Hej,
Jag vill göra en enkel installation för en lampa så att den tänds på och av. Jag är nybörjare och behöver en vuxen som bekräftar att jag gör rätt.
Lampan är ojordad och går egentligen till taket, i dens specifikation står det 200-240 V och IP120. Glödlampan är 5W.
1. Jag klipper kabeln och sätter en kopplingssplint samt EU skarvsladd så den går till ett vägguttag istället.
2. Nu dags för vippströmbrytare som har 3 metallbitar som sticker ut. Tänkte köpa denna modell, som inte säger mig så mycket men frågan är om den fungerar med min lampa? APEM 5636MA / 56360147 Vippströmställare 250 V/AC 3 A 1x På/På låsande 1 st
Jag klipper ena sladden bara i mitten, låt säga den bruna och då kommer ena ändan som kommer från vägguttaget gå till mitten biten av vippströmbrytaren och den andra sladden som går till lampan tänkte jag koppla till högsta biten, alltså den nedersta metallbiten låter jag vara tom.
3. Köra lite eltejp över vippströmbrytarens baksida och sladdarna så det ser säkrare ut. Jag hade egentligen helst velat köpa såna här "nylon gaulge" men vet inte vad de heter på svenska.
Nu tänder jag lampan och hoppas på att inte någon propp går.
Jag vill göra en enkel installation för en lampa så att den tänds på och av. Jag är nybörjare och behöver en vuxen som bekräftar att jag gör rätt.
Lampan är ojordad och går egentligen till taket, i dens specifikation står det 200-240 V och IP120. Glödlampan är 5W.
1. Jag klipper kabeln och sätter en kopplingssplint samt EU skarvsladd så den går till ett vägguttag istället.
2. Nu dags för vippströmbrytare som har 3 metallbitar som sticker ut. Tänkte köpa denna modell, som inte säger mig så mycket men frågan är om den fungerar med min lampa? APEM 5636MA / 56360147 Vippströmställare 250 V/AC 3 A 1x På/På låsande 1 st