Delar vår lösning :D
Vi har ett litet krypin på ca 1,5x2m med våra kläder. Ingen regelrätt WIC men vi uppskattar det mycket! Ursäkta kassa bilder men du förstår upplägget.

Minimalistiskt sovrum med säng, sängkläder, vita gardiner och en triptyk på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett litet klädutrymme med kläder och förvaringslådor, mysig belysning och fönster.
Skapa konto

..och ja, det är kortsidan som är mitt space :p

• Gilla
  • Haha
Gullebrand och 3 till
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Folk har ju börjat säga "picklad" om allt som är inlagt i 3-2-1-lag numera också. Det är väl något konstigt steg åt internationalisering. :p
Ja, den är fin. Dottern vägrar äta inlagd gurka och pressgurka, men picklad gurka äter hon :geek:

• Haha
  • Gilla
Squall Leonhart och 5 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Själv lägger jag fram kläder både till mej och barnen kvällen innan så jag slipper krångla med sådant på morgonen. Alltså spelar det ingen roll var garderoberna är egentligen.

Lite OT kanske, men ett hus vi tittade på hade en lucka (dold så den såg ut att vara ett skåp) i badrummet med ett hål ner till tvättstugan där den utmynnade i en tvättkorg, otroligt smidigt.. lite jobbigare att få upp tvätten sen förvisso.
Ett sånt nedkast skulle jag vilja ha! Kombinera det med garderob i anslutning till tvättstugan så kommer det aldrig ligga några kläder framme!

S sunqan skrev:
Vi har en liten klädkammare på i storleksordning 4 m2. Med snedtak. Enda sättet att gå in i den är att plocka ut allt som står på golvet där har min fru kläder hängande som jag inte förstår varför hon sparar. I övrigt har min fru 320cm klädstång och jag 200cm och utöver det har vi lite hyllplan i garderoberna plus utrymme för ytterkläder och linne, samt en byrå för underkläder. Jag föredrar att vika ihop shorts, tshirts och tjocka tröjor min fru föredrar att klämma in detta hängande i sina tre garderober.

Vi skulle förmodligen behöva ha en WiC på 30m2 för att kunna ha översikt...
Funderat på besöka Lutherhjälpen, Myrorna, Röda korset, Pingstkyrkan m fl?

Jag skulle mer än gärna vilja ha en KLK/WIC. Tänk bara att kunna hänga in vinterkläder över sommaren och vice versa. Nu har jag kläder i ett par undanställda kartonger, som jag släpar fram och byter i mina två garderober varje höst och vår. Lika tråkigt och bökigt som det låter. Dessutom kanske ha utrymme för en hylla eller två för skor, handskar, scarves osv. Är inte direkt imponerad av lyxvariant typ Parnevik eller Hollywoodfruar, men en enkel, ljus och prydlig KLK/WIC med lådor, hyllor och stänger för galgar... åh, jag får nog börja operation övertalning här hemma nu.... :love:

Arnel Gajek Arnel Gajek skrev:
Hej på er allihopa,

Jag och min sambo går i byggtankar och har börjat diskutera ifall vi ska ha walk-in-closet eller inte. Det gäller främst det stora sovrummet, där vi funderar på att ha eget badrum men även walk-in-closet.

Tack på förhand!

Mvh Arnel Gajek/Frida Magnusson
Värt att tänka på är att om man har lite olika tider man går upp eller lägger sig, att det kan vara riktigt skönt med en WIC separerad från sovrummet. Slippa höra böket när den andra donar. Kan också vara lite skönt att slippa smyga som en katt om den ena sover.

Att de som har en klädkammare gillar det är ganska givet. Den viktiga frågan är ju om ni på det sättet ”offrar” utrymme och vad ni skulle använt det till. Sedan finns alltid risken att man efter en tid får platsbrist ändå, för man har inte behovet att göra sig av med det man inte behöver...

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Ett par funderingar:

Glöm inte att skor luktar skor, oavsett hur välvårdade de är. Det är en lukt som jag helst inte vill ha på mina kläder.

Beroende på hur man använder sina kläder och för den delen grad av svettutsöndring o.s.v. så kan det tänkas att man har många "påbörjade" plagg som går utmärkt att använda flera gånger, men som därför dels inte bör förvaras direkt intill helt rena kläder, och dels måste förvaras så att luft kan strömma förbi dem.

Min erfarenhet av olika klädkammare är att det är ofta utrymmen som onödigtvis är kallare än resten av huset, de är fulla av kläder som inte används under nuvarande säsong eller liknande, och dessutom luktar allt malmedel för att någon tyckt att det behövs malmedel där kläder långtidsförvaras.

Jag tror att det finns massor att göra gällande ventilation. Det verkar som en bra idé att ha inkommande friskluft passerande klädkammaren, för att hålla kläderna fräscha.

Jag gillar tanken att ha klädkammare nära tvättmaskinen och torktumlare. Tänk bara på att det är nog ingen vidare idé att få fuktig luft från kläder som torkar in i det som redan förvaras i garderoben, om man nu inte har riktigt gott flöde på ventilationsluften. Tänk också på att smutstvätt kan lukta rätt otrevligt, och smutstvätten vill man ju också ha nära tvättmaskinen.

Ett sovrum bör väl dessutom hållas såpass rent från övriga föremål/sysslor som möjligt. Möblera inte in något hemmakontor eller liknande i sovrumet. Om rummet associeras till något annat än enbart att sova så är det risk att sömnen blir sämre.

Angående möjliga sängplaceringar i ett sovrum så är det ju ofta ändå begränsat dels av var dörrar finns, och dels var ytterväggar finns. I relativt nya riktigt välisolerade hus som också har mekanisk ventilation så finns det säkert fler möjligheter, men för hus som har självdragsventilation och kanske inte enormt god isolering så bör sängen inte stå mot en yttervägg. Om man absolut måste ställa sängarna mot en yttervägg så bör det vara ett avstånd på någon decimeter eller två mellan sängen och väggen så att kallraset kan röra sig mellan sängen och väggen istället för att kall luft strömmar förbi ansiktena på de som sover och därmed ökar risken för förkylningar, rinnande näsa och andra tecken på att ansiktet blivit för kallt.

Jag kanske är knäpp men jag skulle säga att fönster i ett sovrum är rätt onödigt. Man ska ju bara sova i rummet och det finns trots allt elektrisk belysning. Så om det blir enklare att ordna planlösningen så strunta gärna i att lägga sovrummet mot ytterväggar. Det gör dessutom att ni slipper kallrasrisken som finns med ytterväggar.

Badrum med två dörrar nämndes. Det verkar rätt opraktiskt att behöva ha koll på att båda dörrarna är låsta när man går in i badrummet. En smidig lösning här skulle kunna vara att ha elektriska dörrlås så att man vid insidan av varje dörr kan styra båda dörrarna. Välj lås som automatiskt låses upp vid strömavbrott. På utsidan av dörrarna kan indikeringslampa tala om ifall dörren är låst eller öppen. Om en dörr öppnas mot utrymme som gäster kan tänkas vistas i så kan det kanske vara lämpligt att rött/grönt lyser med texten WC på svart bakgrund, och att det också finns ett läge där man från sovrummet kan se till att denna dörr är låst och indikeringen helt släckt, så att det bara ser ut som en dörr i allmänhet som är låst. Eftersom dessa manöverknappar och indikeringar använder klenspänning så kan man använda ungefär vilka strömbrytare och lampor som helst utan att behöva tänka särskilt på elsäkerhetskrav. Om dessa byggs in i täcklock eller motsvarande avsett att passa den serie av ströbrytare och uttag man redan har till resten av elinstallationen så kan det se snyggt ut och passa in tillsammans med övrig el.

• Gilla
Arnel Gajek
  • Laddar…
Riktigt snyggt!
Håller själv på att bygga (i huvudet) men har svårt att få fantasin att fungera med verkligeheten :) I er saknar jag dock häng. Sambon och jag har mycket hängkläder

• Gilla
Arnel Gajek
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Lite OT, men kan inte låta bli; Varför kan folk inte använda det existerande svenska ordet KLÄDKAMMARE? Det blir väl för sjutton gubbar inte ett dugg tjusigare av att kallas walk-in closet! Eller?
Och ersätta OT med "utanför ämnet"...

• Haha
  • Gilla
bobbyrune och 2 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Funderat på besöka Lutherhjälpen, Myrorna, Röda korset, Pingstkyrkan m fl?
Kan väl säga så här - alla mina kläder används och jag gör mig av med sånt som går sönder.

BirgitS
Y yxis skrev:
Jag kanske är knäpp men jag skulle säga att fönster i ett sovrum är rätt onödigt. Man ska ju bara sova i rummet och det finns trots allt elektrisk belysning. Så om det blir enklare att ordna planlösningen så strunta gärna i att lägga sovrummet mot ytterväggar.
Det är viktigt med fönster i sovrum eftersom de fungerar som nödutgång vid brand och som en möjlighet för räddningspersonal att ta sig in för att rädda den som svimmat av röken.

• Gilla
Echraz
  • Laddar…
Vi gjorde en mindre WiC på bara 4,5kvm. Fyllde den med lådor och klädstänger, samt hyllor.

Är väldigt nöjd med den och tycker den var väl värd sina pengar. Vi har skjutdörrar för att det inte ska ta upp plats i sovrummet, samt en sensor som tänder och släcker i taket när du öppnar. Även ett fönster så man kan vädra.

Bifogar lite bilder för inspiration. (sitter hyllor högst upp idag runt hela där man kan ha lite lådor eller väskor och dylikt)
Vit walk-in-closet med skåp och lådor, klädstång, takljus och fönster på en gråmattad golvyta.
Skapa konto

Mindre walk-in-closet på 4,5 kvm med vita lådor, klädstång, och ett fönster för vädring.
Skapa konto

Nymonterad vit walk-in-closet med lådor, klädstänger och skjutdörrar, innehåller även ett övre fönster.
Skapa konto

• Gilla
JanneSjo och 3 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Vi gjorde en mindre WiC på bara 4,5kvm. Fyllde den med lådor och klädstänger, samt hyllor.

Är väldigt nöjd med den och tycker den var väl värd sina pengar. Vi har skjutdörrar för att det inte ska ta upp plats i sovrummet, samt en sensor som tänder och släcker i taket när du öppnar. Även ett fönster så man kan vädra.

Bifogar lite bilder för inspiration. (sitter hyllor högst upp idag runt hela där man kan ha lite lådor eller väskor och dylikt)
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för inspirationen, bilderna gav oss mer att tänka på! :)

Fråga frugan om hon kunde vara utan vår WIC? ”Är du tokig”

Är beredd att hålla med. Ja inte att jag är tokig men att vara utan vår WIC. Den är placerades mellan sovrum och grovkök i planeringsstadiet. Den är på 15 kvm med Elfa system på båda sidor.

Ventilationen sker genom att luften passerar genom WIC till GK vilket bidrar till bra luft i utrymmet.

Här finns allt från kläder till resväskor, lakan, resväskor, strykbrädor och extra stolar för fester

• Ett klädfyllt walk-in-closet med Elfa hyllsystem och diverse föremål som resväskor, lakan och en strykbräda.
    Skapa konto
  • Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.