35 535 läst · 36 svar
36k läst
36 svar
VVS-skolan del 1: Vattnets väg in i huset - kommentarstråd
Men husets varmvatten cirkulerar inte på grund av pumpar i matande vattennät.
Självtryck brukar man prata om när det gäller nivåskillnader. Tex upp till expansionskärlet. Det trycket påverkar ingen cirkulation. Den brukar benämnas självcirkulation, men den påverkas inte av självtrycket.
Alla slutna system har expansionskärl. Det gäller centralvärme, brineslingan i värmepumpen, kylsystemet i bilen, fjärrvörmenätet och alla andra liknande system.
Självtryck brukar man prata om när det gäller nivåskillnader. Tex upp till expansionskärlet. Det trycket påverkar ingen cirkulation. Den brukar benämnas självcirkulation, men den påverkas inte av självtrycket.
Alla slutna system har expansionskärl. Det gäller centralvärme, brineslingan i värmepumpen, kylsystemet i bilen, fjärrvörmenätet och alla andra liknande system.
Det där var intressant. Jag googlade men hittade inte något exakt på det (att folk byter från plast till betong). Däremot att betong är mer "hållbart" både miljömässigt och rent praktiskt.Huddingebo skrev:
I privatbostäder är det inte speciellt vanligt att man lägger betong. Det är däremot vanligare vid större dimensioner, ledningar som ligger väldigt djupt eller vid hög belastning, ex. från trafik.L Lärospånet skrev:
Ja, var går gränsen? Funderar över ett mindre flerbostadshus som jag är inblandad i, 5-7 lägenheter, där vi snart ska gräva och byta avloppen. Utomhusparkeringar ovanför rören, singel på silt- och lerjord. Övre Norrland.N NoOne2k skrev:
Redigerat:
Betong är både dyrare och tyngre att hantera.
Pvc-rör är otroligt tåliga. PP/Pvc, utan tvekan.
Pvc-rör är otroligt tåliga. PP/Pvc, utan tvekan.
Har helt missat ditt svar, tyvärr kan jag inte svara på var gränsen går.L Lärospånet skrev:
Jag skulle välja PP framför PVC. PVC spricker lättare än PP.S Svantesons skrev:
Lägger man ledningar i vattensjuka områden kan det vara lämpligt med betong på grund av just vikten, med dåliga massor som runtfyllnad riskerar plaströr att lyfta.
För egen brunn gäller ju i 99% av fallen att man har nån form av filter för att förbättraq tjänlighet eller smak/färg.
Det är min erfarenhet att detta tenderar att vara den stora återkommande kostnaden för eget vatten.
Salt, filtermassa, service.
Det är min erfarenhet att detta tenderar att vara den stora återkommande kostnaden för eget vatten.
Salt, filtermassa, service.
Jag har insett att mitt PEM-rör för ingående vatten är fastgjutet i plattan och inte ligger i ett rör. Går alltså inte att byta vid behov. Det väcker en viss oro. Skulle det gå att dra en ny tunnare slang inuti vid behov, eller vad kan man göra?
Vad är det för dim idag då?
32mm är väl std och det känns ju rätt så i överkant för en vanlig villa.
25mm invändigt lär ju gå hur bra som helst.
32mm är väl std och det känns ju rätt så i överkant för en vanlig villa.
25mm invändigt lär ju gå hur bra som helst.
Ja, det är 32 mm. Kanske skulle gå med nån PEX inuti som har tunnare gods. Har för mig att 32 mm PEM inte går lätt utanpå en 25 mm PEM, utan att man måste pressa i dom. Tror att jag har använt 32 mm PEM som skarv till 25 mm PEM när jag har grävt ner nån nätverkskabel i marken.Huddingebo skrev:
Går säkert att hitta nån dimension som funkar.
Handlar det om att dra ny från fasadliv och in i huset så funkar garanterat 22mm fint.
PEX är ju bra eftersom den tål att fysas ned bättre än PEX.
Handlar det om att dra ny från fasadliv och in i huset så funkar garanterat 22mm fint.
PEX är ju bra eftersom den tål att fysas ned bättre än PEX.
En blåstripe PE 32 är 26.2mm invändigt. På jobbet relinar vi ibland pe32 med pe25 eller pe20. En 25mm får man ofta in, ibland behöver man dra in den med en rörål.
Egentligen är det ingenting man behöver oroa sig över inom en överskådlig framtid.
Egentligen är det ingenting man behöver oroa sig över inom en överskådlig framtid.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 431 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 431 inlägg
Detta förfarande är inte alls ovanligt i äldre installationer. Snarare tvärt om så har majoriteten detta.P Patmark skrev:
Vad är problemet i ditt fall? Är det att du endast är orolig att det inte är utfört efter dagens regler?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo precis. Det är inget problem egentligen, utan känns bara så dumt eftersom det är jag själv som har gjort misstaget (för flera år sen). Men jag tackar alla för input, verkar som att jag kan lägga det bakom mig!Krilleman skrev: