102 500 läst · 817 svar
103k läst
817 svar
Windows Home Server
Precis samma uppfattning här, dock har jag sett till att ha ett bra moderkort som kan klara sig ganska många år framåt iaf, men det beror mest på att jag var tvungen att byta i vilket fall då mitt förra inte mådde så bra längre.mycke_nu skrev:
Ser dock ut som att systemvolymen kommer behöva ökas till mellan 60-80 GB, men annars inte så stora krav mer än att allt ska fungera med 64-bitar.
Hur som helst, finns inget officiellt än så allt är bara rykten efter att en riktigt tidig utgåva råkade läcka ut i början på året. Det viktigaste är väl att den är baserad på 2k8 istället.
Men inte påverkar väl ett versionsbyte hw-inköpet speciellt mycket? Det finns inget i burken som behöver drivrutiner mer än moderkortet och det är antagligen svårare att hitta en konsumentkort som stöttar ws2003 än nästa version. Tex så verkar det som att gigabytekortet jag har i listan inte har stöd för ws2003. Det står inte uttryckligen iaf.
För att då ta 2TB frågan per volym så är det en fråga om både OS filsystem och HW.
Har du MBR baserade diskar så kan du ha max 4294967295 sektorer på disken och med 512 byte per sektor (har varenda disk fram till idag). så blir det 2 TB. Kör man med GPT så slipper man detta
Sen har du samma gräns på antalet kluster i tex NTFS. Dock kan du styra klustersize. En ren formaterad disk har 4K klusters vilktet ger 16TB men en konverterad från fat har 512 vilket ger samma rackarnas 2 TB gräns
avslutningsvis finns det en begränsning i SCSI på samma storlek beroende på HW (och ja en hel del annat emulerar SCSI).
Därmed är det lite meckigt under skalet.
Vad innebär det då i praktiken?
Tuta och kör . Det kommer att funka i praktiken om man har hyffsat ny HW och reninstallerar från tomma diskar
Har du MBR baserade diskar så kan du ha max 4294967295 sektorer på disken och med 512 byte per sektor (har varenda disk fram till idag). så blir det 2 TB. Kör man med GPT så slipper man detta
Sen har du samma gräns på antalet kluster i tex NTFS. Dock kan du styra klustersize. En ren formaterad disk har 4K klusters vilktet ger 16TB men en konverterad från fat har 512 vilket ger samma rackarnas 2 TB gräns
avslutningsvis finns det en begränsning i SCSI på samma storlek beroende på HW (och ja en hel del annat emulerar SCSI).
Därmed är det lite meckigt under skalet.
Vad innebär det då i praktiken?
Tuta och kör . Det kommer att funka i praktiken om man har hyffsat ny HW och reninstallerar från tomma diskar
Redigerat:
Nej det är inte VPN utan en kombination av webfolders (inbyggt i Windows) på klientmaskinerna och add-in modulen WebFolders4WHS på servern.
Det hela går på WebDavprotokollet så det är både effektivt och säkert. Jag kommer alltså bara åt servern med den här metoden, inte hela nätverket hemma vilket hade varit möjligt med VPN. Det räcker dock mer än väl för min del och WHS erbjuder ju andra sätt att komma åt klienterna.
På bilden hade jag mappat anslutningen som en drive, men man kan lika gärna avstå från detta.
Det hela var synnerligen enkelt att få igång och funkar alldeles utmärkt härifrån Washington, DC.
Manual vidhänger!
Det hela går på WebDavprotokollet så det är både effektivt och säkert. Jag kommer alltså bara åt servern med den här metoden, inte hela nätverket hemma vilket hade varit möjligt med VPN. Det räcker dock mer än väl för min del och WHS erbjuder ju andra sätt att komma åt klienterna.
På bilden hade jag mappat anslutningen som en drive, men man kan lika gärna avstå från detta.
Det hela var synnerligen enkelt att få igång och funkar alldeles utmärkt härifrån Washington, DC.
Manual vidhänger!
Redigerat:
Vad använder ni för add-ins etc för media? Själv har jag t.ex. en xbox360 som hämtar upp mycket av median direkt från servern. Har lite bekymmer med codec och att mycket inte spelas upp. Vad har ni för tips? Jag installerade ffdshow på server och det hjälpte en del, men inte fullt ut. Tacksam för tips och idéer då planerna är att på sikt införskaffa några fler mediaspelare till andra rum, men vill få allt att fungera från servern först.
När det gäller media så ska du väl bara installera på servern sånt som delar ut mediat,. FFD-show, Haali och ev codec-packs lägger du på datorerna som ska spela mediefilerna. I den mån de behövs.
Det jag kör på servern är Windows media connect (som ju följer med servern), och firefly i kombination med bonjour.
Det jag kör på servern är Windows media connect (som ju följer med servern), och firefly i kombination med bonjour.
Firefly är en mediaserver-programvara, och delar ut dina mediefiler på nätverket. För att funka så ska man också installera en nätverksprogramvara från Apple som heter bonjour. Detta var vad man "skulle ha" för några år sedan när jag skaffade en Mp3-streamer/internetradio. Det finns andra programvaror t.ex. Windows Media connect (som ingår i Windows Media Player). Att du har en sådan funktion i Windows media player kan du märka t.ex. om du startar upp en dator på nätverket där det redan finns en dator igång och som har låtar eller filmer i mediaplayer-biblioteket. Då upptäcker den nya datorn detta och frågar om ni ska dela mediefilerna.
Om man inte gör något alls med sin WHS så delar alltså windows media connect ut mediefilerna. Men naturligtvis gör den det inte särskilt bra. T.ex. gick det väldigt långsamt för mig att få åtkomst till musikbiblioteket via min MP3-streamer. Typ någon minut, jämfört med 3-4 sekunder när jag senare installerade firefly. Jag fick också problem med att det laggade vid uppspelning, buffring mm.
Förutom att dela ut alla filer på nätverket kan du också i firefly göra smarta playlists mm. Dvs. en playlist för låtar som lagts till senaste månaderna, en playlist för låtar som du har sagt högt betyg på osv. Eller vilka parametrar du nu vill ha, genre t.ex. Dvs. har du en playlist för folkmusik så spelar den alltid de låtar du har och som har "folkmusik" som genre i sin id3-tag. Även om låten har lagts i biblioteket efter att du skapade playlisten.
Förutom firefly finns t.ex. twonky och slimserver som alternativ. Slimserver hör ihop med squuezebox.
Om man inte gör något alls med sin WHS så delar alltså windows media connect ut mediefilerna. Men naturligtvis gör den det inte särskilt bra. T.ex. gick det väldigt långsamt för mig att få åtkomst till musikbiblioteket via min MP3-streamer. Typ någon minut, jämfört med 3-4 sekunder när jag senare installerade firefly. Jag fick också problem med att det laggade vid uppspelning, buffring mm.
Förutom att dela ut alla filer på nätverket kan du också i firefly göra smarta playlists mm. Dvs. en playlist för låtar som lagts till senaste månaderna, en playlist för låtar som du har sagt högt betyg på osv. Eller vilka parametrar du nu vill ha, genre t.ex. Dvs. har du en playlist för folkmusik så spelar den alltid de låtar du har och som har "folkmusik" som genre i sin id3-tag. Även om låten har lagts i biblioteket efter att du skapade playlisten.
Förutom firefly finns t.ex. twonky och slimserver som alternativ. Slimserver hör ihop med squuezebox.
Twonky har jag haft lite funderingar på då konceptet verkar bra, men att de tar betalt för något de själva placerar under "unsupported products" verkar bara skumt. Betalar jag för något vill jag ha support, annars kan det kvitta.