Tack för era svar! RoAd hur kan en strömbrytare vara livsfarlig?!? Det verkar skit enkelt ju nu när andra har förklarat så bra :)! Jag hör av mig om en vecka ifall jag är vid liv!

Strömbrytaren i sig är inte farlig så länge den är gjord för nätspänning, men om du monterar den så att spänningsförande delar ligger öppet eller bara skyddade av en bit tejp så är det farligt. Den typen av brytare du vill ha är gjord för att sitta i en låda så att baksidan blir skyddad mot beröring.

Det är inte strömbrytaren som är farlig, det är din tänkta inkoppling av den som är farlig. Bara för att du är vid liv efter att du har kopplat ihop det betyder inte att det är ok.

Du kan ha oisolerade kablar som sticker ut ur väggen utan att du dör av det, så länge du inte rör vid dem... Det betyder inte att det är ok eller ofarligt. Din inkoppling ska dessutom inte bara vara säker för dig, utan även för andra som kan komma i kontakt med den.

MultiMan
Hoppas det finns jordfelsbrytare, annars blir jag orolig på riktigt.

Och gällande design, den sladdbrytare jag länkade passar perfekt till din armatur.

tommib
Jag håller inte med. Även strömbrytaren kan vara farlig om den är av fel typ. Den presenterade brytaren är t.ex. godkänd för 250 VAC vilket är bra men den har en metallskruv som sticker igenom chassit. Det innebär att man måste se till att baksidan blir dubbelisolerad eller jorda chassit som den sitter i för att upprätthålla två isolationsbarriärer.

R
Merin Merin skrev:
Tack för era svar! RoAd hur kan en strömbrytare vara livsfarlig?!? Det verkar skit enkelt ju nu när andra har förklarat så bra :)! Jag hör av mig om en vecka ifall jag är vid liv!
Som sagt, inkompetent. Dessutom med en släng av Dunning Kruger verkar det som. Eller så trollar du bara. Jag hoppas ju på det sista.

• Gilla
  • Haha
udihow och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hoppas det finns jordfelsbrytare, annars blir jag orolig på riktigt.

Och gällande design, den sladdbrytare jag länkade passar perfekt till din armatur.
Du har länkat mycket vilket av de? Så om jag köper en vippstörmbrytare likt min där man kan sätta in kabelsko och så lägger jag från baksidan en slags låda som täcker (vet inte exakt vilken kommer fråga i någon elbutik) blir alla nöjda då? Kan jag koppla in det själv då?

Jag hade gärna anlitat någon men som sagt har ringt tidigare till elektriker de har inte tid för små jobb.

Merin Merin skrev:
Så om jag köper en vippstörmbrytare likt min där man kan sätta in kabelsko och så lägger jag från baksidan en slags låda som täcker (vet inte exakt vilken kommer fråga i någon elbutik) blir alla nöjda då?
Rent tekniskt borde det funka om du väljer rätt prylar och kopplar ihop dom rätt.
Jag förstår dock inte hur en vippströmbrytare på en låda kan vara så mycket snyggare än t ex den sladdströmbrytare som visas i inlägg 5???

Merin Merin skrev:
Så om jag köper en vippstörmbrytare likt min där man kan sätta in kabelsko och så lägger jag från baksidan en slags låda som täcker (vet inte exakt vilken kommer fråga i någon elbutik) blir alla nöjda då?
Japp ungefär så här bör det se ut:

Svart "Useless Box" med en vippströmbrytare på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då blir alla nöjda utom @useless som tappar sin leksak. Hur det sen kan vara snyggare än:

Svart oval knapp eller reglage isolerad mot vit bakgrund.
Skapa konto

Fattar jag nog inte riktigt... :thinking:

• Haha
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rent tekniskt borde det funka om du väljer rätt prylar och kopplar ihop dom rätt.
Jag förstår dock inte hur en vippströmbrytare på en låda kan vara så mycket snyggare än t ex den sladdströmbrytare som visas i inlägg 5???
Jag kan visa sen när det är klart, det kanske inte alls är snyggare det är ju smaksak också. Nu ska jag iväg och testa.

Stort tack till alla för er hjälp jag uppskattar det väldigt mycket!

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Japp ungefär så här bör det se ut:

[bild]
Då blir alla nöjda utom @useless som tappar sin leksak. Hur det sen kan vara snyggare än:

[bild]

Fattar jag nog inte riktigt... :thinking:
Haha oj! Nu stänger vi tråden innan det spårar ur :crysmile:

Alfredo Alfredo skrev:
Då blir alla nöjda utom @useless som tappar sin leksak.
Hur visste du att jag har en sån på sängbordet? :thinking:

Förpackning för AREXX engineering Useless Machine ARX-UM1 på ett bord.
Skapa konto

• Haha
tommib
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur visste du att jag har en sån på sängbordet? :thinking:
Konstig fråga. Det står ju på lådan att den är din. Sen visste jag naturligtvis inte var du hade den...

Cheesen
Merin Merin skrev:
Jag kan visa sen när det är klart, det kanske inte alls är snyggare det är ju smaksak också. Nu ska jag iväg och testa.

Stort tack till alla för er hjälp jag uppskattar det väldigt mycket!
Kan vi få se en bild på det färdiga resultatet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.