4 390 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
elpatron i jättetank
Vet inte om 3m3 är jättetank men hursomhelst större än de 4 ack tankarna på 500 liter som jag har idag. Är det någon som har testat att sätta elpatron i en så stor tank. Jag tänker att skiktningen kan väl inte bli så perfekt att det inte värmer vattnet nedåt. Isåfall blir ju resultatet att man värmer 3000 liter med elpatronerna.
Det är inga problem att sätta elpatroner i en sån tank. Den måste dock sitta så långt ned att tillräckligt mycket av slingor/beredare blir varmt om man vill få varmvatten via elpatron. Är den bara till för värme när man är bortrest kan den sättas högst upp.
Jag brukar ha göra en styrning som inte slår till elpatron förrän tempen i toppen av tanken gått ned till tex 30 grader, när den väl är tillslagen styrs den som vanligt av en termostaten i elpatronen. Så bör man styra alla elpatroner i tankar annars får man ha elpatronen manuellt avstängd eller värma tanken med el innan man börjar elda...
Vatten isolerar väldigt bra så någon värmning neråt sker inte.
Jag brukar ha göra en styrning som inte slår till elpatron förrän tempen i toppen av tanken gått ned till tex 30 grader, när den väl är tillslagen styrs den som vanligt av en termostaten i elpatronen. Så bör man styra alla elpatroner i tankar annars får man ha elpatronen manuellt avstängd eller värma tanken med el innan man börjar elda...
Vatten isolerar väldigt bra så någon värmning neråt sker inte.
Tack för era svar!!
Det kommer göra det mycket enklare att satsa på stort!
Det kommer göra det mycket enklare att satsa på stort!
Har inte med elpatronen att göra...
Jag tänker att jag någon gång i framtiden kanske vill komplettera med solvärme.
Är det bara extra slingor i botten jag måste tänka på att få med.
Är 3000 liter för stort?
Tacksam för svar.
Jag tänker att jag någon gång i framtiden kanske vill komplettera med solvärme.
Är det bara extra slingor i botten jag måste tänka på att få med.
Är 3000 liter för stort?
Tacksam för svar.
Antingen utrustar du tanken med slingor el så kör du med värmeväxlare om du skulle vilja ha solfångare senare..solo_innova skrev:
Då tanken är rätt stor så bör den utrustas med en slinga lågt o en högt så solstyrningen kan växla mellan värme för vv/värme..
Då behöver solfångarna inte jobba mot så stor vattenvolym för vv produktion, Beroende på hur högt/utformning av slingan så kanske solfångarna jobbar mot ca 500-750 liter i toppen på tanken..
Med VVX kan du oxå få så den jobbar mot två nivåer i tanken..
i och med att jag i nuläget inte har några planer i den riktningen och att det går att komplettera med vvx så är det ju ingen mening att lägga in de slingorna nu.
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Tack för det, nu känns det ännu bättre!
Solenergi solfångare solpaneler vakuumrör solvärme Sfinx Solar tar 800:- för plattvärmeväxlare till solfångare..
Här finns en tråd just om solfångare från sfinx där 3 paneler går mot 1600 l acktank o i torsdags höjdes tempen frå 28° i botten 45° i toppen till 64/73° i torsdags, Den tanken laddas via vvx till toppen/på samma sätt som vid vedeldning o inte med laddning på olika nivåer i tanken..
Här finns en tråd just om solfångare från sfinx där 3 paneler går mot 1600 l acktank o i torsdags höjdes tempen frå 28° i botten 45° i toppen till 64/73° i torsdags, Den tanken laddas via vvx till toppen/på samma sätt som vid vedeldning o inte med laddning på olika nivåer i tanken..