Hej,

Jag vill göra en enkel installation för en lampa så att den tänds på och av. Jag är nybörjare och behöver en vuxen som bekräftar att jag gör rätt.

Lampan är ojordad och går egentligen till taket, i dens specifikation står det 200-240 V och IP120. Glödlampan är 5W.
1. Jag klipper kabeln och sätter en kopplingssplint samt EU skarvsladd så den går till ett vägguttag istället.
2. Nu dags för vippströmbrytare som har 3 metallbitar som sticker ut. Tänkte köpa denna modell, som inte säger mig så mycket men frågan är om den fungerar med min lampa? APEM 5636MA / 56360147 Vippströmställare 250 V/AC 3 A 1x På/På låsande 1 st
APEM 5636MA vippströmbrytare med metallstång och blå bas, 250 V/AC 3 A specifikation.

Jag klipper ena sladden bara i mitten, låt säga den bruna och då kommer ena ändan som kommer från vägguttaget gå till mitten biten av vippströmbrytaren och den andra sladden som går till lampan tänkte jag koppla till högsta biten, alltså den nedersta metallbiten låter jag vara tom.
3. Köra lite eltejp över vippströmbrytarens baksida och sladdarna så det ser säkrare ut. Jag hade egentligen helst velat köpa såna här "nylon gaulge" men vet inte vad de heter på svenska. Röda nylonkabelskor i olika storlekar för elektriska anslutningar, kallade "nylon gaulge" i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu tänder jag lampan och hoppas på att inte någon propp går.

Varför inte köpa en vanlig godkänd strömbrytare istället.

Den där är väl för panelmontage. Och hade du tänkt löda på kablarna på stiften på din strömbrytare?

Hej förstår inte vad du menar, sorry är nybörjare. Är inte den en godkänd strömbrytare? Jag har sett den användas i andra lampor jag köpt tidigare därför ville jag köpa likadan.

Vad ska du ha grejerna till?

MultiMan
Merin Merin skrev:
Hej förstår inte vad du menar, sorry är nybörjare. Är inte den en godkänd strömbrytare? Jag har sett den användas i andra lampor jag köpt tidigare därför ville jag köpa likadan.
Den är knappast godkänd för att användas löst på en kabel med lite eltejp över anslutningarna. Ett livsfarligt arrangemang eftersom sådan tejp alltid lossnar förr eller senare. Vulktejp möjligen men absolut inte bra eller godkänt ändå.

Den typen av brytare/strömställare ska användas för panelmontage eller annat där man inte kommer åt baksidan vid normal användning.

Men vi måste nog få veta mer exakt hur du tänkt montera den för att kunna ge bra råd.

Det man normalt sett använder mitt på en lös kabel är: https://www.elfa.se/sv/sladdstroemstaellare-polig-250-vac-svart-inter-baer-5044-004-01/p/13592613?

Svart panelmonterad strömställare avsedd för fast installation, inte lämplig för lös kabel.
Skapa konto

hsd
Jag har aldrig sett en sådan brytare användas på 230v, däremot efter transformator dvs. 12v

Sista bilden är på isolerade kabelskor, men jag vet inte hur du hade tänkt använda dem, då strömbrytaren du visade inte har några kabelskoanslutningar.

MultiMan
hsd hsd skrev:
Jag har aldrig sett en sådan brytare användas på 230v, däremot efter transformator dvs. 12v
Jag har byggt om en gammal trearmad lampa från 1920-talet med sådana eftersom jag hade de liggandes. Fungerar utmärkt men då sitter ju också baksidan ordentligt skyddad, och inte hängandes från en kabel.

Edit: Givetvis ska den vara märkt för 250V~ eller liknande.

Okej tur att jag frågade er så kabelskor heter de, och de är uteslutna. Jag försöker göra om en enkel taklampa till en golvlampa med på/av knapp. Och jag vill gärna ha en vippströmbrytare för de, då jag tycker de är snygga.

Jag försöker härma en lampa jag har köpt sedan innan hemma, den säljs av en svensk ÅF och de använder vippströmbrytaren jag skickade ovan, så här ser det ut på insidan. Men jag förstår inre hur de har gjort med kablarna, ska kanske skära upp och kolla? Förstår heller inte vilken exakt strömbrytare de användt de står på den APEM 5636M så tror det är den jag bifogat bild på ovan.
Insida av lampa med APEM 5636M vippströmbrytare och anslutna kablar.
Skapa konto

Brytaren du visar har lödterminaler. Du får löda fast kablarna och trä på lämplig isolering över lödstället.

Och på den där bilden ser det ju ut som att det inte är någon bra lösning då jag tycker det ser ut som det blivit varm och kolat.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Varför ska detta vara så jävla svårt!!! Och att gå till elektriker är helt uteslutet det är omöjligt hitta någon som vill göra små jobb. Vad är det för isolering de har användt? Menar du jag ska bara göra en ögla typ för koppla sladdarna? Ska jag koppla bara mitten och högst upp samt skita i steget längst ner?

Tycker du själv av bilden du fotade med inkopplingen ser bra ut? Gör du samma sak finns risken att ngt brinner.

Asså den där lampan köpte jag från ett "lyxigare företag" i östermalm som säljer exklusiva lampor så jag utgick från de gör ett bra jobb?

Du får skaffa dig en lödkolv så kan du gå i hamn med detta.
Brytaren du valt är inte optimal imho, den har ett avstängt mittläge, sedan sluter mitterminalen mot höger och vänster terminal beroende på vipparmens läge.
Koppla kabel till mittterminalen och till vänster eller höger terminal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.