48 582 läst · 187 svar
49k läst
187 svar
Wago eller Torix eller U-båt?
Finns väldigt lite anledning att i de sammanhang där plintar likt EKS används ha annat än skruvklämma när olika ledartyper och även areor ska anslutas är de bra och ger säkert färre fel med olika nivå på personerna som utför. Vi kan se på ett exempel där proffs i sammanhanget misslyckats pga plint med fjäderprincipen den som visas vore annars en bra EKS ersättare med en ingång och fyra ut som fördelning per pol.H hydrolift skrev:Finns det någon variant av kopplingsplint EKS525 eller motsvarande med snabbkoppling som säljs allmänt på t.ex Elbutik?
På t.ex oljeplattformar får man väl inte använda skruvkoppling längre pga. vibrationer.
Det borde då vara smart att använda snabbkopplingar även på de grövre dimensionerna för att undvika lösa skruvar även i hus. Men det verkar inte slagit igenom?
[länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen för trådens tema allmänt är Wago 773 bäst för EK som den primärt är avsedd för även om den fungerar vettigt även med FK särskilt om man ser upp lite. Och lirkar man ut trådar givetvis klipp av och skala nytt före ny anslutning så undviks många inlägg på elinstallatören, elfel etc. På liknande sätt passar spaktyperna 221, 222 bäst från hållet RK via FK och sämre vid EK om man är finsmakad, och givetvis perfekta vid hempul oavsett.
Och då tycker jag dock att Hellerman's toppklämmor Helacon och helacon mini är överlägsna Wago 773, särskilt när man har FK.GK100 skrev:
Helacon har dubbel låsfjäder, som medger att båda fjädrarna kan ha lite lägre fjädertryck och en FK riskerar inte lika mycket att knycklas, 773 har en enkelfjäder, som då har högre tryck och det blir större motstånd att få in FK'n.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Väldigt likt hur jag gör men känner mig lite snål varje gång och i praktiken tar jag nya i princip varje gång jag ska använda en.mattiasp skrev:När det gäller Wago 773 klipper jag av den med kanske 5 mm tråd utanför klämman, ersätter med ny, och sedan tar en tång och skruvar ut stumparna som terapiarbete vid senare tillfälle. Man måste kolla så att det inte blir några kardeler kvar i klämman. Då är den skrot. Ofta ersätter jag 773 med de nya öppningsbara. Lådorna med 773 börjar bli fulla. En annan bra grej med de nya öppningsbara är att det finns hållare för DIN-montage.
litet tillägg dock, det finns DIN-hållare även för 773
EDIT:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/U
Redigerat:
https://www.elinstallatoren.se/2017/06/oenighet-kring-varfor-wagoklammor-brinner/Rrrrr skrev:JÖSSES!
Är chockad att ens 1% använder Torix fortfarande än mindre 27% eller vad de nu var.. skandal!! Undra om dessa personer fortfarande också kör med vedeldade bilar!
Jag brukar oftast byta ut gamla torix mot bra och säkra Wago där jag gör ändringar i gamla installationer, jag kan inte minnas senast jag köpte torix.. jag har en ask i firmabilen för att vira ihop om man har många biledare tex, men för vanliga ek/fk ledare ser jag ingen anledning att fortfarande använda gamla torix!
!
En öppningsbar klämma är knappast bättre sett ur en yrkesman ögon, som yrkesman räknar man inte med att man kopplar fel så att man måste göra om. Däremot när man kopplar biledare och RK. 221 är betydligt dyrare och när man gör av med tusentals så blir en eller en par kronor per st rätt mycket pengar i slutändan.
Ps
Tänk på att den stora merparten av Wago används i nyproduktion och då nästan alltid i fastprisjobb och där gäller det att jaga kronor och ören.
Ps
Tänk på att den stora merparten av Wago används i nyproduktion och då nästan alltid i fastprisjobb och där gäller det att jaga kronor och ören.
Jag håller i princip med dig men av artikeln framgår det att det är just yrkesmännen som gör fel. Eller ja, det är endast yrkesmännen man har pratat med eftersom privatpersonerna inte hör av sig till Wago. Så jo, yrkesmännen gör fel.
Jag vet att det inte var det du menade men de gör alltså värre fel än att sätta fel tåt i fel hål. Då är det inte så långsökt att tänka sig att de även sätter i fel hål.
Du har dock helt rätt i att det är snabbare och billigare med 773 och sett till volymen så är det nog inte så mycket fel men jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att man fortfarande gör fel överhuvudtaget. Att pilla in RK i en 773 är ju en bedrift och någonstans under processen undrar en rimlig person om det verkligen ska vara så svårt...
Jag vet att det inte var det du menade men de gör alltså värre fel än att sätta fel tåt i fel hål. Då är det inte så långsökt att tänka sig att de även sätter i fel hål.
Du har dock helt rätt i att det är snabbare och billigare med 773 och sett till volymen så är det nog inte så mycket fel men jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att man fortfarande gör fel överhuvudtaget. Att pilla in RK i en 773 är ju en bedrift och någonstans under processen undrar en rimlig person om det verkligen ska vara så svårt...
Vad jag menade är att det är imponerande om man lyckas få in en RK/RQ i en 773 eftersom det är typ omöjligt, inte att det är en bra idé. En elektriker som gör det borde någon gång under processen tänka att det inte ska vara så svårt och fundera på om hen gör fel. Det är lite som att skruva på en torxskalle med en philipsmejsel och tycka att "det här känns rätt".
Personligen kör jag nästan uteslutande med 221 nuförtiden, den lilla kostnadsökningen är inget problem i en enskild bostad. I undantagsfall kör jag 773, t.ex. utomhus där det används kabel eller om jag någon gång behöver mer än fem anslutningar.
Personligen kör jag nästan uteslutande med 221 nuförtiden, den lilla kostnadsökningen är inget problem i en enskild bostad. I undantagsfall kör jag 773, t.ex. utomhus där det används kabel eller om jag någon gång behöver mer än fem anslutningar.
Jag kör en hel del med Wago 221 i framförallt styrinstallationer, då det rätt ofta är knepiga ledare för ej öppningsbara toppklämmor (liten area, mångkardeliga osv)
Men i en bostadsinstallation så blir det helacon mini hela vägen (utom ev biledare), ty då börjar det blir lite mängd på toppklämmorna och dessutom ska någon som ska tömma sin egen börs betala.
Styrjobben är aldrig priskänsliga på det viset, att några hundringar extra för 221 är något problem, det är ju någon annan som betalar (ja vi alla såklart!).
Någon gång ibland har jag pressat in en biledare i en helacon mini, ja jag vet att det är fel, men orkar jag inte knalla ut till bilen i kombination med att jag nästan lika gärna skulle kunna klippa bort denna biledare ... ja då blir det så ibland.
RK verkar dock inte alls vara möjligt att få in i en Wago773 eller helacon plus eller helacon mini.
Jag har provat lite någon gång, men det är typ helt kört.
Men i en bostadsinstallation så blir det helacon mini hela vägen (utom ev biledare), ty då börjar det blir lite mängd på toppklämmorna och dessutom ska någon som ska tömma sin egen börs betala.
Styrjobben är aldrig priskänsliga på det viset, att några hundringar extra för 221 är något problem, det är ju någon annan som betalar (ja vi alla såklart!).
Någon gång ibland har jag pressat in en biledare i en helacon mini, ja jag vet att det är fel, men orkar jag inte knalla ut till bilen i kombination med att jag nästan lika gärna skulle kunna klippa bort denna biledare ... ja då blir det så ibland.
RK verkar dock inte alls vara möjligt att få in i en Wago773 eller helacon plus eller helacon mini.
Jag har provat lite någon gång, men det är typ helt kört.
Nåja.Magnus E K skrev:
Jag ser runt ikring mig hur massor av elektriker uteslutande kör med 221. Ren lathet, och enkelt att bara ha en sort/tre storlekar tänker de. Och det är ju ändå någon annan som betalar.
Jag kör med helacon mini för lite större installationsjobb, dels för att det går något lite snabbare men framförallt för att jag är varsam med pengarna, även kundens.
Men har det lämnats ett fast pris på stort jobb, då ska ni se att chefen valt den absolut billigaste toppklämman som går att uppbringa.
Är det några hundra lägenheter så motsvarar det till sist chefens utlandsresa med familjen.
Medlem
· Västernorrland
· 10 897 inlägg
Nu är jag ingen elektriker annat än på eget men rent konkret så tror jag inte att det är fel på någon produkt utan det är utövaren som avgör hur bra det blir.............Torix får skulden för mycket men av de jag lossat så är det skrämmande hur dåligt utfört det är. Man tror liksom att kablarna hoppar ihop av sig själv bara man styr in dem och tvinnar nå varv. Sen är det klart.
I andra delar av världen är det ju otroligt vanligt med ihoptvinnade kablar. Tittar man på youtube så är det ju nästan en konst ibland. Att det ska vara snyggt.
I andra delar av världen är det ju otroligt vanligt med ihoptvinnade kablar. Tittar man på youtube så är det ju nästan en konst ibland. Att det ska vara snyggt.
Torix är jättebra. Bara den är korrekt monterad, vilket färre och färre behärskar idag (brist på övning och brist på erfarna som kan lära ut detta till de nya gröna).S Stefan1972 skrev:Nu är jag ingen elektriker annat än på eget men rent konkret så tror jag inte att det är fel på någon produkt utan det är utövaren som avgör hur bra det blir.............Torix får skulden för mycket men av de jag lossat så är det skrämmande hur dåligt utfört det är. Man tror liksom att kablarna hoppar ihop av sig själv bara man styr in dem och tvinnar nå varv. Sen är det klart.
I andra delar av världen är det ju otroligt vanligt med ihoptvinnade kablar. Tittar man på youtube så är det ju nästan en konst ibland. Att det ska vara snyggt.
Jag är inte riktigt bekväm med torixen, även om jag ibland återmonterar någon för att "bilen står så långt borta".
Men det sitter ju många miljoner torix i väggarna i Svenska hus, och det tuffar ju på och går rätt bra, husen brinner inte ner pga torixarnas skull.
Så det är ingen dålig toppklämma på det viset, bara att det är något lättare att det blir handhavandefel.