Du ser ut att vara väl förberedd för att klara uppvärmningen vid ett eventuellt längre elavbrott.
Är nog inte speciellt många som har den backupen.
Själv har jag funderat på ett portabelt elverk för att klara värmen vid ett elavbrott. Har pelletspanna så brännare och cirkulationspumpen till golvvärmen behöver ström. Men har ännu inte kommit till skott, är ju inte helt gratis samt att elavbrotten har inte varit många eller långa, än så länge kanske man måste säga. Men har några eldstäder som hjälpligt klarar att värma delar av huset. Men gissar att många med t.ex enbart värmepump snabbt kommer att få problem om det blir elavbrott en kall vinterdag.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Hmm är inte detta ytterligare ett tecken på det i längden inte är hållbart att driva en politik där ett fåtal storstadsområden har växtvärk på bekostnad av resten av Sverige?? I Norge stannar en del av vinsterna från vattenkraft och gruvor kvar i kommunen där vinsterna skapas så där har man tillväxt även på mindre orter.
 
  • Gilla
kest och 3 till
  • Laddar…
A
R roli skrev:
Du ser ut att vara väl förberedd för att klara uppvärmningen vid ett eventuellt längre elavbrott.
Är nog inte speciellt många som har den backupen.
Själv har jag funderat på ett portabelt elverk för att klara värmen vid ett elavbrott. Har pelletspanna så brännare och cirkulationspumpen till golvvärmen behöver ström. Men har ännu inte kommit till skott, är ju inte helt gratis samt att elavbrotten har inte varit många eller långa, än så länge kanske man måste säga. Men har några eldstäder som hjälpligt klarar att värma delar av huset. Men gissar att många med t.ex enbart värmepump snabbt kommer att få problem om det blir elavbrott en kall vinterdag.
Du har helt rätt,det borde man lösa,portabelt elverk är väl rimligast,då bör man ha bränsle hemma också,pumparna fungerar väl inte heller utan el :thinking:
 
Claes Sörmland
H hallonkräm skrev:
Hmm är inte detta ytterligare ett tecken på det i längden inte är hållbart att driva en politik där ett fåtal storstadsområden har växtvärk på bekostnad av resten av Sverige?? I Norge stannar en del av vinsterna från vattenkraft och gruvor kvar i kommunen där vinsterna skapas så där har man tillväxt även på mindre orter.
Då går nog det mesta av skattepengarna till Stockholm stad, det är ju där som huvudkontoren vanligen ligger och vinsterna skapas. Vattenfall AB verkar ligga i Solna.
 
Man får väl tänka sig ett system som håller kvar en del pengar där kraftverken finns. Jag är för!
 
A
Och varför bygger man vindkraftverk i norr där vi har elöverskott,med elöverföringsproblemen? Är det inte blåsigt på västkusten tex.
 
För att de boende där hellre vill ha en obruten horisont än el i uttaget?
 
Troligen.
 
Handyman 1 skrev:
Och varför bygger man vindkraftverk i norr där vi har elöverskott,med elöverföringsproblemen? Är det inte blåsigt på västkusten tex.
Det är något jag undrar varje gång jag kör norrut. Min gissning är nimby kombinerat med "kultur"/vana att se norrland som resursområde både från Stockholm och från lokala politiker och entrepenörer.

Eftersom kapital / fastigheter har blivit så mycket viktigare än arbete blir skyddandet av fastighetsvärde en otrolig kraft. Så längre ekonomin har sån slagsida åt ägande kommer vi inte se bättre spridning på vindkraftverk eller andra fula nyttigheter.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Men snart kan kommuner inte säga nej till vindkraften,det har man på gång en ny lag som ser till,var visst något parti som var väldigt nöjd med det:thinking:
 
Magnus E K
Handyman 1 skrev:
Men snart kan kommuner inte säga nej till vindkraften,det har man på gång en ny lag som ser till,var visst något parti som var väldigt nöjd med det:thinking:
Källa? Detta låter otrevligt; fanns planer 2017 på bygge av 250 m höga monster nära där jag bor, men kommunen stoppade det. (Finns annan plats i kommunen som lämpar sig bättre.)
 
Skrämmande.
Varför vill man göra sig beroende av vädret för att få tillgång till el?
Det är bara att studera elpriset så inser man att vi redan nu är illa ute, och den knipan löses inte av mer vindkraft.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Skrämmande.
Varför vill man göra sig beroende av vädret för att få tillgång till el?
Det är bara att studera elpriset så inser man att vi redan nu är illa ute, och den knipan löses inte av mer vindkraft.
Vad jag vet är el från vind och sol bra för att den är billig och minskar importen då vi förbrukar mycket, då industrier är igång och folk lagar man etc.
Vi spar även på vattnet till vattenkraften.

Men vi behöver givetvis ha kapacitet till de tillfällen då det varen blåser eller solen lyser.
Debatten om just detta känner jag är lite haltade.
Tillfällena är få och kanske är det både ekonomiskt och miljömässigt bra att toppa upp just då med oljeeldad kraft...

Jag är precis som ovan glad för att jag också har kvar min vedpanna, vedspis och har ett system som har självcirkulation.
 
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad jag vet är el från vind och sol bra för att den är billig
Egentligen skall man inte klumpa ihop vind- och solproduktion eftersom de inte har så mycket gemensamt.
Men "billig" är i sammanhanget en komplex fråga. Den el som produceras för husbehov kan potentiellt bli väldig billig för producenten. För den el som köps av marknaden kan vind- och solkraft bli väldigt billig eftersom produktionskostnaden är fast och det därmed inte finns någon nedre gräns där producenterna väljer att inte leverera. Producentens nettolönsamhet är en annan sak som kanske inte syns så mycket utåt, annat än att det är en viktig faktor för investeringsviljan. För mikroproduktion är en fjärde faktor, som diskuterats ovan, att produktionskostnaden kanske är låg men distributionskostnaden blir hög, och distributionskostnaden fördelas ju enligt en annan modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.