Det är vvc till fördelarna. Det är fullt tillräckligt. Vad som är viktigt här är att flödena justeras in. Annars är risken att det endast cirkulerar i den kortaste slingan.
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Tack för alla svar. Även om det är lite olika besked från er så har jag fått lite mer insikt. Jag är helt på det klara med att den VVC är tillräcklig ur kravsynpunkt, eftersom det inte finns några krav alls på VVC i enbostadshus. Mitt dilemma är ju snarare att jag inte fått VVC till alla tappställen (som jag beställt och betalt extra för), utan enbart till fördelare i badrumskommoder, som ju gör att det är några meter utan VVC till duscharna. Enligt installatören är det inte möjligt att få VVC ända till duschar eftersom man då inte följer Säkert vatten och det var detta jag behövde säkerställa, eftersom jag tycker mig ha läst att man kan ha VVC ända till duschen (t.o.m. att man ska undvika vissa typer av duschar då man har VVC) men jag hittar nu inte 2 år senare detta då jag googlar. Det är inget stort problem, men jag hade önskat att slippa vänta alls på varmvatten (som i tvättstället, där kommer varmvatten omgående) och jag är också onormalt rädd för legionella. Som jag uppfattat det så är VVC ett bra sätt att undvika risk för legionella, men då man inte har VVC ända fram till en dusch som används några få ggr/år så känns det som att risken finns, om än liten.
 
VVC ända fram till duschblandaren funkar om man har utanpåliggande rördragning. Är rören inbyggda så måste man antingen ha en speciell sorts blandare med dubbla VV-anslutningar, eller sätta en kopplingslåda precis invid blandaren vilket kanske inte är så snyggt (kanske inte ens tillåtet i duschutrymmet?).

Som jag skrev tidigare; VVC minskar inte risken för legionella - Snarare tvärtom eftersom man får en mer komplicerad rördragning med fler rör och avstick som kan vara riskområden om/när det blir problem med cirkulationen. Så länge allt funkar så är det varken större eller mindre risk för legionella med VVC.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
O
Jag tog och kollade upp inkopplingen av VVC´n här hemma. Den är direkt inkopplad på tillopp Varvvatten. Då kommer det ut vackert till alla tappställen. Likadant är det i flerbostadshus. Varför skulle det inte fungera? Jag har inte mycket mer rördragningar en innan. Lite fler runt VVP men där cirkulerar vattnet så länge jag spolar i någon kran. Legionella är nog ett större problem generellt nu än vad det var förr. Då temperaturen på VV är lägre. oavsett VVC eller inte.
Jag installerade VVC hemma då jag flyttade ut värmepumpen till förrådet. Då tog det av naturliga skäl längre tid å få varmvatten.
VVC i flerbostadshus kan vara ekonomiskt positivt. Kanske inte lika tydligt i en hemma miljö men den komfortmässiga fördelen är enorm. Allt man gör i sitt hus är inte enbart ekonomiska... utan även komfortmässiga. (Jag hade kunnat ha lägre temp inne och sparat massa pengar. Men jag gillar inte att frysa utan väljer att kompromissa.
 
Redigerat:
Du måste väl ha två vv-rör till tappställen, annars kan det inte cirkulera. Poängen är ju att det ska cirkulera hela tiden även om man inte spolar i nån kran.
 
O
useless skrev:
Du måste väl ha två vv-rör till tappställen, annars kan det inte cirkulera. Poängen är ju att det ska cirkulera hela tiden även om man inte spolar i nån kran.
Det har jag inte hört talas om. Så som mitt är kopplat så fungerar det. Jag litar på att den röris som gjorde installationen vet vad han gör.
 
Ok. Du har kanske bara vvc mellan förrådet och huset, inte till varje tappställe? Rita gärna upp hur det är kopplat.
 
O
Tja... Jag får varmvatten nästan direkt på samtliga tappställen. Så det fungerar. Det påminner om den koppling som görs i flerbostadshus. Där kör man inte med ett ett tredje rör till samtliga tappställen. Och det fungerar bra ändå!
 
O
Poängen med vvc är att få vv direkt...
 
Visst går det att ha VVC ända ut till alla tappställen. Det har jag. I duscharna har jag tre rör ut ur väggen 2 dm under blandaren med en täckbricka för tre rör (VVC in, VVC retur, KV). Sedan var sin 90 grader vinkel uppåt på de tre rören. De två varmvattenrören och blandaren är sammankopplade med en T-koppling medan kallvatten går direkt till blandaren.

Bilden visar principen. På bilden är VVC-returen inte ansluten pga snickare har satt en skruv i ett av rören. Använder mig av LK antilegionellafördelare på bottenvåning i villan. Värmepump i uthus. Dock svårt att komma ifrån den sista metern kallvatten i duschslangen ;-)
 
  • Duschinstallation med tre rör och täckbricka, en T-koppling synlig, på vita kakelväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Bond-James Bond-James skrev:
Visst går det att ha VVC ända ut till alla tappställen. Det har jag. I duscharna har jag tre rör ut ur väggen 2 dm under blandaren med en täckbricka för tre rör (VVC in, VVC retur, KV). Sedan var sin 90 grader vinkel uppåt på de tre rören. De två varmvattenrören och blandaren är sammankopplade med en T-koppling medan kallvatten går direkt till blandaren.

Bilden visar principen. På bilden är VVC-returen inte ansluten pga snickare har satt en skruv i ett av rören. Använder mig av LK antilegionellafördelare på bottenvåning i villan. Värmepump i uthus. Dock svårt att komma ifrån den sista metern kallvatten i duschslangen ;-)
Fast den installationen på bilden bryter mot gällande branschregler, då man inte får ha rörgenomföringar i duschen förutom om de kommer direkt in i ett blandarfäste
 
L
I det stora hela med legionella , har aldrig hört eller sett någon dokumentation om detta i en villla
Förbrukningen är konstant dygnets 24 tim och tömmer rören
Så Maria B en sådan oro är obefogad , någon har talat med dig eller att du läst något om detta att OJ vad farligt det är , och skrämt upp dig , om du analyserar det som ev skrivits eller som någon sagt av en person , så har den en form av noja i detta , icke förty så är det enbart stora ställen som kan ha problem , sjukhus , vårdhem e.t.c. , inte ens höghus har problem , det är en ständig förbrukning av vatten där dygnet runt
 
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Fast den installationen på bilden bryter mot gällande branschregler, då man inte får ha rörgenomföringar i duschen förutom om de kommer direkt in i ett blandarfäste
Installationen gjordes 2015. Våtrumscertifikat är utfärdat av behörigt företag. Var det andra branschregler då eftersom jag fick denna konstruktion rekommenderad av LK?
 
L Liteavvarje skrev:
I det stora hela med legionella , har aldrig hört eller sett någon dokumentation om detta i en villla
Förbrukningen är konstant dygnets 24 tim och tömmer rören
Så Maria B en sådan oro är obefogad , någon har talat med dig eller att du läst något om detta att OJ vad farligt det är , och skrämt upp dig , om du analyserar det som ev skrivits eller som någon sagt av en person , så har den en form av noja i detta , icke förty så är det enbart stora ställen som kan ha problem , sjukhus , vårdhem e.t.c. , inte ens höghus har problem , det är en ständig förbrukning av vatten där dygnet runt
Inte hört om det heller och inte heller den besiktningsman jag anlitat. Rent hypotetisk skulle man kunna fundera över risken i utrymmen som används sällan, r ex gästbadrum. Men inte i de utrymmen som används flera gånger i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.