C
A anis16 skrev:
Och varför är det inget krav på batterilager när man sätter upp solceller?
För det första är lagringskapaciteten för batterier en fjärt i rymden i sammanhanget. Någon hade ställt kapaciteten av alla batterier som finns i hela världen mot världens förbrukning av elenergi och räknat ut hur lång tid batterierna skulle räcka, och det rör sig om sekunder.
För det andra så är det en utmaning hur regleringen i så fall skulle fungera. Även om det skulle gå att lösa rent tekniskt skulle många bli besvikna över att inte få leverera när de vill.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Det är ju just det med batterier, dessutom går det inte att räkna hem rent ekonomiskt. Sen kan ju motiven vara rent ideologiska eller av intressekaraktär. Det senare har jag full förståelse för.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib
J Johan456 skrev:
Detta kan inte ha kommit som en nyhet för regering. Eller jo det gjorde det vilket är häpnadsväckande. För me än 10 år sedan gick det att se dessa problem.
Du bortser från denna (och tidigare) regerings otroliga förmåga att vara naiva. Dessutom koketterar de med det, som om det vore något eftersträvansvärt.

• Gilla
Gavel och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
R roli skrev:
Är ju perfekt att de stänger när elbehovet är som störst. Hade det inte varit bättre att stänga sent på våren eller tidig sommar när behovet är litet???
Fast tidpunkten är ju kanske smart.
Om det är mycket stort effektbehov just då så kanske man kan skjuta några veckor på nedstängningen, om det kommer stort effektbehov någon vecka efter att man tryckt i styrstavarna så går det kanske att någorlunda lätt dra igång reaktorn igen, t.ex. är det ju fortfarande en hel aktivitet och restvärme kvar i härden då. Och personalen har inte glömt hur man rattar en reaktor.

tommib tommib skrev:
Du bortser från denna (och tidigare) regerings otroliga förmåga att vara naiva. Dessutom koketterar de med det, som om det vore något eftersträvansvärt.
Nej Absolut inte, det är inte bara denna regering som varit naiv. Främst kärnkraftsmotståndet är närmsta en tävling bland de etablerade partierna.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
C
K kest skrev:
Det slutar väl med att man får starta kraftverket i Stenungssund:crysmile:
Det motsvara väl ett 1/2 kärnkraftverk
[länk]
Intressant och lärorik läsning som säger en del om läget. Ömsom nedlagt, ömsom i full drift...

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Intressant och lärorik läsning som säger en del om läget. Ömsom nedlagt, ömsom i full drift...
Det är dessutom möjligt att ladda en massa elbilar med denna ström så vi kan vara lite miljömässiga:worried:

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
För det första är lagringskapaciteten för batterier en fjärt i rymden i sammanhanget. Någon hade ställt kapaciteten av alla batterier som finns i hela världen mot världens förbrukning av elenergi och räknat ut hur lång tid batterierna skulle räcka, och det rör sig om sekunder.
För det andra så är det en utmaning hur regleringen i så fall skulle fungera. Även om det skulle gå att lösa rent tekniskt skulle många bli besvikna över att inte få leverera när de vill.
Det är inte för energilagring utan för effektbalancering i nätet som det behövs någon typ av batteribanker. Nätägarna får inte enligt lag äga energilager utan det kommer på elproducenterna att styra balanceringen och här blir det problem med stor förändring i hur energi produceras och hur effektuttaget ser ut. Detta kan längre inte regleras av vattenkraften när ett moln drar förbi över ett större villakvarter en varm sommardag. Om man ställer krav vid installation att man måste ha ett litet batterilager vid varje ny solcellsanläggning så skulle detta lätta upp flaskhalsar i effektöverföringen i vårt stackars elnät. Dessa behöver självklart vara uppkopplade för smart styrning.

Tyvärr kommer inte elbilarna att stödja v2g så vi kan nog bara se dem som stora effektlaster långt ut i näten.

Redigerat:
Magnus E K
Arnmark Arnmark skrev:
Om drygt 2 månader så stängs ringhals 2 ner. Vi får hoppas på en mild vinter eller att regeringen har bunkrat upp bra med olja.
Det är Ringhals 1 som stängs i december i år, tvåan stängdes redan i december 2019. Lite förvillande men inte helt ologiskt eftersom de även blev färdiga och togs i drift i "fel" ordning. (Dessutom var det ju mer problem med tvåan.)

Blir spännande i vinter när 27 GW-dagen kommer (om den kommer).

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
C
A anis16 skrev:
Detta kan längre inte regleras av vattenkraften när ett moln drar förbi över ett större villakvarter en varm sommardag.
Om elnätet kan försörja området en kall vinternatt när den lokala produktionen är noll ser jag inte varför samma elnät skulle ha problem med att hantera en molnig sommardag?

Problemet då är inte effekten i sig, utan snabbheten varmed den förändras. Svängmassan behöver alltså kunna avge energi vid korta förbrukningstoppar och ta emot vid motsvarande dalar. Fast det blir då inte bara förbrukningstoppar och -dalar, utan även produktionstoppar och -dalar.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Problemet då är inte effekten i sig, utan snabbheten varmed den förändras. Svängmassan behöver alltså kunna avge energi vid korta förbrukningstoppar och ta emot vid motsvarande dalar. Fast det blir då inte bara förbrukningstoppar och -dalar, utan även produktionstoppar och -dalar.
Exakt, lite som glättningskondesatorer när man går genom nollan. Svängmassan satt förut vid källan men kan inte reglera upp ett elnät där det sitter massa småkällor utspridda i lågspänningsnätet. Artificiell svängmassan går att uppnå med smart styrning av små batteripack.

C cpalm skrev:
Om elnätet kan försörja området en kall vinternatt när den lokala produktionen är noll ser jag inte varför samma elnät skulle ha problem med att hantera en molnig sommardag?
C cpalm skrev:
Problemet är tvärtom: klarar elnätet en solig sommardag?
Molnet är bara en tillfällig dipp men måste regleras ut. Ju mindre trög generering (roterande generatorer) ju sårbarare blir elnätet. Om nu alla bygger solceller på taken utan någon som helst tanke på hur och när effekt ska regleras i lågspänningsnätet så kommer vi inte kunna transportera effekt i stamnätet då det är fullt upp med att stabilisera upp eländet.
Nån som vet mer detaljer får gärna rätta mig men jag har för mig att det är i Tyskland så måste man installerar batteripack i hemmen om man ska ha solceller. Dessa är för att stabilisera och inte för förbrukning/ ö-drift.

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Är helt okunnig men är inte ödrift något att satsa på? Iaf delvis. Jag skulle inte ha något emot att kombinera ödrift med vanligt. Tex att jag är självförsörjande i form av el till två rum av sex. Då kanske man inte står och faller på samma sätt utefter säsong och kapacitet och priser mm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.