36 438 läst · 36 svar
36k läst
36 svar
VVS-skolan del 1: Vattnets väg in i huset - kommentarstråd
Gammal tråd men för info. Betongrör läggs aldrig idag inom en fastighet, det är väääldigt ovanligt. Det är plast som gäller eller i vissa fall stål om det är petrokemiskt förorenade massor. Vilket för övrigt gäller vattenrör också.L Lärospånet skrev:
Tack för inspel! Hur löser man problemen som nämns ovan med plaströr som inte står emot trycket ovanifrån?M Markarbetaren skrev:
Inom mindre planerad mark för småhus håller jag med om att plast verkar ha bitit sig fast, 11-160mm och inte allt för djupt.M Markarbetaren skrev:
Men många byggen nära mig kör med betong på allt över 160mm.
En kompis på norra sidan av stan fick hela systemet bytt från sin hyresfastighet byggd 2005-06 från plast till betong då plasten hade kollapsat.
Pratade då med byggarna och enligt de så börjar fler och fler gå över till betong då det bara är att "gräva igen och glömma". Det var inte första gången han var på liknande jobb och bytte ut 5-20år gamla 200mm plaströr mot betong.
Och nej, rörgraven var det inget fel på.
Det finns olika styvhetsklasser på rör som förläggs i mark, SN-värde vill jag minnas att det heter. Naturligtvis så blir dem dyrare ju högre klassning. Men det är sällan ett "normalt" rör inte uppfyller reglementet på dom djupen vi dödliga arbetar med. På extrema djup, t.ex. där man bygger hamnbanan på Hisingen, så förlägger man rör (2500-kulvert) på +20m djup som ska klara ett 100-års regn. Då är det betong som gäller. Just dessa rören är 21 cm i godstjocklek och oval-armerade för att stå emot ett högre ensidigt (eller tvåsidigt egentligen) tryck.L Lärospånet skrev:
Okej, då kanske det skiljer sig från kommun till kommun. Betong brukar som regel vara nummer 1 på stamledning och fram till tomtgräns, sedan läggs i princip 100% plast inom fastigheten. Och som sagt, förorenad mark så håller inte plast, då är det betong för avlopp och segjärn för vatten som gäller.Huddingebo skrev:
Inom mindre planerad mark för småhus håller jag med om att plast verkar ha bitit sig fast, 11-160mm och inte allt för djupt.
Men många byggen nära mig kör med betong på allt över 160mm.
En kompis på norra sidan av stan fick hela systemet bytt från sin hyresfastighet byggd 2005-06 från plast till betong då plasten hade kollapsat.
Pratade då med byggarna och enligt de så börjar fler och fler gå över till betong då det bara är att "gräva igen och glömma". Det var inte första gången han var på liknande jobb och bytte ut 5-20år gamla 200mm plaströr mot betong.
Och nej, rörgraven var det inget fel på.
Ja det kan säkert skilja en del inom landet. En del områden är kanske mer problematiska än andra...M Markarbetaren skrev:
Klicka här för att svara