Haggärde Haggärde skrev:
Inte så snyggt kanske, men billigt..
Jag gillar tanken ändå. Tror inte det är helt optimalt i mitt fall då viktskivorna har lite större diameter. Sen vill jag gärna att de ska klara 42 kg hantlarna. Då kan det bli lite meckigt att hänga dem lodrätt :)

Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jag gillar tanken ändå. Tror inte det är helt optimalt i mitt fall då viktskivorna har lite större diameter. Sen vill jag gärna att de ska klara 42 kg hantlarna. Då kan det bli lite meckigt att hänga dem lodrätt :)
Jag förstår, det behöver nog vara något som står på marken då.

M Modulent75 skrev:
Jag beställde mina prylar från Tyskland hos www.simpleproducts.de. Det var vid tillfället billigare än alla svenska firmor jag hittade och levererades snabbt med billig frakt ända in i garaget.
Hur var fraktkostnaden?

Jag kör mer på det naturliga gymmet, exempelvis i denna tråden:
- https://www.byggahus.se/forum/threads/spraeckkilarna-aer-mina-baesta-vaenner.324443/

Just nu så planerar jag om höjden på gräsmattan på en del av tomten, verktygen är spade och skottkärra (efter att jag spräckt och fått bort stora stenar därifrån). Det finns fördelar på att bo i en sluttning också.

Ett gym tar så mycket plats och tiden kan man använda till annan träning... :cool:

Haggärde Haggärde skrev:
Hur var fraktkostnaden?
Ca 500 spänn betalade jag för frakten.

• Gilla
Haggärde och 1 till
  • Laddar…
Haggärde Haggärde skrev:
Hade som mål att gymmet inte skulle kosta mer än ett årskort på gymmet i stan inkl ytskiktsrenovering .
Sagt och gjort, målade golvet med epoxi från biltema och spraymålade väggarna.
Lite limträpelare och begagnade vikter. Ärvde ett dåligt rappligt hemmagym som jag sålde och köpte en sandsäck istället.
Köpte en ny 20kg stång vilket nog var det dyraste inköpet, ca 1300 kr.
Gjöt vikter för 50 mm stång, totalt ca 180 kg så det räcker ett tag till. Funkar förvånansvärt bra i kombination med gummimattor.
Har sedan bilderna togs kompletterat med en hemmabyggd cablecross/rodd i form av några block från biltema som tar 750 kg st, vajrar på lpm från K-rauta och hemmagjorda handtag av stålrör och ett trasigt spännband.
Lite gamla järnrör som inte syns på bilderna möjliggör dips, chins och pullups.
Har även gjort ett gängat hål under mina kettlebells för M12 bult så jag kan hänga på några 25 mm viktskivor och därmed få löpande från 8 till 25 kg och även kunna köra med dubbla kettlebells med samma vikt. (t.ex. 12+4 kg och 16 kg).

Jag har hittills efter snart ett år inte hittat någon övning än som jag inte kan köra. Möjligtvis crossfitinspirerat skivstångskastande men jag tror golvet spricker före viktskivorna.
Hej, lite intresserad av din lösning för dragövningar med block och lina.
Handtag kan man ju ta ett gammalt cykelstyre eller från trasiga spadar .
Men hur fäster man i tak och i handtagen. Som du inser är jag en riktig novis när det gäller hantverk.

Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Hej, lite intresserad av din lösning för dragövningar med block och lina.
Handtag kan man ju ta ett gammalt cykelstyre eller från trasiga spadar .
Men hur fäster man i tak och i handtagen. Som du inser är jag en riktig novis när det gäller hantverk.
Det beror mycket på vad det är för material i taket. Jag har fäst mina limträpelare till ”squatrack” i takstolarna via en regel (vitmålad) så jag skruvade fast två 45x145reglar direkt under taket mot limträpelarna. Sedan har jag lite rejälare skruvöglor bara. Blocket är från båtavdelningen på biltema och vajer, ”kaus” och vajerlås från K-tajta.

• Takmonterad block med vajer fäst på vitmålade reglar i ett träningsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Haggärde Haggärde skrev:
Det beror mycket på vad det är för material i taket. Jag har fäst mina limträpelare till ”squatrack” i takstolarna via en regel (vitmålad) så jag skruvade fast två 45x145reglar direkt under taket mot limträpelarna. Sedan har jag lite rejälare skruvöglor bara. Blocket är från båtavdelningen på biltema och vajer, ”kaus” och vajerlås från K-tajta.
Man kan med fördel sätta två block med 50cm mellan för att skapa lite distans till vikterna som åker upp och ner. Det skulle vara otäckt om man har foten under och vajern släpper på något sätt :)

Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Man kan med fördel sätta två block med 50cm mellan för att skapa lite distans till vikterna som åker upp och ner. Det skulle vara otäckt om man har foten under och vajern släpper på något sätt :)
Absolut, det har jag i mitten. De två blocken ute i kanterna används när jag står i mitten så där är det ingen fara. ☺️

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Det bästa med hemmagym är ändå sällskapet :love:

• Barn klättrar på stång i hemmagym med skivstänger och vikter i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 8 till
  • Laddar…
Har ett 40m2 rum i källaren som inte varit använt på flera år pga gammalt fuktskadat illaluktande byggkonstruktion. Började renovera vid årets början, innan covid. Började med att riva ut allt gips och trä i väggarna, sedan golvslipning för att få bort flytspackel/limrester. Någonstans mellan 200-250 kilo slipdamm blev det.
Person slipar golv i källarrum med betongväggar, ansluten dammsugare bredvid.
Skapa konto

Råbetonggolv i renoveringsfas med slipdamm och flytspackelrester samt elsladdar på golvet.
Skapa konto

Sedan lära sig putsa, första grovt med finja murbruk C, somliga kanske kallar det finputs, men inte med min amatör-teknik. 37x25kg
För att få släta väggar la jag sen ett lager Lip 320. Proffset hade troligen gått på det direkt, men som amatör lär man sig under arbetets gång.
Renoverat källarrum med nyslipat betonggolv och obehandlad betongblocksvägg.
Skapa konto

Renoverat källarrum med nyputsade väggar, golv under arbete och isoleringsrör längs väggen.
Skapa konto

Pågående källarrenovering med nyslipat golv, putsade grå väggar och renoveringsmaterial utspritt.
Skapa konto

Lite färg på det, byte av belysning, in med golv...
Renoverat källarrum med nytt mörkt golv, släta ljusa väggar och LED-belysning i taket.
Skapa konto

Gästrum på ena halvan, dela av med Ikea garderober med spegeldörrar mot gymdelen, där vi fyller på med liggande stora speglar, också från Ikea.

Renoverat källarrum delat mellan gästrum med säng och trämöbel samt gymdel med träningsmaskin och spegel.
Skapa konto

Renoverat källarrum omvandlat till hemmagym med löpband, vikter och stora speglar på väggen.
Skapa konto

Gymmet nyttjas mest av döttrarna för dans, men lite har jag själv fått använda det också.

Sorry för bildspamm, men bilder är kul

• Gilla
Dsundet och 19 till
  • Laddar…
A
Wow,bra jobbat,blev ju jättefint(y)

• Gilla
melvin_se
  • Laddar…
Bjuder på kvällens inomhus pass.
PoolsideGYM Det behövs inte speciellt mycket utrymme.
Inomhusgym med roddmaskin och kettlebells vid poolkanten, i ett litet utrymme med tegelgolv.
Skapa konto

Hemmagym med träningsbänk, hantlar, roddmaskin och träningscykel i ett litet rum.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Stiliga gym alla har!
En fråga, som förmodligen har många svar,
var köper ni skivstång, vikter och allt det där andra som behövs?
Är det primärt Blocket som gäller?
(Ja jo... jag kan googla, men ibland finns det sidor som någon hittat som google missar...);)
Hej,
Jag har köpt det jag behöver från https://traningsprodukter.se/
Det ligger i Fjärås och jag bor i Varberg så det var inte långt. När jag kollade på grejer var blocketpriserna och utbudet hysteriska så det var bättre att köpa nytt.

• Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
Haggärde Haggärde skrev:
Hade som mål att gymmet inte skulle kosta mer än ett årskort på gymmet i stan inkl ytskiktsrenovering ...
.
Wow, snyggt! Bra jobbat!
Jag kör själv mestadels basövningar (marklyft, knäböj etc) i garaget. Funderar på att komplettera med ett utegym där jag gjuter mina vikter så jag bara behöver ha med mig stång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.