Hej,
Jag vill göra en enkel installation för en lampa så att den tänds på och av. Jag är nybörjare och behöver en vuxen som bekräftar att jag gör rätt.
Lampan är ojordad och går egentligen till taket, i dens specifikation står det 200-240 V och IP120. Glödlampan är 5W.
1. Jag klipper kabeln och sätter en kopplingssplint samt EU skarvsladd så den går till ett vägguttag istället.
2. Nu dags för vippströmbrytare som har 3 metallbitar som sticker ut. Tänkte köpa denna modell, som inte säger mig så mycket men frågan är om den fungerar med min lampa? APEM 5636MA / 56360147 Vippströmställare 250 V/AC 3 A 1x På/På låsande 1 st
Jag klipper ena sladden bara i mitten, låt säga den bruna och då kommer ena ändan som kommer från vägguttaget gå till mitten biten av vippströmbrytaren och den andra sladden som går till lampan tänkte jag koppla till högsta biten, alltså den nedersta metallbiten låter jag vara tom.
3. Köra lite eltejp över vippströmbrytarens baksida och sladdarna så det ser säkrare ut. Jag hade egentligen helst velat köpa såna här "nylon gaulge" men vet inte vad de heter på svenska.
Nu tänder jag lampan och hoppas på att inte någon propp går.
Jag vill göra en enkel installation för en lampa så att den tänds på och av. Jag är nybörjare och behöver en vuxen som bekräftar att jag gör rätt.
Lampan är ojordad och går egentligen till taket, i dens specifikation står det 200-240 V och IP120. Glödlampan är 5W.
1. Jag klipper kabeln och sätter en kopplingssplint samt EU skarvsladd så den går till ett vägguttag istället.
2. Nu dags för vippströmbrytare som har 3 metallbitar som sticker ut. Tänkte köpa denna modell, som inte säger mig så mycket men frågan är om den fungerar med min lampa? APEM 5636MA / 56360147 Vippströmställare 250 V/AC 3 A 1x På/På låsande 1 st
Jag klipper ena sladden bara i mitten, låt säga den bruna och då kommer ena ändan som kommer från vägguttaget gå till mitten biten av vippströmbrytaren och den andra sladden som går till lampan tänkte jag koppla till högsta biten, alltså den nedersta metallbiten låter jag vara tom.
3. Köra lite eltejp över vippströmbrytarens baksida och sladdarna så det ser säkrare ut. Jag hade egentligen helst velat köpa såna här "nylon gaulge" men vet inte vad de heter på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tänder jag lampan och hoppas på att inte någon propp går.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 525 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 525 inlägg
Den är knappast godkänd för att användas löst på en kabel med lite eltejp över anslutningarna. Ett livsfarligt arrangemang eftersom sådan tejp alltid lossnar förr eller senare. Vulktejp möjligen men absolut inte bra eller godkänt ändå.Merin skrev:
Den typen av brytare/strömställare ska användas för panelmontage eller annat där man inte kommer åt baksidan vid normal användning.
Men vi måste nog få veta mer exakt hur du tänkt montera den för att kunna ge bra råd.
Det man normalt sett använder mitt på en lös kabel är: https://www.elfa.se/sv/sladdstroemstaellare-polig-250-vac-svart-inter-baer-5044-004-01/p/13592613?
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "Vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 525 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 525 inlägg
Jag har byggt om en gammal trearmad lampa från 1920-talet med sådana eftersom jag hade de liggandes. Fungerar utmärkt men då sitter ju också baksidan ordentligt skyddad, och inte hängandes från en kabel.hsd skrev:
Edit: Givetvis ska den vara märkt för 250V~ eller liknande.
Okej tur att jag frågade er så kabelskor heter de, och de är uteslutna. Jag försöker göra om en enkel taklampa till en golvlampa med på/av knapp. Och jag vill gärna ha en vippströmbrytare för de, då jag tycker de är snygga.
Jag försöker härma en lampa jag har köpt sedan innan hemma, den säljs av en svensk ÅF och de använder vippströmbrytaren jag skickade ovan, så här ser det ut på insidan. Men jag förstår inre hur de har gjort med kablarna, ska kanske skära upp och kolla? Förstår heller inte vilken exakt strömbrytare de användt de står på den APEM 5636M så tror det är den jag bifogat bild på ovan.
Jag försöker härma en lampa jag har köpt sedan innan hemma, den säljs av en svensk ÅF och de använder vippströmbrytaren jag skickade ovan, så här ser det ut på insidan. Men jag förstår inre hur de har gjort med kablarna, ska kanske skära upp och kolla? Förstår heller inte vilken exakt strömbrytare de användt de står på den APEM 5636M så tror det är den jag bifogat bild på ovan.
Logga in
Skapa konto
Och på den där bilden ser det ju ut som att det inte är någon bra lösning då jag tycker det ser ut som det blivit varm och kolat.
Varför ska detta vara så jävla svårt!!! Och att gå till elektriker är helt uteslutet det är omöjligt hitta någon som vill göra små jobb. Vad är det för isolering de har användt? Menar du jag ska bara göra en ögla typ för koppla sladdarna? Ska jag koppla bara mitten och högst upp samt skita i steget längst ner?
Du får skaffa dig en lödkolv så kan du gå i hamn med detta.
Brytaren du valt är inte optimal imho, den har ett avstängt mittläge, sedan sluter mitterminalen mot höger och vänster terminal beroende på vipparmens läge.
Koppla kabel till mittterminalen och till vänster eller höger terminal.
Brytaren du valt är inte optimal imho, den har ett avstängt mittläge, sedan sluter mitterminalen mot höger och vänster terminal beroende på vipparmens läge.
Koppla kabel till mittterminalen och till vänster eller höger terminal.