det finns ingen anledning att slänga fungerande "wifi-routrar" och byta mot rena accesspunkter, eftersom iprincip samtliga wifiroutrar också går att köra som AP utan någon begränsning.

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Jo det är så jag just nu har gjort, dvs en router i källaren och två vardera del av huset i bottenvåningen. Däremot går inte telefonen igång. Levarntören snackar om liesingtider, kanske stavas så, men jag börjar bli lite fundersam, då den varit inkopplad ett bra tag.

De, leverantören, hävdar att så som vi hade det kopplat borde det inte ha fungerat, men det gjorde ju detta. De mumlar något om GDPR, uppdatering av telefonin, men kan egentligen inte ge något tydligt besked. Det antyds att jag inte är den enda som drabbats, men det inte varit så många.

Fungerar och fungerar. Det är inte säkert att det fungerar bara för att du inte märkt av problemet....:) Teoretiskt så kan du ju ha kört med samma ip två enheter utan att ha märkt något lokalt.

Ts, kan du inte dela med dig vilken leverantör av fiber du har samt om den är öppen, dvs om du kan välja bland flera olika tjänsteleverantörer?
Utan denna information känns tråden ganska meningslös och vi kan inte lära oss något av dina problem, samt andra med liknande problem känner sig inte träffade att dela med sig av en eventuell lösning.

J
trähandtag trähandtag skrev:
Jo det är så jag just nu har gjort, dvs en router i källaren och två vardera del av huset i bottenvåningen. Däremot går inte telefonen igång. Levarntören snackar om liesingtider, kanske stavas så, men jag börjar bli lite fundersam, då den varit inkopplad ett bra tag.

De, leverantören, hävdar att så som vi hade det kopplat borde det inte ha fungerat, men det gjorde ju detta. De mumlar något om GDPR, uppdatering av telefonin, men kan egentligen inte ge något tydligt besked. Det antyds att jag inte är den enda som drabbats, men det inte varit så många.
När du skriver att det är så du har gjort, menar du då att de är satta som accesspunkter? I annat fall är det dödsdömt. Häng inte upp dig på att det funkat tidigare.

Hej skall försöka besvara er alla.

Leventören är ett bolag som heter Sydantenn och har ingen uppfattning hur stora de är.
Det är öppen fiber, så vi behöver inte välja just en leverantör av bredband, telefoni, utan har flera olika leverantörer. Nu har vi både tv, telefoni o internet från Sydantenn.

Hur det var förut med inkopplingen har förklarat, men tar det igen.
I ingångsdosan till huset, där fibern kommer in. Det finns två nätverksutgångar (nvu), som jag kallar A och B,en nvu för telefon och en nvu för IP-tv (används ej) och en utgång för koaxialkabel som är vår tv-signal
Innan strulet hade vi en router A kopplat till nvu A och en router B till nvu B, dvs två nvu för internet Till nvu B var ytterligare två fasta datorer, telldus kopplat i serie, efter router B. Telefon var kopplad till nvu för telefon. Plötsligt fungerade inte nvu A den 13 juni.Sedan har vi löst det på så sätt som förslagits i tråden.

Telefonen gick igång, efter att Sydantenn kopplade om telefondosan fram och tillbaka mellan telefon a och b. Det finns två utgångar på telfondosan. Så nu är allt frid och fröjd. Vi har världens snabbaste wi-fi signal i pingisrummet. Vi kommer när tid medges bygga om systemet, så att vi förbättrar signalen på ovanvåningen istället med den tredje routern, som nu står i källaren o pratar med våra spökens trådlösa datorer.

Tack till alla experter, jag har lärt mig en massa, som jag glömt bort till nästa gång.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.