fancy walk in closet är iaf inget för en slarver som mig. Jättefint när man precis gjord i ordning den men sen mest bara stök. Jag är en sån som knappt orkar vika kläderna utan bara kastar in dem. Då är det inte så snyggt med öppen förvaring.
Vi hade fram tills i höstas en WIC/klädkammare intill sovrummet. Där var det alltid stökigt. Vanliga kläder blandades med träningskläder och träningsväskor, arbetskläder mm. De blev ett sånt rum där man kastade in saker och stängde dörren när man fick oväntat besök och skulle snabbstäda.
Nu rev vi väggen helt och gjorde ett större sovrum istället med en "omklädningshörna" med 4m skjutdörrsgarderober. Lättare att hålla ordning då känner vi. Iaf på boendeplanet. Arbetskläder och en del av träningskläderna har fått flytta ner i källaren

• Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Jag fick ett biorum när frugan fick sin WIC.....Give and take;)

• Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
[bild]
Personligen tycker jag Walk in closet är kanon. Ordning och reda på kläderna och riktigt bra överblick. Slår garderober med hästlängder. BTW, vi kör demokratiskt - en sida var. :)
Riktigt snyggt, det här liknar det vi tänkt oss. Tack för bilden! :)

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vår garderob är 2x2m och vi har 2st 100x60 och 2st 100x35 PAX stommar. Perfekt för oss även om det så klart är mer yteffektivt men en garderobsvägg direkt i sovrummet. Vi kör utan dörrar för att få det mer tillgängligt och luftigt.

Angående badrum så är det skönt om den är precis utanför sovrummet så man inte behöver passera sovrummet för att nyttja toaletten dagtid.
Tack för din feedback! Det där med att köra utan dörrar är något vi funderar på, för att på så sätt få det mer öppet och luftigt som du skriver. :)

Badrummet kommer också bli ett hett diskussionsämne, man vill ju inte ha en massa spring i sovrummet för att kunna utnyttja toaletten. Tanken är väl att den ska vara mer ”privat”, men då kan det bli tight med endast en toalett vid exempelvis middagsbjudningar/besök om den ena toaletten är upptagen.

Corpes Corpes skrev:
Jag fick ett biorum när frugan fick sin WIC.....Give and take;)
Det handlar om att kompromissa och försöka få till en win/win-situationen, bra jobbat i dina förhandlingar! :D(y)

Såhär ser det ut hos oss ungefär. Supernöjd!

Handritad skiss av en planlösning med måttangivelser och rum uppdelade med olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Arnel Gajek Arnel Gajek skrev:
Tanken var att köra en full längs med garderober på ena långsidan i garderoben och på den andra sidan köra klädstänger eller något liknande. Förstår att det annars kan bli tight om man kör garderober på båda långsidorna.
Kläder på klädstång tar 60 cm i djupled, precis som en djup garderob. Vill man ha smalare rum än 2,2 m får man nog ha grundare låd- och hyllförvaring som Johannes.

• Gilla
Arnel Gajek
  • Laddar…
Hej på er allihopa,

Jag och min sambo går i byggtankar och har börjat diskutera ifall vi ska ha walk-in-closet eller inte. Det gäller främst det stora sovrummet, där vi funderar på att ha eget badrum men även walk-in-closet.

Vi är ytterst tacksamma för feedback på vad ni valt och hur ni argumenterat till att ha/inte ha walk-in-closet?

Tack på förhand!

Mvh Arnel Gajek/Frida Magnusson
Jag tror att det kan höja värdet på fastigheten.

• Gilla
Arnel Gajek
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Såhär ser det ut hos oss ungefär. Supernöjd!

[bild]
Jag gillar lösningen på den lilla ”hallen” mellan sovrummet och tillhörande badrum, riktigt fint!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Tack för din feedback! Det där med att köra utan dörrar är något vi funderar på, för att på så sätt få det mer öppet och luftigt som du skriver. :)

Badrummet kommer också bli ett hett diskussionsämne, man vill ju inte ha en massa spring i sovrummet för att kunna utnyttja toaletten. Tanken är väl att den ska vara mer ”privat”, men då kan det bli tight med endast en toalett vid exempelvis middagsbjudningar/besök om den ena toaletten är upptagen.
Bodde för länge sedan i en lägenhet där vi hade dubbla dörrar till badrummet (fanns också toalett). Man låste då den ena och fick ett mer privat badrum som enbart gick att nå via ett sovrum. När man hade större sällskap med gäster så kunde man öppna dörren för allmänheten...

• Gilla
Arnel Gajek
  • Laddar…
Jag har en walk-around-closet.
Sovrummet var så onödigt långt (runt 5 meter) så jag byggde upp en vägghalva som sitter mitt i rummet på bredden och runt 2 meter in från ytterväggen på längden. På bägge sidorna av väggen finns det gångutrymme på runt 80-90 cm så man kan gå runt den.
I det mindre utrymmet står två Ikea-garderober i varsitt hörn mot ytterväggen och mot vägghalvan står en byrå.
I väggen i sig gjorde jag en öppning, typ som ett fönster.

Jag och mina två katter är nöjda över lösningen. :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Staffans2000
N Yindysagh skrev:
Jag tror att det kan höja värdet på fastigheten.
Det beror på. Är det sovrum nummer sex som får stryka på foten, är det en sak. Värre är det ifall köket inte får plats.
Själv hade jag föredragit ett skafferirum framför ett garderobrum.

• Gilla
  • Älska
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bodde för länge sedan i en lägenhet där vi hade dubbla dörrar till badrummet (fanns också toalett). Man låste då den ena och fick ett mer privat badrum som enbart gick att nå via ett sovrum. När man hade större sällskap med gäster så kunde man öppna dörren för allmänheten...
Så skulle man också kunna lösa det, dock är vi inte stora fans till dubbla dörrar på toaletten tyvärr. Men tack för tipset!

Har precis byggt färdigt vår WIC, vi utgick från ett befintligt utrymme i sovrummet som var gjort som klädkammare (nyproduktion från JM). Det var ca 3,0 m brett och ca 1,4 m djupt med en vanlig dörr för att komma in (som inte var centrerad på den 3 m breda väggen). Inne i klädkammaren fanns endast ELFA-system med klädstänger och trådbackar. Ska börja med att säga att vi lagt ned VÄLDIGT mkt tid och tanke på detta, men ska försöka summera någorlunda kortfattat. Vi var ute efter en blandning av en snygg (Instagram-vänlig) men samtidigt praktisk WIC med utrymmen som vi verkligen behövde. Så vi gick igenom allt vi hade och ställde upp dem (inte bara kläder utna även diverse saker som tvättkorgar, handdammsugare, etc) och diskuterade vad vi ev. skulle ha i framtiden. Vi anlitade byggare och elektriker (som vi har anlitat förut) som genomförde jobbet.

Vi rev den befintliga väggen mellan sovrum och klädkammaren och byggde upp en ny så vi fick ett djup på ca 1,7 m ist för 1,4 m så att vi kunde bygga utifrån den skiss vi slutligen kommit fram till; vi hade 9 (nio!) skisser/utkast innan vi var nöjda. Med den nya väggen samt sänkning av taket kunde vi underlätta dragningen av diverse kablar. Vi valde en blandning av färdiga stommar samt platsbyggda stommar (men som redan var med färdiga bredder på 40 el 50 cm så de endast behövde kapas på en längd) och slutligen "täcktes" det mesta med måttanpassade luckor och lådor. Från tidigare erfarenheter så ville vi täcka allt för att det alltid kommer massor med damm från kläder om inte annat samt att vi tycker att det blir ett snyggare utseende (det är inte realistiskt att alla kläder/väskor/skor hänger snyggt i rätt ordning utifrån storlek och/eller färg). Slutligen "ramade" vi in WIC med måttbeställda glasdörrar med spröjs (detta fyller såklart ingen direkt funktion). Vi fick mer utrymme över än vad vi först trodde vilket var en positiv överraskning förutom att vi blev väldigt nöjda med slutresultatet.

Bifogar några foton på det färdiga resultatet (inte så bra innan-bilder dock):

• Vitmålad glasdörr med spröjs till en walk-in-closet i ett rum med tapet och parkettgolv.
    Skapa konto
  • Nyrenoverad walk-in-closet med måttanpassade glasdörrar och vitmålade väggar.
    Skapa konto
  • Nybyggd walk-in-closet under konstruktion med vita hyllor och klädstång, byggmaterial och verktyg synliga.
    Skapa konto
  • Nybyggd walk-in-closet under konstruktion med tomma hyllor och stänger.
    Skapa konto
  • Nybyggd walk-in-closet med vita skåp, lådor, spegel, klädstång och mörkblå matta, sedd genom glasdörrar med spröjs.
    Skapa konto
  • Eleganta spröjsade glasdörrar som leder till en nybyggd walk-in-closet med vita inbyggda skåp och lådor, guldhandtag och en stor taklampa.
    Skapa konto
  • Walk-in-closet med vita skåp, lådor och inbyggd belysning, inramad av svart spröjsad glasdörr.
    Skapa konto
  • Nybyggd walk-in-closet med spröjsade glasdörrar, vita luckor och inbyggda belysningar.
    Skapa konto
  • Nybyggd walk-in-closet med vita skåp och lådor bakom svart spröjsade glasdörrar, inredningsdetaljer synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
henrymeck och 25 till
  • Laddar…
Vi har precis blivit klara med bygglovet och våra egna ritningar. Bygget drar igång efter sommaren!

Vi kommer att ha en WIC på 5,2m2, samt en egen toalett/dusch ansluten till vårat sovrum!

I WIC:en kommer det få plats 2st PAX-garderober från Ikea på 200*60cm ställda mot varandra (alternativ att man bygger egna förvaringsmöjligheter), med ett gångstråk på ca 90cm mellan dom.
Det kommer även få plats en skohyllan på kortsidan i rummet.

Och till frågan varför:
Vi vill, vi kan, samt att planlösningen inte gick ihop utan en WIC :).
Sedan har jag i många år känt mig begränsad med garderoberna i alla lägenheter! Nu kommer jag/vi slippa det.
Sedan finns det ett lite intresse för kläder, så klart.

• Arkitektonisk ritning av en bostadsplan med sovrum, WIC (klädkammare) och angränsande badrum.
    Skapa konto
  • Gilla
JanneSjo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.