillledning (oavsett vilken som är vilken) har inte rört sig alls.

Hur kan jag enklast verifiera vilken som är till och frånledning? VVSaren sa att till är den nedre (utan styrdon) och från är den övre med styrdon på nedervåningen. Mennnn de har ju haft fel förut. Som sagt sitter nedre raden utan styrdon på röret som kommer efter pumpen och shunten medan den övre med styrdon är kopplad till ledning där manometer sitter innan elpannan. (Den sista biten sitter ju dock på ett rör som går vågrätt ovanför pannan)
 
  • Cirkulationspump och manometer i ett värmesystem, rör, elanslutningar, och en expansionskärl i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MathiasS MathiasS skrev:
Om det varma vattnet från värmepannan kommer skickas ut där cirkulationspumpen sitter (markerat rött i dina bilder så är det ju som du säger att på den fördelaren du har i källaren så är den undre raden framledning. Det spelar väl egentligen ingen roll förutom att man ju brukar lägga slangen i golvet så att det varma vattnet går först längs ytterväggar och sedan slingrar sig tillbaka. Hos dig blir det tvärtom om man lagt rören "rätt".

Om du öppnar dina rumstermostater på max => styrdonen ska öppna (om inte piggarna sitter fast) => fullt flöde i alla slingor.

Om du då inte får en temperaturskillnad på in och ut så finns ingen annan förklaring än att du inte har något flöde i dessa slingor
skrev i tidigare svar men har haft de på fullt GTA i 1.5h nu och inget har hänt. Så jag antar då att vattnet ligger still i systemet. Det förklarar ju varför jag nu mätt lufttemperaturen till 16 grader på nedervåningen trots att rumsgivarna står in ställda på 30. Alla rören är också svala/kalla

det konstiga är att piggarna flexar ändå helt ok när jag lägger lite tryck på dem. Jag har ett svagt minne att ngn VVSare sagt att de gamla wirsbo rumsgivarna som ”fabriksinställning” (fel ord men..) återgår till att stänga styrdonen och piggarna om det är ngt fel på styrdonen eller på rumsgivarna. Hört ngt om detta?

det absolut konstigaste är ju dock att innan vi kopplade loss styrdonen här nere så var det bara 1 rum som donade värme. De andra hade värme även om jag inte vet hur mkt men nu så har inga rum värme
 
Ska ge mina synpunkter senare, men innan dess - vad heter värmepannan du har? Det måste ju framgå av en skiss var det varma vattnet åker ut....
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ska ge mina synpunkter senare, men innan dess - vad heter värmepannan du har? Det måste ju framgå av en skiss var det varma vattnet åker ut....
Först och främst tack så innerligt för alla kommentarer, har redan hjälpt mig få styr på tankarna och försöka felsöka och framförallt lära mig om systemet.

Sen tror jag mig nu se att det trots allt är så som VVSaren sa, dvs framledningen går till de nedre ledningarna på fördelaren enligt rörkopplingsshemat. Tror det då det på punkt 8 står ’System/panntryck monteras på returledning’ vilket jag antar är manometern. Då stämmer det VVSaren sa.

Bifogat 3 bilder.

Det är dock en sak jag funderar på och det är att det på elpannan står ”rumsgivare = nej”. Den har alltid stått så sedan vi flyttade in och hade värme i alla utom 3 golv. Men därmed inte sagt att termostaterna som sitter i de olika rummen fungerat. Undrar om det kan vara så att denna kan ha slagit över till nej pga strömavbrott eller ngt innan vi flyttade in och att gamla ägarna inte noterat det. De verkar inte haft ngn koll alls och var osäkra på om termostaterna ens fungerade. Kan det vara detta som gör att styrdonen trycker ner piggarna och inte släpper genom ngt vatten och temperatur enligt termostaterna i rummen? Vågar inte pilla på den om det är ngt annat :D

om du orkar läsa sida 15 och 23. Om jag inte missminner mig sa VVSaren att denna inte skulle vara på och när jag läser sida 23 så känns det inte som den ska vara på
 
  • Tekniskt schema över värmesystem, innehåller text och symboler för anslutningskomponenter, på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manual för CTC värmepump, modell EcoEl 1550 och 1800, installationsinstruktioner, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram av CTC EcoEl värmepumpens konstruktion, med beskrivande text och flödesvägar för varmvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av textdokument på svenska, termostatkontroller, instruktioner eller guider för uppvärmningssystem, lutande vy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en svensk text, troligtvis en manual eller broschyr om rumstemperatur och energibesparing. Sidan är roterad 90 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation med märkta ventiler och etiketterade rör för vattenfördelning, numrerade för uppmärkning eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den övre raden skall vara TILL dvs varmvatten från panna och den undre skall vara retur till panna om det är kopplat enligt Wirsbo:s instruktioner. Den övre innehåller ventiler som styrs av donen och är normalt stängda när donet är spänningslöst. Den undre innehåller justerventiler får att justera flödet mellan slingorna så att alla avger ungefär samma mängd värme beroende på slingornas längder. Då jag själv har denna lite äldre lösning på slingstyrningen från Wirsbo (numera Uponor) så kan man få följande "problem".

1. Ventilerna i den övre raden fastnar i stängt läge. Händer ofta efter sommaruppehållet då ingen värme körs ut i golven och ventilerna är stängda under en längre tid. om du skruvar av samtliga styrdon (märk upp vilka som sitter var så de hamnar på rätt plats igen). Sticker då det svarta lilla stiftet upp lika mycket på samtliga ventiler? Om inte så har de som är kortast fastnat i stängt läge och släpper inte fram något varmt vatten till golvslingan. En ventil som fastnat kan man lyckas få loss om man trycker lite fram och tillbaka men det säkrast sättet är att skruva loss ventilen och trycka fram och tillbaka på den så den lossnar och rör sig "mjukt". Glöm dock inte att stänga till och från ventilerna till fördelaren. Sitter där rören ansluter. Annars blir det blött, lite vatten kan ändå komma när man öppnar ventilen så var beredd med en trasa.

2. Blir styrdonet varmt efter en stund när du skruvat upp termostaten? Om inte så kan det don som inte blir lite varmt vara trasigt och ur funktion.

3. Det kan samlas skräp eller flagor som har släppt från rören (avfällningar från vattnet som suttit på rörets insida) som har tätat justerventilen i det nedre fördelarröret. Man får då öppna "lockmuttern" och under den sitter det en ställskruv med insexfäste (kan även finnas en låsmutter, kommer inte ihåg exakt då det var ett tag sedan jag skruvade där). Om då skruvar justerskruvan fram och tillbaka några varv så kan ev. smuts mm lossna och försvinna. Det är dock viktigt att hålla ordning hur många varv/del av varv man skruvar åt resp. håll för annars så tappar man bort vilken flödesinställning som ventilen hade och värmesystemet kommer att komma i obalans. Dvs kortaste slingan får mest värme...

Det vanligaste felet hos mig när ett rum inte får någon värme är att ventilen under styrdonet på den övre fördelningsröret har fastnat i stängt läge. Jag har ofta tänkt efter att jag har varit och fixat en fastnad ventil att nu måste jag få till någon ventilmotionering under sommarhalvåret men det har ännu inte hänt trots tanken i minst 5 kanske 10 års tid... Men jag har också haft några väggtermostater som inte har gått sönder och inte skickat någon spänning till styrdonet (= kalt styrdon trots uppskruvad termostat). Så är styrdonet kallt så får man kontrollera om det finns spänning till styrdonet. Finns spänning så är styrdonet trasigt och finns det ingen spänning så är termostaten trasig. Reserv termostater är dyra till detta "gamla" system så där har jag köpt en termostat som även visar aktuell rumstemp med digitala siffror från LK istället (ungefär halva priset mot en reservtermostat liknade Wirsbos termostat och då även med aktuell tempvisning som en "bonus").
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R roli skrev:
[bild]

Den övre raden skall vara TILL dvs varmvatten från panna och den undre skall vara retur till panna om det är kopplat enligt Wirsbo:s instruktioner. Den övre innehåller ventiler som styrs av donen och är normalt stängda när donet är spänningslöst. Den undre innehåller justerventiler får att justera flödet mellan slingorna så att alla avger ungefär samma mängd värme beroende på slingornas längder. Då jag själv har denna lite äldre lösning på slingstyrningen från Wirsbo (numera Uponor) så kan man få följande "problem".

1. Ventilerna i den övre raden fastnar i stängt läge. Händer ofta efter sommaruppehållet då ingen värme körs ut i golven och ventilerna är stängda under en längre tid. om du skruvar av samtliga styrdon (märk upp vilka som sitter var så de hamnar på rätt plats igen). Sticker då det svarta lilla stiftet upp lika mycket på samtliga ventiler? Om inte så har de som är kortast fastnat i stängt läge och släpper inte fram något varmt vatten till golvslingan. En ventil som fastnat kan man lyckas få loss om man trycker lite fram och tillbaka men det säkrast sättet är att skruva loss ventilen och trycka fram och tillbaka på den så den lossnar och rör sig "mjukt". Glöm dock inte att stänga till och från ventilerna till fördelaren. Sitter där rören ansluter. Annars blir det blött, lite vatten kan ändå komma när man öppnar ventilen så var beredd med en trasa.

2. Blir styrdonet varmt efter en stund när du skruvat upp termostaten? Om inte så kan det don som inte blir lite varmt vara trasigt och ur funktion.

3. Det kan samlas skräp eller flagor som har släppt från rören (avfällningar från vattnet som suttit på rörets insida) som har tätat justerventilen i det nedre fördelarröret. Man får då öppna "lockmuttern" och under den sitter det en ställskruv med insexfäste (kan även finnas en låsmutter, kommer inte ihåg exakt då det var ett tag sedan jag skruvade där). Om då skruvar justerskruvan fram och tillbaka några varv så kan ev. smuts mm lossna och försvinna. Det är dock viktigt att hålla ordning hur många varv/del av varv man skruvar åt resp. håll för annars så tappar man bort vilken flödesinställning som ventilen hade och värmesystemet kommer att komma i obalans. Dvs kortaste slingan får mest värme...

Det vanligaste felet hos mig när ett rum inte får någon värme är att ventilen under styrdonet på den övre fördelningsröret har fastnat i stängt läge. Jag har ofta tänkt efter att jag har varit och fixat en fastnad ventil att nu måste jag få till någon ventilmotionering under sommarhalvåret men det har ännu inte hänt trots tanken i minst 5 kanske 10 års tid... Men jag har också haft några väggtermostater som inte har gått sönder och inte skickat någon spänning till styrdonet (= kalt styrdon trots uppskruvad termostat). Så är styrdonet kallt så får man kontrollera om det finns spänning till styrdonet. Finns spänning så är styrdonet trasigt och finns det ingen spänning så är termostaten trasig. Reserv termostater är dyra till detta "gamla" system så där har jag köpt en termostat som även visar aktuell rumstemp med digitala siffror från LK istället (ungefär halva priset mot en reservtermostat liknade Wirsbos termostat och då även med aktuell tempvisning som en "bonus").
R roli skrev:
[bild]

Den övre raden skall vara TILL dvs varmvatten från panna och den undre skall vara retur till panna om det är kopplat enligt Wirsbo:s instruktioner. Den övre innehåller ventiler som styrs av donen och är normalt stängda när donet är spänningslöst. Den undre innehåller justerventiler får att justera flödet mellan slingorna så att alla avger ungefär samma mängd värme beroende på slingornas längder. Då jag själv har denna lite äldre lösning på slingstyrningen från Wirsbo (numera Uponor) så kan man få följande "problem".

1. Ventilerna i den övre raden fastnar i stängt läge. Händer ofta efter sommaruppehållet då ingen värme körs ut i golven och ventilerna är stängda under en längre tid. om du skruvar av samtliga styrdon (märk upp vilka som sitter var så de hamnar på rätt plats igen). Sticker då det svarta lilla stiftet upp lika mycket på samtliga ventiler? Om inte så har de som är kortast fastnat i stängt läge och släpper inte fram något varmt vatten till golvslingan. En ventil som fastnat kan man lyckas få loss om man trycker lite fram och tillbaka men det säkrast sättet är att skruva loss ventilen och trycka fram och tillbaka på den så den lossnar och rör sig "mjukt". Glöm dock inte att stänga till och från ventilerna till fördelaren. Sitter där rören ansluter. Annars blir det blött, lite vatten kan ändå komma när man öppnar ventilen så var beredd med en trasa.

2. Blir styrdonet varmt efter en stund när du skruvat upp termostaten? Om inte så kan det don som inte blir lite varmt vara trasigt och ur funktion.

3. Det kan samlas skräp eller flagor som har släppt från rören (avfällningar från vattnet som suttit på rörets insida) som har tätat justerventilen i det nedre fördelarröret. Man får då öppna "lockmuttern" och under den sitter det en ställskruv med insexfäste (kan även finnas en låsmutter, kommer inte ihåg exakt då det var ett tag sedan jag skruvade där). Om då skruvar justerskruvan fram och tillbaka några varv så kan ev. smuts mm lossna och försvinna. Det är dock viktigt att hålla ordning hur många varv/del av varv man skruvar åt resp. håll för annars så tappar man bort vilken flödesinställning som ventilen hade och värmesystemet kommer att komma i obalans. Dvs kortaste slingan får mest värme...

Det vanligaste felet hos mig när ett rum inte får någon värme är att ventilen under styrdonet på den övre fördelningsröret har fastnat i stängt läge. Jag har ofta tänkt efter att jag har varit och fixat en fastnad ventil att nu måste jag få till någon ventilmotionering under sommarhalvåret men det har ännu inte hänt trots tanken i minst 5 kanske 10 års tid... Men jag har också haft några väggtermostater som inte har gått sönder och inte skickat någon spänning till styrdonet (= kalt styrdon trots uppskruvad termostat). Så är styrdonet kallt så får man kontrollera om det finns spänning till styrdonet. Finns spänning så är styrdonet trasigt och finns det ingen spänning så är termostaten trasig. Reserv termostater är dyra till detta "gamla" system så där har jag köpt en termostat som även visar aktuell rumstemp med digitala siffror från LK istället (ungefär halva priset mot en reservtermostat liknade Wirsbos termostat och då även med aktuell tempvisning som en "bonus").

Hej,

tack så mkt för ditt svar, uppskattar det!

Jag tror vi fått klarlagt att på nedervåningen har man satt det tvärtom, dvs returledningen har styrdonen. Men här uppe vet jag inte. Antagligen/förhoppningsvis är det som du säger att styrdonen sitter på framledningen. Men det jag tycker är konstigt om det är så är att den nedre ledningen är varm medan den övre är kall om man tittar på tredje ledningen i bilden du bifogade. Känns nästan som att det är tvärtom, och att för just den ledningen så skickas 30 gradig vatten till men går inte ut i rummet vilket gör att från-ledningen (om det nu är det) under styrdonet är kallt.

Hur kollar jag om styrdonen är spänningslösa? Det känns som att det kan vara problemet för de allra flesta (vilket kan förklara varför inget händer när jag vrider upp och ner på termostaterna och varför så fort jag sätter på styrdonen så ”stryps” allt vatten) och ngt man bör kolla först tillsammans med ”markerings-tricket” du skrev.

VVSaren som var här var ju såklart intresserad att byta alla styrdon, ventilspindlar, lekmuttrar, installera system-panel samt byte av alla gamla rumstermostater till nya trådlösa varianter. Till och med han sa att det kommer bli dyrt Du nämnde några varianter av rumsgivare - vad hade du gjort i ett sådant läge jag är i? Jag bryr mig i dagsläget bara om att få systemet att fungera men vill naturligtvis att det också ska vara smidigt
 
Har du tillgång till ett mätinstrument som klarar att mätt 24V AC? Det behöver du för att se om termostaterna levererar spänning till styrdonen. Om du har instrument så skall du mäta där styrdonets kablar är fastskruvade.

Hur ser dina termostater ut? Bild.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R roli skrev:
Har du tillgång till ett mätinstrument som klarar att mätt 24V AC? Det behöver du för att se om termostaterna levererar spänning till styrdonen. Om du har instrument så skall du mäta där styrdonets kablar är fastskruvade.

Hur ser dina termostater ut? Bild.
tror inte jag har ngt, men kan be frugan köpa denna på hemvägen, funkar den? https://www.kjell.com/se/produkter/...nt/multimetrar/uni-t-ut123c-multimeter-p40727
 
  • Vit termostat på vägg, temperaturinställning, Wirsbo märke, röd indikator, enkel design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det mätinstrumentet kommer att kunna kontrollera om du har spänning till styrdonen. Jag har också en sådan termostat fast utan knappen för nattsänkning.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R roli skrev:
Det mätinstrumentet kommer att kunna kontrollera om du har spänning till styrdonen. Jag har också en sådan termostat fast utan knappen för nattsänkning.
då köper vi en sån!

Fan Kungsbacka alltså, hur mkt ska du ha för att komma över till Mölndal och gå igenom systemet med mig ;)
 
R roli skrev:
[bild]

2. Blir styrdonet varmt efter en stund när du skruvat upp termostaten? Om inte så kan det don som inte blir lite varmt vara trasigt och ur funktion.

Reserv termostater är dyra till detta "gamla" system så där har jag köpt en termostat som även visar aktuell rumstemp med digitala siffror från LK istället (ungefär halva priset mot en reservtermostat liknade Wirsbos termostat och då även med aktuell tempvisning som en "bonus").
2. styrdonen där nere är kalla och termometrarna på till och från-ledningarna visar ingen skillnad i temperatur så jag tror ventilerna är helt stängda och om styrdonen är kalla känns det som att de nu av oklar anledning inte får ngn ström

du sa att du hade samma termostater som mig fast utan nattsänkning men också att du har ngn annan variant. Hur menar du då? Har du ersatt några som gått sönder med ngn annan produkt som kopplas med samma sladdar och fungerar till wirsbo systemet fastän det är en annan tillverkare?
 
S svare skrev:
då köper vi en sån!

Fan Kungsbacka alltså, hur mkt ska du ha för att komma över till Mölndal och gå igenom systemet med mig ;)
Hmm, försök att lära dig ditt värmesystem så att du vet hur det fungerar. Det är oftast mycket enklare än man tror. Att anlita VVS folk blir dyrt med en massa väntetid plus att de vet inte alltid hur saker skall fungera (egen erfarenhet innan jag lärde mig hur mitt system fungerar). Skulle du inte lyckas så får vi se om jag har någon ”sysslolös” dag framöver och vill lära känna lite nytt folk….
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R roli skrev:
Hmm, försök att lära dig ditt värmesystem så att du vet hur det fungerar. Det är oftast mycket enklare än man tror. Att anlita VVS folk blir dyrt med en massa väntetid plus att de vet inte alltid hur saker skall fungera (egen erfarenhet innan jag lärde mig hur mitt system fungerar). Skulle du inte lyckas så får vi se om jag har någon ”sysslolös” dag framöver och vill lära känna lite nytt folk….
mest på skoj, uppskattar verkligen all hjälp du och MathiaS bistår med. Har redan fått massvis med kunskap, och det är som du säger man lär sig genom att göra :)

det konstigaste med alltihop är att alla rum utom 3 fungerade innan VVSaren kopplade bort alla styrdon och tryckte upp och ner piggen. När de var av så flödade varmvatten (antagligen 33 gradigt som elpannan jobbar mot). Men så fort jag satte på alla styrdon igen så ströps allt och värmen stängdes helt av. Inte att den var samma som innan där alla rum utom 3 hade värme utan nu har ingen värme utan att jag kopplar bort styrdonen helt (då flödar varmvattnet igen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.