S sunqan skrev:
Nackdelen med att ha det som du, är väl att utrustning på router a inte kan komma åt utrustning på router b och tvärtom, med mindre än att du i princip öppnar näten för hela världen.
Jo detta sätt att göra det på är fel från början.

En router ska kopplas mot fiberdosan, den andra ska anslutas på LAN-sidan av den första routern. Den andra routern ska också anslutas på sin LAN-sida, inte WAN-porten. Utöver det brukar man behöva stänga av DHCP för att det ska fungera smidigt. På detta sätt brukar man få de flesta "wifi-routrar" att fungera som accesspunkter.

Om det enda som hindrar ovanstående är några meter kabel så skulle jag lätt ta det besväret och få ett nätverk som sitter ihop och fungerar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gäller ju då att man har en mycket säker krypteringsnyckel och -metod för det trådlösa nätet.
I villaområden tror jag att risken för hackning är låg. Nu kanske ts utrustning har fabriksinställningar och därför är extra känslig. Är admin access via wifi avstängd får ts skaffa en lång ethernetkabel och koppla in datorn i den felande routern, alternativt flytta sin dator till routern eller omvänt. Konsumentroutrar brukar levereras med en hyggligt lättförstådd användarhandbok med steg för steg.
 
J
trähandtag trähandtag skrev:
Igår kväll fungerade det ICKE! Tog bort telefonen från utgång 3 vid ingångsdosan. Nu på morgonen fungerade allt, för efter kl 0600 skulle jag få en ny IP adress tilldelad av leverantören.

Det där med att komma in i admin för routern får inte jag till via IPad. Jag har försökt flera gånger.... men när jag sitter vid PC går det på en gång. Finns det något knep.
Du får bättre svar om du besvarar frågorna om modeller och namn på utrustning samt tjänster. Jag instämmer med tidigare talare om att du ska kassera en router och köpa en accesspunkt, alternativt ställa om routern i apläge. Din nuvarande lösning är som ett typexempel för Murphys lag.
 
BirgitS
arneri68 arneri68 skrev:
I villaområden tror jag att risken för hackning är låg.
Visst, men det kan ju sitta en sommarlovsledig tonåring som är uttråkad i grannhuset också.

En del routrar kommer ju med unika krypteringsnycklar men inte alla och vi vet ju inte vad TS har.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Efter att båda nätverksutgångarna fungerar, på det sätt att jag kan tråd eller trådlöst surfa från alla enheter, så får jag inte igång IP-telfonin. Enligt leverantören får jag återkomma på måndag, då bemanningen denna midsommarhelg är supporten inte fullständig.

ANM: Alla routrar har en unik krypteringsnyckel (naturligtvis- och inget logiskt lösenord), men hur långt det räcker vet jag inte för en hacker. Den äldsta routern är 1,5 år gammal, näst äldst 7 månader och den senaste köptes för en vecka sedan. Det är två TP-link och en D-link alla tre är dualband och inte det billigaste skitet som finns i affärerna.
 
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Alla routrar har en unik krypteringsnyckel (naturligtvis- och inget logiskt lösenord), men hur långt det räcker vet jag inte för en hacker. Den äldsta routern är 1,5 år gammal, näst äldst 7 månader och den senaste köptes för en vecka sedan.
Kolla att du har senaste firmware i alla routrarna. Krypteringen WPA2 - PSK, som är standard i routrar, är väldigt säker och svårknäckt utan så vitt jag vet är det fortfarande "brutal force" som gäller, dvs att pröva sig fram med många nycklar.
 
Är det inte så enkelt som att du får två ip adresser och beroende på vilka enheter du har igång eller startar om så är det lite olika vad som fungerar.

2 routrar ok. Ingen telefon
En router ok, en telefon ok => en router fungerar ej

?
 
Det kan mycket väl ha blivit på detta sätt Mattias. Det som är ett strukturellt fel är ju att två IP adresser plus telefon fungerade tom den den 13 juni, sedan 18 månader tillbaka, få vi fick fiber indragen. Vi har ju planerat vårt system utifrån vad som tillåts, men kanske har vår leverantör gjort något i smyg. Vid diskussioner har inte leverantören protesterat mot vår lösning av utformning av nätverket. Skall bli intressant art prata med dem imorgon. Återkommer.
 
Ja jag kanske inte håller detta för den mest troliga lösningen då jag skulle säga att det normala är att iptelefonens adress inte räknas in, men det kan ju vara värt att kontrollera. I öveigt tycker jag du ska dra en extra kabel och bygga nätet ”rätt”.
 
Har vi fått veta vilken fiberleverantör och vilken operatördet är?
För ett bra tag sen hade vi en liknande tråd där telia hade nån speciallösning och där det slutat funka, munns inte hyr det slutade men vi som kan nätverk var väldigt förvirrade.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Efter att båda nätverksutgångarna fungerar, på det sätt att jag kan tråd eller trådlöst surfa från alla enheter, så får jag inte igång IP-telfonin. Enligt leverantören får jag återkomma på måndag, då bemanningen denna midsommarhelg är supporten inte fullständig.

ANM: Alla routrar har en unik krypteringsnyckel (naturligtvis- och inget logiskt lösenord), men hur långt det räcker vet jag inte för en hacker. Den äldsta routern är 1,5 år gammal, näst äldst 7 månader och den senaste köptes för en vecka sedan. Det är två TP-link och en D-link alla tre är dualband och inte det billigaste skitet som finns i affärerna.
Har du tre (3!) routrar?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du tre (3!) routrar?
Han köpte en ny i tron att den ena var trasig.

Nu har han iofs all utrustning som krävs för ha en mer vettig nätverkslösning och slippa dra fler kablar som var jobbigt. Sätt en av routrarna vid inkommande fiber och låt de två andra agera ap/switch där de står nu.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
J
Tex Telia Öppen fiber, där ingår en ipadress enligt avtal, men man brukar kunna få ut två. Bygger man då sitt nätverk på något som inte garanteras, då kan liknande problem uppstå. Nu verkar leverantören vara lite hemlig så det är svårt att säga.
 
Om en SIP-box används borde väl den kopplas till ett annat VLAN och få en adress ur en annan IP serie?
 
Jag tycker spontant att du bör ta rådet som kommit innan och fimpa den ena routern mot en vettig AP istället. Lämna tillbaka den 3e routern du köpte och köp tex en Unify AP AC PRO alternativt Lite och kopplar in den till routern helst via LAN men det funkar även via Wifi. Sätt dem till samma SSID så roamar den utan att du märker det. Just my 2c
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.