1. Nej

2. Nej

3. Gissar temp när det är kallt: Radiator 60/50 GV: 30/25
 
En sak ang elpatronen som blev lite lågt satt. Montera in termostaten till denna i toppen på acktanken då startar inte den förrän tanken är tom..
Nu tror jag inte iof att den ska behövas så ofta.. :)
 
Elpatroner ja, tack för påminnelsen 2an:)
Det står faktiskt på tur i inköpslisten. Jag har 16A huvudsäkring.Jag antar att det största jag kan sätta in är en elpatron på 6kW och en på 4.5kW samt även ett automatikskåp med effektvakt.Jag har tittat på lite olika alternativ:

I Rinkaby rör hittade jag Elpatron K200 effekt 4.5kW samt en på 6.5kW. Även ett automatikskåp med effektvakt samt tisdfördröjning Kostnad 1280kr +1300kr+2500kr =5080Kr

Värmebaronen har ett paket 5 RSK 621 08 73 total Effekt 10,5kW Innehåller :VB 4520 + VB 6020 + VBB 222 kostar 6663Kr inkl moms i deras katalog. Går nog att köpa på VVS on net lite billigare.

Hittade även ett märke till, Brukspatronen med nästintill steglös effekt, men den är nog lite onödig dyr för mig då jag egentligen ska försöka undvika använda elpatronerna...Såg väldigt raffinierad ut...
http://www.relek.se/privat/elpatroner/kompletta_elpatroner.html


Nu till frågorna:
1:Är det någon som har kännedom om dessa olika märken och kan komma med en rekommendation. Kanske finns det andra märken som är bättre?
2: Finns det möjlighet att koppla en extern termostat till dessa elpatroner ovan. Ser ut på bilderna som om den termostat till elpatronen är avsedd att sitta i den. Finns det någon färdig styrning att köpa där man kan styra tillslaget av elpatronen/-erna och ha en givare monterad i toppen av tanken.

Hittade lite inspiration i tråden: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/61499-elpatron-i-jaettetank.html
 
Då har jag äntligen uppdaterat min layout med era kommentarer / synpunkter som stöd.
Vore hjärtligt tacksam om ni kunde titta på bilderna om ni ser någon tankevurpa jag gjort.
Jag tänkte väl dra igång med rördragningen efter nyår. De frågor som jag själv är lite osäker på är:

1. När man ska kolla förtrycket i expansionskärlen behövs det något ytterligare typ dräneringsventil eller gör det inget att vattnet ligger ovanpå blåsan när man läser av förtrycket? Räcker kanske att stänga kulventilen innan och lufta systemet?
2. Jag ritade in en extra backventil på nedre porten på lägsta blandningsventilen. Detta för att ta bort risken att vatten går backlängs geom edre slingan och in i blandningsventilen. Fungerar det med den patronbackventil som följde med blandningsventilen. Är det mer robust med de lite större externa?
3. Jag överväger att byta min nyinköpta CBJ mot den nya ERA 10PE+ detta för att ha lite bättre styrning av värmeanläggningen då mina elpatroner sitter lite väl lågt samt att inte värma mer än nödvändigt, dvs vad innegivaren i huset kräver. Kan kanske vara bra om man åker bort ett par veckor mitt i vintern?
Tankevurpa?
4. Överväger också att köpa en kylslinga till Innovan samt en SYR 5067(Egen brunn). Bortkastade pengar? (ca 4000kr).
5. Jag har ritat in extra kulventil åtminståne till Termovaren, är det en billig investering om union ventilerna börjar läcka om man av någon anledning använt dem? Eller detta är inget problem? Behövs det mot pannan också i såfall eller är där stopp?
6 Påfyllningsventil till systemet: kan man använda dräneringsventilen på Innovan eller dräneringsanslutningen i botten på acktanken. Är det bättre att montera en dedikerad påfyllningsventil som är fast monterad mot kallvatten ledningen och som man manövrerar med en ventil?
7. Sol temp givarna Pt 1000 som ska sitta två stycken i acktanken, passar de i vanliga 100mm dykrör eller ska de ha speciellt avpassade sådana?
8. Jag har ingen avloppsbrunn i pannrummet men väl ett avloppsrör som går från en vask ,monterad i höjd med expansionstanken,ner i plattan med markledningsrör där. Vad är bästa sättet att samla upp vattnet från säkerhetsventilen. Jag misstönker att det inte är så bra att montera rör direkt mot säkerhetsventilen utan det ska väl vara en uppsamlare en liten bit ifrån, men vilka material ska man avvända på rören och vilken dimension. Skulle nog klara mig med ca 6m rör och ca 3st 90º bockar.


Tack på förhand

//Gördetsjälvaren
 
  • Layout 2.1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Layout 2.2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gördetsjälvaren skrev:
Jag har 16A huvudsäkring.Jag antar att det största jag kan sätta in är en elpatron på 6kW och en på 4.5kW samt även ett automatikskåp med effektvakt.Jag har tittat på lite olika alternativ:

Nu till frågorna:
1:Är det någon som har kännedom om dessa olika märken och kan komma med en rekommendation. Kanske finns det andra märken som är bättre?
2: Finns det möjlighet att koppla en extern termostat till dessa elpatroner ovan. Ser ut på bilderna som om den termostat till elpatronen är avsedd att sitta i den. Finns det någon färdig styrning att köpa där man kan styra tillslaget av elpatronen/-erna och ha en givare monterad i toppen av tanken.

Hittade lite inspiration i tråden: [länk]
Nya termomatic´shuntstyrningen har styrning av elpatronerna, När shunten varit fullt öppen i 1 tim startas elpatronen.. :)
Det kanske vore nått ??

Med 16A så blir det fint med 4,5+6 kW elpatron om du behöver så mycket iof, Kanske 9 kW skulle räcka??
 
Du tänkte på ERA 10 PE+? Det blir nog en sådan, fick ett pris på 4000kr. Jag ska lämna igen min nya CBJ när jag passserar RR imorgon.
Blir nog även värmebaronens kit. Fick ett pris på 5400kr för detta.
Kan vara bra att ha två elpatroner om den ena lägger av.
 
Jepp så heter den, Det blir nog fint med en sådan.. :)
 
P
4. Överväger också att köpa en kylslinga till Innovan samt en SYR 5067(Egen brunn). Bortkastade pengar? (ca 4000kr).

Hur hade du annars tänkt kyla panna vid ett eventuellt strömavbrott. eller om nånting i pannans styrelektronik går fel så innovans fläkt inte stannar. eller om helt enkelt laddomatens pump stannar.
Tror till och med det är ett krav för att en vedanläggning skall vara godkänd att det finns nått som kan kyla pannan vid eventuellt fel.
Nog för att fläkten skall stanna vid inställd max temperatur i pannan men kolla så du inte har för bra skorstensdrag för det kan det fortsätta öka i temp trots att fläkten står still.. har provat på en innova 30 kw där det saknades dragbegränsare.
Lätt att lösa med en dragbegränsare men kan vara värt att tänka på, den installatinonen var godkänd av både rörmokaren och av sotaren som nybesiktigat pannan innan den togs i drift men tydligen hade ingen av dom tänkt så långt.
 
Har man borrad brunn gäller det att det finns en nödströms anläggning till vatten pumpen annars är ju en syr ventil värdelös vid strömavbrott.
Den får ju öppna bäst den vill när det inte kommer något vatten.
Detta bekymmer har jag här hemma så syrventilen hade jag bara ikopplad vid besiktning av installatören för iövrigt gör den ingen nytta.
 
_ap_
om man har egen brunn ska man väl alltid ansluta syren via ett expansionskärl
så att det alltid finns tryck i ledningen oavsett om pumpen går eller inte.
 
P
Att bara ha den inkopplad vid besiktningen tycker jag inte låter som nåt speciellt genomtänkt alternativ. inte nått jag skulle kunna rekomendera någon att göra iaf.
Förhoppningsvis har du väl en relativt stor hydrofon tank när du har egen brunn och då kan syrventilen iaf tappa vatten så länge det finns tryck kvar där iaf. ,visst att tvättmaskiner och diskmaskiner kan vara med och ta av samma vatten men dom skall ju vara konstruerade så att som slutar fylla vatten vid ett ev strömavbrott.
Och har man egen brunn är det väl en rekomendation av dom installtionsanvisningar jag läst på pannor att man ansluter en egen hydrofontank med en backventil så att pannan iaf har en viss mängd vatten att använda för kylning vid ett ev. strömavbrott.
Att bara ha en nödströmsanläggning till cirkulationspumpen hjälper inte mkt den dag cirkulationspumpen ger upp.
Sen har man sett exempel där folk skaffat nödströmsaggregat till cirkulationspumpen men bara till den som pumpar ut vatten till elementen inte till den på laddomaten bra tänkt från början men det verkar som det vart inte riktigt klart.
Så det vettigaste vid egen brunn lär väl vara en kombination av nödströmsaggregat och storlek på hydrofontank och prova själv att det verkligen funkar som det är tänkt vid ett strömavbrott.
 
_ap_
Gördetsjälvaren skrev:
6 Påfyllningsventil till systemet: kan man använda dräneringsventilen på Innovan eller dräneringsanslutningen i botten på acktanken. Är det bättre att montera en dedikerad påfyllningsventil som är fast monterad mot kallvatten ledningen och som man manövrerar med en ventil?


Tack på förhand

//Gördetsjälvaren

Sätt en egen påfyllningsventil gärna just före laddpaketet så får man en lite "nödkylnings" effekt oxå, ifall det nu behövs.
 
Anledningen till att jag inte har min syr-ventil inkopplad är att skiten börjar ju kyla redan vid 95°C och iom att det inte finns kyl slinga i viadrusen så pumpas det ju in kall vatten rätt in i systemet.
Tror inte att det är bra för gjutjärnet att gå från 90-95°C till 7-8°C på en väldigt kort stund.
Jag eller sambon är alltid hemma när vi eldar och blir det ström avbrott så funkar det fint att öppna shunten lite extra samtidigt som man stänger alla luckor då hinner inte pannan koka innan det har slocknat.
 
Jag tycker det här med SYR är överdrivet, så länge det finns vatten i tanken som kan ta sig till pannan (Laddomat 21 eller liknande) och säkerhetsventil monterad så att ångan går ut (inte monterad lågt) så kan inget hända förutom att det kokar lite. Det är inte farligt även om det låter lite illa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.