Krilleman
Bond-James Bond-James skrev:
Visst går det att ha VVC ända ut till alla tappställen. Det har jag. I duscharna har jag tre rör ut ur väggen 2 dm under blandaren med en täckbricka för tre rör (VVC in, VVC retur, KV). Sedan var sin 90 grader vinkel uppåt på de tre rören. De två varmvattenrören och blandaren är sammankopplade med en T-koppling medan kallvatten går direkt till blandaren.

Bilden visar principen. På bilden är VVC-returen inte ansluten pga snickare har satt en skruv i ett av rören. Använder mig av LK antilegionellafördelare på bottenvåning i villan. Värmepump i uthus. Dock svårt att komma ifrån den sista metern kallvatten i duschslangen ;-)
På Vatette vinkel ska det vara Vatette mutter!
 
L Liteavvarje skrev:
I det stora hela med legionella , har aldrig hört eller sett någon dokumentation om detta i en villla
Förbrukningen är konstant dygnets 24 tim och tömmer rören
Så Maria B en sådan oro är obefogad , någon har talat med dig eller att du läst något om detta att OJ vad farligt det är , och skrämt upp dig , om du analyserar det som ev skrivits eller som någon sagt av en person , så har den en form av noja i detta , icke förty så är det enbart stora ställen som kan ha problem , sjukhus , vårdhem e.t.c. , inte ens höghus har problem , det är en ständig förbrukning av vatten där dygnet runt
Risken för legionella bör vara större i ett system med vvc än ett system utan vvc eller ?
 
L
S smurfen72 skrev:
Risken för legionella bör vara större i ett system med vvc än ett system utan vvc eller ?
Beror på tempen , min +55C på snurren
 
Men det är det nog väldigt få som har i dag när många värmer med vp.
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
På Vatette vinkel ska det vara Vatette mutter!
Vad muttrar du om? ;-)
Har de inte standardgängor?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här är en blandare för VVC (både VV & KV), [länk]
De säljer inte till privatpersoner. Tillverkar enbart på större beställning, typ sjukhus.
 
L Liteavvarje skrev:
Beror på tempen , min +55C på snurren
50 grader har jag läst. Ca 45 grader är brytpunkten för tillväxt. Källa: Zeonda.com
 
  • Diagram som visar förhållandet mellan temperatur och tillväxt med brytpunkt vid 45 grader.
Bond-James Bond-James skrev:
Installationen gjordes 2015. Våtrumscertifikat är utfärdat av behörigt företag. Var det andra branschregler då eftersom jag fick denna konstruktion rekommenderad av LK?
Saxat ur senaste utgåvan av Säker Vatten från 2016. Tror den här lydelsen finns även i tidigare utgåvor. Ska kolla om inte jag har en gammal liggande.

3.3.2

Rörgenomföring i vägg med tätskikt

I plats för bad och dusch ska inga rörgenomföringar finnas förutom:

  • direkt anslutning av kar- eller duschblandare och eventuell duschanordning eller

  • särskild rörgenomföring för slanganslutning av duschkabin eller blandare på badkarskant

  • rörgenomföringar placerade lägst 2,0 meter över färdigt golv och minst 100 mm från tak

    Vid rörgenomföring i vägg får mått mellan rör och intill- liggande väggs eller golvs tätskikt inte vara mindre än 60 mm. Se fig. 3.3.2a.
 
Den där skulle jag klassa som i direkt anslutning till blandare.
 
Ja, men det står 'direkt anslutning av', inte 'i direkt anslutning till'.
 
Kan väl trösta Maria B att har hon bara tillräckligt varmt i beredaren, typ 60 grader så har alla bakterier dött när de kommer ut i rören och det kan inte bli någon tillväxt.

Protte
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Även med VVC ända fram till blandaren börjar en dusch med en kort kalldusch då det finns kallt vatten i slangen mellan blandaren och duschmunstycket.
Sen är det ju det där att man måste ställa sig under duschen för att nå kran och temperaturreglage...
Har man ett fast duschmunstycke som inte går att rikta om vilket är vanligt så skulle jag rekommendera ett byte till en dusch med både "takdusch" och "handdusch" så kan man tappa ur lite kallt vatten med handduschen i några sekunder eller minuter om så behövs.

Jag hade varit glad om jag bara fått vänta 6-7 sekunder på varmt vatten :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.