P paralun skrev:
Jo det skulle vara intressant att veta vad du föreslår för stora nedskärningar i den statliga budgeten?
Vi kommer ju med all säkerhet att få slakta ett antal "heliga kor" så illa som det ser ut.
Det offentliga är alldeles för stort slakta 80%. Det är sjukt tex hur stor del av de arbetsföra som jobbar inom det kommunala. Titta bara på uppsala. Banta bort skiten. Vi ska ha ett extremt liten offentlig sektor som bara jobbar med kärnverksamhet.
 
Det är lätt att svepande säga 80%, VAD vill du ta bort? Eller det kanske är lättare med vad du vill ha kvar?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är lätt att svepande säga 80%, VAD vill du ta bort? Eller det kanske är lättare med vad du vill ha kvar?
Som ett exempel är inte sjukvård kärnverksamhet. Granska sjukvården är kärnverksamhet.
 
  • Wow
lat
  • Laddar…
🤔 Jag förstår inte, vi ska minska personalen i de kommunala verksamheterna för att sänka den statliga skatten genom att ta bort den av regionen hanterade sjukvården 🤔
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
🤔 Jag förstår inte, vi ska minska personalen i de kommunala verksamheterna för att sänka den statliga skatten genom att ta bort den av regionen hanterade sjukvården 🤔
Ja enligt vad jag förstår enligt Anders logik så ska vi avskaffa skattefinansierad sjukvård och istället betala minst lika mycket i avgifter till privata alternativ. Om du inte har tillräckligt med pengar för den bästa försäkringen så blir du utan dyrare vård. Vilket är helt ok enligt Anders för vi ska inte bry oss om andra människor.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
för att era sossehjärnor inte ska bli överkokade kan vi ta annat exempel. Systembolaget är inte kärnverksamhet.
Transor som läser böcker för barn är inte kärnverksamhet osv.
 
Jag förstår det Direktörn.

Personligen föredrar jag att staten får intäkterna för spriten och kan nyttja detta för att betala alla skador som denna ger, istället för att någon springer iväg med pengarna.
Är det bara transor som inte får läsa böcker? Här i kommunen har nämligen poliser, fotbollsspelare mm läst för barnen, samtidigt var dragqueensen väldigt omtyckta och välbesökta så jag förstår att man gärna fortsätter att ta in dem för att uppmuntra till läsning och visa att vi alla är olika, du behöver ju faktiskt inte gå dit med dina barn om du inte vill.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår det Direktörn.

Personligen föredrar jag att staten får intäkterna för spriten och kan nyttja detta för att betala alla skador som denna ger, istället för att någon springer iväg med pengarna.
Är det bara transor som inte får läsa böcker? Här i kommunen har nämligen poliser, fotbollsspelare mm läst för barnen, samtidigt var dragqueensen väldigt omtyckta och välbesökta så jag förstår att man gärna fortsätter att ta in dem för att uppmuntra till läsning och visa att vi alla är olika, du behöver ju faktiskt inte gå dit med dina barn om du inte vill.
Förmynderi är heller inte kärnverksamhet
 
Jag förstår att DU tycker det, jag är av en annan åsikt...

Hur avgör DU vad som behöver regleras och inte?
 
Verkar gå ganska bra för Systembolaget så dom kostar nog inte skattebetalarna speciellt mycket.
En informationsgrafik med fakta om Systembolaget: anställda, butiker, besök, omsättning, resultat, grundande och VD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men just ALS är då helt klockren samt ställd diagnos för de som drabbas av den här usla sjukdomen.
Varför anser du att du vet bättre än Socialstyrelsen och den samlade läkarexpertisen?
Det finns också olika former av ALS som yttrar sig på olika sätt så ALS börjar på olika sätt hos olika personer.
P paralun skrev:
Nej inte alls.... visa vilka!
Jo, det finns det. Jag hänvisar än en gång till Socialstyrelsens sida med samlad kunskap från och för forskare och läkare:
Det finns ännu ingen behandling som botar sjukdomen, men flera läkemedel har en viss bromsande effekt.
https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/sallsynta-halsotillstand/als/

Detta är en bromsmedicin för ALS: https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19960610000013&userType=0
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför att svensk utredningssjukvård är totalhavererad.
Nej, det har den inte. Om vi ska fortsätta med anekdoter, det verkar ju vara en sån som är till grund för din åsikt, så har jag fall inom släkten där utredningar inom sjukvården har gått fort och lett fram till korrekta diagnoser och åtgärder snabbt.

När det gäller ALS finns det många sjukdomar som hör till gruppen motorneuronsjukdomar och de har likartade symtom, förutom att ALS kan yttra sig på olika sätt till att börja med. Så läkare i andra länder har också svårt att diagnosticera ALS i en del fall.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det har den inte. Om vi ska fortsätta med anekdoter, det verkar ju vara en sån som är till grund för din åsikt, så har jag fall inom släkten där utredningar inom sjukvården har gått fort och lett fram till korrekta diagnoser och åtgärder snabbt.

När det gäller ALS finns det många sjukdomar som hör till gruppen motorneuronsjukdomar och de har likartade symtom, förutom att ALS kan yttra sig på olika sätt till att börja med. Så läkare i andra länder har också svårt att diagnosticera ALS i en del fall.
När anekdoterna är så många blir det fakta

https://lakartidningen.se/aktuellt/...nas befolkningar,områden har det blivit sämre.
 
Jag kan ge positiva anekdoter också. Pappa fick en 10a för två veckor sedan och då kom ambulansen snabbt och han fick superbra hjälp och snabbt. Akutvården fungerar bättre än den utredande helt klart.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför anser du att du vet bättre än Socialstyrelsen och den samlade läkarexpertisen?
Det finns också olika former av ALS som yttrar sig på olika sätt så ALS börjar på olika sätt hos olika personer.

Jo, det finns det. Jag hänvisar än en gång till Socialstyrelsens sida med samlad kunskap från och för forskare och läkare:

[länk]

Detta är en bromsmedicin för ALS: tusentals länk[länk]
Jo vi kan tjöta länge om detta men eftersom jag nu haft en nära kollega med den här usla sjukdomen så var det inte särskilt svårt att ställa diagnosen. Sen var det då detsamma med Börje Salming som det finns tusentals länkar om hans öde. Sen varför Socialstyrelsen har den här avvaktande attityden vete tusan?
Slutligen så finns det ingen bromsmedicin som fungerar just nu.
Björn Natthiko Lindeblad är väl en till mycket känd person som valde att avsluta sitt liv och slippa den sista pinan när andningen lägger av.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bjorn-natthiko-lindeblad-ar-dod-blev-60-ar-gammal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.