2 649 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Vittrande kalkbruk
Halloj
jag byggde en glasveranda till mitt lilla torp. Murade med murblock och putsade sen med kalkbruk. Men nu redan efter 1 vinter så har stora delar vittrat sönder. Vad beror detta på? Har tom droppplåt under panelen så de borde inte komma in nån fukt i detta. Vattnade jag för dåligt när jag putsade??
Jag har nämligen tänkt att putsa resten av grunden till torpet. Vill ju inte att de ska bli samma där.
Nån som har nått tipps?
Mvh Calle
jag byggde en glasveranda till mitt lilla torp. Murade med murblock och putsade sen med kalkbruk. Men nu redan efter 1 vinter så har stora delar vittrat sönder. Vad beror detta på? Har tom droppplåt under panelen så de borde inte komma in nån fukt i detta. Vattnade jag för dåligt när jag putsade??
Jag har nämligen tänkt att putsa resten av grunden till torpet. Vill ju inte att de ska bli samma där.
Nån som har nått tipps?
Mvh Calle
Som jag har fattat så ska man inte använda kalkbruk till grunden för att den är så utsatt för fukt, utan hellre hydralisk kalkbruk.
Ja där är ett av de klara fall där jag skulle gå ifrån konservativ byggnadsvård till bara byggnadsvård. Hydraliskt eller kanske till och med KC-bruk (med liten del cement)
Men någon annan kanske har en annorlunda uppfattning och har bra argument?
Kan bara instämma med de övriga. Till en grund fungerar inte vanligt lufthårdnande kalkbruk. Hydrauliskt bruk eller t om ett svagt kc-bruk säger även jag som är antikvarie, man har i alla tider haft tillsatser som t ex lera i bruk på sådana ställen för att få det tåligare mot fukt och frysskador.
Klicka här för att svara