H
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, eftersom jag inte har hyrt in färghandlare för att måla. Jag får betala priset som står på hyllkanten.

Förklaringen är inte alls garanti, garanti är en undanflykt för att kunna motivera sina påslag.
Garanti på arbete läggs med fördel i timpriset, garanti på material har du förhoppningsvis förhandlat med din grossist. Köper jag en vara från en vanlig butik som privatperson har jag nämligen långtgående rättigheter enligt konsumentköplagen.
Du köper alltså färg och tycker att det är OK med ett påslag på inköpspriset, men om du köper rördelar så är det inte OK med ett påslag på inköpspriset? Har jag uppfattat det rätt?
Så någon som väljer ut rätt produkt för jobbet åt dig och dessutom tar med den hem till dig (alternativt lagerhåller den) ska inte få ta betalt för det.

Att jag satte "förklaringen" inom citationstecken beror på att jag avsåg att det är just en undanflykt...

Rättigheterna "enligt konsumentköplagen" är väl lika när du köper något av en hantverkare, eller i vad skulle skillnaden bestå ?
Är det fel på färgen så kommer ju färghandlaren också att ta det vidare bakåt med grossisten eller tillverkaren.

R Rejäl skrev:
Du börjar bli lite obehaglig i dina inlägg, vet inte syftet bakom det men det är uppenbart att du har agg mot hantverkare..

Skriv lite vänligare så ökar din chans till svar…
Börjar det bli obehagligt när någon rubbar din världsbild?

RSK-nummer gäller EN vara från EN leverantör, har Hornbach och Ahsell samma RSK-nummer är varorna identiska.
@mojjen har jämfört varor med samma RSK-nummer därmed är de samma vara och håller samma kvalitet.

• Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag själv har fått brev om mätarbyte och det är ju en rekommendation att man ska använda en konsol.
Nu har jag då bott länge i mitt hus och hunnit med några byten och smörjer regelbundet avstängningsventilerna så jag har inga planer på att bränna pengar med en konsol.
Fast TS skriver ju att det inte finns någon mätare där. Varför måste det då sitta en ny mätarkonsol där?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast TS skriver ju att det inte finns någon mätare där. Varför måste det då sitta en ny mätarkonsol där?
Vet ej.... en konsol är alltså en rekommendation och inget krav.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Börjar det bli obehagligt när någon rubbar din världsbild?

RSK-nummer gäller EN vara från EN leverantör, har Hornbach och Ahsell samma RSK-nummer är varorna identiska.
@mojjen har jämfört varor med samma RSK-nummer därmed är de samma vara och håller samma kvalitet.
Min världsbild har du ingen aning om din pajas..

Så du hävdar att olika fabrikat har identiska varor? det kan jag med största sannolikhet säga att dom inte är. Är inte RSK en bransch standard i Sverige. Som utgår ifrån att man ska kunna lätt beställa och indentifiera olika kopplingar osv. Hittar ingett om kvalitet när jag söker.. ställer RSK sådana krav eller tillåter dom ett spann inom tillverkningen?

Ni som försvarar detta, tycker ni att detta verkar rimligt?
[bild]

Detta är priser från 2019.
Vem betalar någonsin 2600kr + moms för ett sånt rör?
Efter det har prislistan justerats med lägre rabatter och lägre bruttopriser. Jobbade på Ahlsell under tiden då vi gjorde om hela prissystemet. Då startade vi projektet med VA

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Du köper alltså färg och tycker att det är OK med ett påslag på inköpspriset, men om du köper rördelar så är det inte OK med ett påslag på inköpspriset? Har jag uppfattat det rätt?
Så någon som väljer ut rätt produkt för jobbet åt dig och dessutom tar med den hem till dig (alternativt lagerhåller den) ska inte få ta betalt för det.

Att jag satte "förklaringen" inom citationstecken beror på att jag avsåg att det är just en undanflykt...

Rättigheterna "enligt konsumentköplagen" är väl lika när du köper något av en hantverkare, eller i vad skulle skillnaden bestå ?
Är det fel på färgen så kommer ju färghandlaren också att ta det vidare bakåt med grossisten eller tillverkaren.
Ja, för att det är nått helt annat!

Jag betalar inte handlaren någon arbetskostnad alls, allt är inbakat i priset.
Hantverkaren väljer ut materialet på tid jag betalar, kör till grossisten och köper en vara åt mig på tid jag betalar och monterar sedan varan på tid jag betalar.

Så du håller med om att garantin är en undanflykt? 🤔

Ja precis, men om jag kan köpa en vara för 100kr själv, medans rörisen tar 300kr för samma vara med garanti som orsak, samtidigt ingår ju samma garanti i de 100kr jag betalar om jag köper själv, varför ska jag då betala 200kr extra för samma garanti?

• Gilla
letmefly
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Förmodligen inte men på något sätt ska den förankras i vägg för att bli stabil och rak..

R Rejäl skrev:

Så du hävdar att olika fabrikat har identiska varor, det kan jag med största sannolikhet säga att dom inte är. Är inte RSK en bransch standard i Sverige. Som utgår ifrån att man ska kunna lätt beställa och indentifiera olika kopplingar osv. Hittar ingett om kvalitet när jag söker.. ställer RSK sådana krav eller tillåter dom ett spann inom tillverkningen?
Clown kan du vara själv.

Nej, det hävdar jag inte, jag hävdar att ett RSK-nummer är EN vara från EN leverantör, är det en identisk vara från en annan leverantör får den en annat RSK-nummer.

Hela grejjen med RSK är att man ska beställer man med det numret får man exakt samma sak oavsett vilken butik man går in i.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
JaSun JaSun skrev:
Efter det har prislistan justerats med lägre rabatter och lägre bruttopriser. Jobbade på Ahlsell under tiden då vi gjorde om hela prissystemet. Då startade vi projektet med VA
Vilket är ett steg i rätt riktning, men det är fortfarande ingen som betalar 1200kr+moms för ett sånt rör eller hur?

Jag skiter egentligen i hur Ahlsell vill lägga upp sina prislistor, det är att många använder den som referenspris mot kund som är bekymret.

Fairlane
R Rejäl skrev:

Så du hävdar att olika fabrikat har identiska varor, det kan jag med största sannolikhet säga att dom inte är. Är inte RSK en bransch standard i Sverige. Som utgår ifrån att man ska kunna lätt beställa och indentifiera olika kopplingar osv. Hittar ingett om kvalitet när jag söker.. ställer RSK sådana krav eller tillåter dom ett spann inom tillverkningen?
Samma produkt innebär givetvis samma kvalitet oavsett var den köps.

Jag har läst vissa elektriker som påpekat att de uttag de köper på Ahsell är mycket bättre än det identiska uttaget på jula (samma märke, samma modell, inte Julas egna märke). Oftast har de ryktesvägen hört att det är andrasortering till privatpersoner. Något mer än ett obekräftade rykte är det aldrig.

Sånt trams är det nog ändå rätt få som tror på.

• Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
De som blandar in priser i butik och undrar varför man inte frågar ICA- eller färghandlaren om deras inköpspris har ju totalt missuppfattat hela diskussionen.

Om jag går in i en butik så är priserna tydligt uppmärkta och man vet redan innan vad en liter mjölk eller en hink färg brukar kosta hos alla jämförbara butiker.

Köper man in en VVS-tjänst och rörmokaren inte kan tala om innan vilket material som behövs eller vad det ska kosta, men lugnar dig med att säga att du får 20% rabatt så tror nog de flesta att de ska få ett bra pris. När man sen får en faktura där priserna är 50-100% högre än alla jämförbara ställen - Plus moms - Så är det lätt att känna sig lurad...

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 10 till
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Vet ej.... en konsol är alltså en rekommendation och inget krav.
Fast i det här fallet finns det ju inte ens en mätare...
Måste vara förening eller samfällighet som skall vara förberedd för mätning?
Eller en ovanligt generös kommun.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Här är mitt pris (jag är inte röris så priset lär vara betydligt högre än vad de betalar) på första artikeln i listan hos Ahlsell. Här i stan handlar alla VVS:are antingen hos Dahl eller Ahlsell…

[bild]
Inte heller VVS are, så jag har säkerligen inte helelr absolut lägsat pris. Vet dock att vi har ett oavnligt bra rabattbrev på hela sortimentet, trots att vi är relativt små. Ca 10% under ditt. troligen inte lägst även om vi nog närmar oss. Min teori är att Ahlsell och tex VVS BAD ungefär samma inköpsprier. Dom tar 608:- exkl moms. Så vi börjar nog närma oss botten.

Monteringsbygel för vattenmätare, Beulco, prisinformation, rabatt, e-handelsrabatt, totalt pris exklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, för att det är nått helt annat!

Jag betalar inte handlaren någon arbetskostnad alls, allt är inbakat i priset.
Hantverkaren väljer ut materialet på tid jag betalar, kör till grossisten och köper en vara åt mig på tid jag betalar och monterar sedan varan på tid jag betalar.

Så du håller med om att garantin är en undanflykt? 🤔

Ja precis, men om jag kan köpa en vara för 100kr själv, medans rörisen tar 300kr för samma vara med garanti som orsak, samtidigt ingår ju samma garanti i de 100kr jag betalar om jag köper själv, varför ska jag då betala 200kr extra för samma garanti?
Vet du den rörisen kostnader runt verksamheten? Kontor, dator, verktyg, lagerkosnader mm? Ska det läggas på timpriset eller tycker du att det ska läggas på materialet? I det här fallet har rörfirman lagt över en del oh-kostnader på materialet och en del på timpriset. Bilkostnaden är inte vad firmar betalar för bilen utan är subventionerad av material och timpris. Hur mycket tror du en rörfirma elle annan entreprenör kan räkna i debiterbar tid? Max 6,5 h om dagen i snitt utlsaget på ett år.
Jag vet inte vem du är men utifrån dina svar så verkar du inte veta hur man bedriver en rörelse som går runt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.