T TommyQ skrev:
överliggaren och underliggaren är beställda från altanbygge.nu. Under överliggaren har jag en standard 45x70. Över underliggaren har jag en standard 28x70 (vilken egentligen är onödig). Ribborna är standard 45x45.
Men åhhh tack snälla . Du har precis räddat resten av min semester och sparat mig en massa krångel med jakt efter konstiga dimensioner, klyvning osv. Har nämligen exakt samma räcke från altanbygge.nu men krånglade nog till det för mycket när jag tittade på hur andra räcken var konstruerade. Inser nu också att det var just denna bild jag hade som inspiration när jag beställde räcket för två år sedan och nu hade jag hunnit glömma hur jag tänkte då .
Då har du alltså den som är 45x70 stående om jag fattar rätt? Hur brett har du mellan stolparna? Hurra så glad jag är att jag hittade den igen, nu är det bara att börja bygga .
 
Fruberlundslantliv Fruberlundslantliv skrev:
Men åhhh tack snälla . Du har precis räddat resten av min semester och sparat mig en massa krångel med jakt efter konstiga dimensioner, klyvning osv. Har nämligen exakt samma räcke från altanbygge.nu men krånglade nog till det för mycket när jag tittade på hur andra räcken var konstruerade. Inser nu också att det var just denna bild jag hade som inspiration när jag beställde räcket för två år sedan och nu hade jag hunnit glömma hur jag tänkte då .
Då har du alltså den som är 45x70 stående om jag fattar rätt? Hur brett har du mellan stolparna? Hurra så glad jag är att jag hittade den igen, nu är det bara att börja bygga .
Bara kul att kunna hjälpa till.

Lite fel, stolparna (som inte är målade på bilden) är 95x95. De stående ribborna är 45x45 med mellanrum på ungefär 95 mm.

Jag började med att kapa till alla stående ribbor. Sedan tog jag en 45x70 och en 28x70 och skruvade fast ribborna i. Två skruvar i varje ände för att motverka vridning. Sedan lade jag på överliggaren ovanpå 45x70 och skruvade underifrån. Underliggaren skruvades också underifrån in i 28x70.

Uppifrån och ner alltså:

1: överliggare
2: 45x70
3: ribbor
4: 28x70
5: underliggare

Sektionerna måttanpassades för att passa mellan stolparna och skråskruvades fast.
 
  • Älska
Fruberlundslantliv
  • Laddar…
T TommyQ skrev:
Bara kul att kunna hjälpa till.

Lite fel, stolparna (som inte är målade på bilden) är 95x95. De stående ribborna är 45x45 med mellanrum på ungefär 95 mm.

Jag började med att kapa till alla stående ribbor. Sedan tog jag en 45x70 och en 28x70 och skruvade fast ribborna i. Två skruvar i varje ände för att motverka vridning. Sedan lade jag på överliggaren ovanpå 45x70 och skruvade underifrån. Underliggaren skruvades också underifrån in i 28x70.

Uppifrån och ner alltså:

1: överliggare
2: 45x70
3: ribbor
4: 28x70
5: underliggare

Sektionerna måttanpassades för att passa mellan stolparna och skråskruvades fast.
Jag lyxade till det med limträstolpar 90x90 så jag kan måla direkt . Tack för beskrivningen, jag har skruvat ihop en testbit idag på samma sätt men med med 45x45 istället för 70x45 och 6 cm mellan spjälorna. Ska göra ett prov med 70x45 imorgon också för att se vilket jag gillar bäst
 
  • Trästakettestbit med limträstolpar och spjälor monterade på en veranda med utsikt över en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Fruberlundslantliv Fruberlundslantliv skrev:
Jag lyxade till det med limträstolpar 90x90 så jag kan måla direkt . Tack för beskrivningen, jag har skruvat ihop en testbit idag på samma sätt men med med 45x45 istället för 70x45 och 6 cm mellan spjälorna. Ska göra ett prov med 70x45 imorgon också för att se vilket jag gillar bäst
Hur blev det till slut?

Jag ska precis börja med räcket till altanen och vill ha en enkel konstruktion och har funderat på något liknande din (och TommyQ's) lösning. Jag har dock testat lite med stående ribbor som är 45x70, men vet inte riktigt om jag kommer bli nöjd med det eller om det kommer se för klumpigt ut.
Jag slits lite mellan att vilja ha ett räcke som ser lätt och luftigt ut och viljan att ha ett räcke som även fungerar lite som insynsskydd då altanen ligger öppet ut mot vägen.
 
B Bonzo2000 skrev:
Hur blev det till slut?

Jag ska precis börja med räcket till altanen och vill ha en enkel konstruktion och har funderat på något liknande din (och TommyQ's) lösning. Jag har dock testat lite med stående ribbor som är 45x70, men vet inte riktigt om jag kommer bli nöjd med det eller om det kommer se för klumpigt ut.
Jag slits lite mellan att vilja ha ett räcke som ser lätt och luftigt ut och viljan att ha ett räcke som även fungerar lite som insynsskydd då altanen ligger öppet ut mot vägen.
Jag tror mer på 45x45 till ribborna. 45x70 kan nog se klumpigt ut.
 
T TommyQ skrev:
Jag tror mer på 45x45 till ribborna. 45x70 kan nog se klumpigt ut.
Jag gjorde en testsektion och känner att det ändå funkar rätt okej med 45x70.

Testsektion av trädäck med dimensionerna 45x70, delvis byggd räcke, vid tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
N nochl skrev:
Vårt nymålade räcke

[bild]
Vad har du använt för dimensioner?
 
nikasp
B Bonzo2000 skrev:
Jag gjorde en testsektion och känner att det ändå funkar rätt okej med 45x70.

[bild]
Jag tycker att det där ser perfekt ut. Finns inte fulare än om det är alldeles för klena dimensioner, personlig åsikt. Cykelpendlat förbi radhusområde i några år där många har helt vinda och skeva pergolor och staket mm. (Oj, två år gammalt inlägg)
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
pandalus pandalus skrev:
Vad har du använt för dimensioner?
Stolparna är 120x120 och stolphattarna är egentillverkade av 145 reglar.
undre överliggaren är 70 och har ett fräst spår i mitten under för snygg infästning av de stående brädorna som är 70 breda också. Den avslutande horisontella är 45 och sitter på båda sidor.

Måttband visar bredden på en vitmålad stolpe med egentillverkad stolphatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit trästaketdel med lodräta spjälor och horisontella överliggare på en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller ett måttband mot en vitmålad träkonstruktion för att visa mått på träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätning av en vit stolpe med en gul tumstock som visar bredden på 120 millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätning av 70 mm bred trall med måttband vid stolpe i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp nikasp skrev:
Jag tycker att det där ser perfekt ut. Finns inte fulare än om det är alldeles för klena dimensioner, personlig åsikt. Cykelpendlat förbi radhusområde i några år där många har helt vinda och skeva pergolor och staket mm. (Oj, två år gammalt inlägg)
Haha, ja tiden går fort och det känns som alldeles nyss jag stod och höll på med det där. Så här blev allt när det var klart.

Ett nyligen renoverat tegelhus med ny tillbyggd träveranda och grönt gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
F
Uteplats med trägolv och räcke, tomater i krukor, utsikt över skog och sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.