7 032 läst · 48 svar
7k läst
48 svar
Vippströmbrytare för lampa
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 798 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 798 inlägg
Du kan köpa typ https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaellare-on-off-on-apem-637h/p/13523858? istället med anslutningar för de isolerade kabelskor du visade i första inlägget.
Det är hål på isoleringen, med blottade strömförande delar, så nej, tyvärr verkar det inte vara så bra gjort.Merin skrev:
Okej multiman då köper jag den du visade men den går väl bara i två lägen på och av? Jag vill spaken ska bara kunna dras upp och ner, inget mittenläge.
De dära skorna jag visade var från Google hittade dessa på clas ohlsson 2,5mm passar de? Eller ska jag ta 1,5mm
https://www.clasohlson.com/se/Flatstiftshylsa/p/15-332-10
Ska jag sen tejpa över allt ändå bara för det ser kanske ser säkrare ut eller det behövs ej?
De dära skorna jag visade var från Google hittade dessa på clas ohlsson 2,5mm passar de? Eller ska jag ta 1,5mm
https://www.clasohlson.com/se/Flatstiftshylsa/p/15-332-10
Ska jag sen tejpa över allt ändå bara för det ser kanske ser säkrare ut eller det behövs ej?
Ja... Varför skulle det inte göra de? Jag bara klipper kabeln stoppar in i flarstiftkontakten och klämmer? Det är vanlig eu 4m skarvsladd.E etompau skrev:
Okej nu testar jag det här, har ingen låda att lägga allt i tyvärr länka gärna vart såna säljs. Återkommer om min lägenhet brinner ner!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 430 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 430 inlägg
Oursch vilket hempulMerin skrev:Okej tur att jag frågade er så kabelskor heter de, och de är uteslutna. Jag försöker göra om en enkel taklampa till en golvlampa med på/av knapp. Och jag vill gärna ha en vippströmbrytare för de, då jag tycker de är snygga.
Jag försöker härma en lampa jag har köpt sedan innan hemma, den säljs av en svensk ÅF och de använder vippströmbrytaren jag skickade ovan, så här ser det ut på insidan. Men jag förstår inre hur de har gjort med kablarna, ska kanske skära upp och kolla? Förstår heller inte vilken exakt strömbrytare de användt de står på den APEM 5636M så tror det är den jag bifogat bild på ovan.
[bild]
När du använder 230 V så skall dessa brytare monteras i en panel eller chassie och inte bara kopplas in på en lös sladd.Merin skrev:
Vi har ju svårt att veta hur din armatur ser ut.Merin skrev:
Driver du med oss eller? Jag hoppas du begriper att du inte kan ha en strömbrytare av den typ du hänvisar till "hängande lös". Eller kan kan du kanske men är du klok nog att be om råd här är du knappast så dum att du tycker det är lämpligt.Merin skrev:
Ska du ha brytaren på sladden måste väl en brytare av typ den i #5 vara bättre på alla sätt.
Så här ser lampan ut, jag kommer självklart montera den i någon typ av panel så den kommer inte hänga löst. Men Alfredo jag kan inte köpa #5 strömbrytare, den är ju skit ful måste ha något snyggt det är ju jätte viktigt!
Det jag försöker fråga är gällande den första strömbrytaren jag bifogade bild på APEM, hur drar jag kabeln i den, ska jag snurra runt kabeln igenom hålet, eller gör jag det med kabelskor (de var någon som nämnde att kabelskor inte går ihop med min strömbrytare). Jag försökte googla hur man drar ström igenom en sådan brytare och får olika svar så är väldigt osäker hur det ska se ut. Tacksam för er hjälp!
Det jag försöker fråga är gällande den första strömbrytaren jag bifogade bild på APEM, hur drar jag kabeln i den, ska jag snurra runt kabeln igenom hålet, eller gör jag det med kabelskor (de var någon som nämnde att kabelskor inte går ihop med min strömbrytare). Jag försökte googla hur man drar ström igenom en sådan brytare och får olika svar så är väldigt osäker hur det ska se ut. Tacksam för er hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det snyggare med en vippbrytare med eltejp på baksidan?Merin skrev:
Hur har du tänkt montera strömbrytaren?
Den strömbrytare du länkade till först ska man löda fast kablarna i. Sen har du fått tips på andra brytare där man använder kabelskor.
Har svårt att se hur du skulle kunna montera en vippströmbrytare på den visade armaturen.
Brytarna är konstruerade för olika montagetyp, en del ska tryckas ner i ett kretskort, andra har lödögon för kabelanslutning eller stift för kabelskor.
De som inte har kabelskoanslutning är vanligtvis gjorda för någon lödförbindelse, alltså med hjälp av en lödkolv löder man fast kabeln till brytarens terminaler. Detta kräver en viss vana för att det ska bli bra, särskilt viktigt när det är nätspänning som ska användas.
Brytarna är konstruerade för olika montagetyp, en del ska tryckas ner i ett kretskort, andra har lödögon för kabelanslutning eller stift för kabelskor.
De som inte har kabelskoanslutning är vanligtvis gjorda för någon lödförbindelse, alltså med hjälp av en lödkolv löder man fast kabeln till brytarens terminaler. Detta kräver en viss vana för att det ska bli bra, särskilt viktigt när det är nätspänning som ska användas.
Är den brytaren dubbelisolerad?
Du ska inte göra detta själv. Du ska hitta någon som kan göra detta åt dig.Merin skrev:
Dina inlägg i denna tråden visar utan tvivel på att du är inkompetent på en nivå där det inte är lönt att försöka hjälpa dig att lösa detta själv.
Det du vill göra kommer sannolikt att resultera i en rent livsfarlig implementation om du gör den.
Ser ut som den ska monteras i taket, kan du inte använda någon trådlös strömbrytare monterad i takdosan?Merin skrev:Så här ser lampan ut, jag kommer självklart montera den i någon typ av panel så den kommer inte hänga löst. Men Alfredo jag kan inte köpa #5 strömbrytare, den är ju skit ful måste ha något snyggt det är ju jätte viktigt!
[bild]