AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför att svensk utredningssjukvård är totalhavererad.
Det är den inte alls den är en av världens bästa men Läkare är människor det finns bra och det finns mindre bra även är patienterna människor.
En sak kan vi nog vara överens om och det är att primärvården har en del i övrigt att önska även om min VC är skapligt bra fast jag har ju institutionssjukvård lite här och där.
Tyvärr gäller det att vara klar och tydlig och ställa krav och det är inte alltid lätt men det kan högutbildade så de går markant bättre vård
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu blandar du ihop skatt och arbetsgivaravgift och sociala avgifter en stor del av dessa är vad löntagare har avstått i lön.
Ex allmän pension, avtalspension och sjukförsäkring, mm mm. Det viktigaste att hålla i minnet är nog att mycket av dessa avgifter är något som arbetstagarna AVSTÅTT ifrån i lön vilket arbetsgivarna och högern vill glömma.
När företag i paradiset USA går i konkurs så försvinner oxå pensionspengarna och det kan vara trettio års inarbetad pension.
Jo men i USA är det ju mycket "ugly" att betala skatt..... ok för försvaret men sedan är det upp till varje delstat att besluta vad som är nödvändigt. Den statliga sjukvården i USA är då ett klart komplicerat kapitel hur man ska klara akutsjukvård kontra längre behandlingar via försäkringar. The American way...........
 
P paralun skrev:
Jo och i USA så hamnar då alla loosers i en husvagnspark eller sämre.
Vi har sämre klimat och ett husvagnsliv är väl ingen höjdare.
Men enligt S+MP har vi ju oberänsat med pengar... fröken Stendum har ju inga problem med det här.
Jag förmodar att du menar fd Statsminister Magdalena Andersson som ju skötte en av Europas bästa ekonomier och kanske faktiskt en av världens. Detta enligt OECD.
Det är ju lite skillnad nu även om allt inte kan skyllas på FifflaUffe och Svantesson för en del ligger ju utanför deras kontroll
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och i USA så hamnar då alla loosers i en husvagnspark eller sämre.
Vi har sämre klimat och ett husvagnsliv är väl ingen höjdare.
Men enligt S+MP har vi ju oberänsat med pengar... fröken Stendum har ju inga problem med det här.
Jag förmodar att du menar fd Statsminister Magdalena Andersson som ju skötte en av Europas bästa ekonomier och kanske faktiskt en av världens. Detta enligt OECD.
Det är ju lite skillnad nu även om allt inte kan skyllas på FifflaUffe och Svantesson för en del ligger ju utanför deras kontroll
A Arne_Planka skrev:
Jag trodde att ALS var dödlig från start, men du menar alltså att den går att bota om det sker i tid?

Jag hörde för ett tag sedan att man i Schweiz får stå för merparten av pensionen själv. Hur sant det är vet jag inte.
ALS är obotligt men finns bromsmediciner men leder alltid till döden.
 
K kortis skrev:
Då får du som i USA en bit försäkring och när den är slut så ut på arslet. Ingen försäkring ambulans 20000kr för några kvarter om det inte är extremt akut el det blir problem vi förlossning.
Men int skulle det bli så i Sverige int nänä
Ja det är ett underligt system. Privat sjukvård som ska vara mycket effektivare enligt vissa här. Ett dygn på sjukhus i Usa kostar visst i genomsnitt 2847 usd. I Sverige kostar en natt på sjukhus i genomsnitt 13000 kr i faktiska kostnader. Plus vård och medicin.
Usa spenderar motsvarande 18% av Bnp på sjukvård medans i Sverige är det 11%. Men enligt privatförespråkarna så ska vårdbudgeten kunna minskas när privata företag gör det effektivare.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag förmodar att du menar fd Statsminister Magdalena Andersson som ju skötte en av Europas bästa ekonomier och kanske faktiskt en av världens. Detta enligt OECD.
Det är ju lite skillnad nu även om allt inte kan skyllas på FifflaUffe och Svantesson för en del ligger ju utanför deras kontroll

ALS är obotligt men finns bromsmediciner men leder alltid till döden.
Jo nu hänger jag inte med men jovisst är Magda utbildad i USA och hon är ju en smart tjej.
.Sen angående USA så hamnar då loosers på enorma husvagnsparker.
Sen finns det inga bromsmediciner för ALS så det finns inga.!
 
Redigerat:
Från flyttskatt till bromsmediciner för ALS. Detta måste vara nytt rekord för OT även i Malmgrens mått räknat.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Från flyttskatt till bromsmediciner för ALS. Detta måste vara nytt rekord för OT även i Malmgrens mått räknat.
Njau han kommer nog i närhteten av av Biden kan åstadkomma men ljusår från vad knäppskallen Trump skulle göra.
 
P paralun skrev:
Njau han kommer nog i närhteten av av Biden kan åstadkomma men ljusår från vad knäppskallen Trump skulle göra.
Nytt sidospår..Biden är en minst lika illa president som Trump. Demens går att bota bara man får riktiga privata sjukhus.
 
A atomlab skrev:
Nytt sidospår..Biden är en minst lika illa president som Trump. Demens går att bota bara man får riktiga privata sjukhus.
Jo men hur dement Biden är är ju en helt annan fråga. Han är ju tämligen pinsam när han staplar fram.
The new world order? Brics?
 
K kortis skrev:
Nu blandar du ihop skatt och arbetsgivaravgift och sociala avgifter en stor del av dessa är vad löntagare har avstått i lön.
Ex allmän pension, avtalspension och sjukförsäkring, mm mm. Det viktigaste att hålla i minnet är nog att mycket av dessa avgifter är något som arbetstagarna AVSTÅTT ifrån i lön vilket arbetsgivarna och högern vill glömma.
När företag i paradiset USA går i konkurs så försvinner oxå pensionspengarna och det kan vara trettio års inarbetad pension.
Nejdå, jag har full koll på detta, men @AndersMalmgren hävdar att allt du nämner bara är dolda skatter. Och det vet ju alla att han alltid har rätt....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K kortis skrev:
u blandar du ihop skatt och arbetsgivaravgift och sociala avgifter en stor del av dessa är vad löntagare har avstått i lön.
Ex allmän pension, avtalspension och sjukförsäkring, mm mm. Det viktigaste att hålla i minnet är nog att mycket av dessa avgifter är något som arbetstagarna AVSTÅTT ifrån i lön vilket arbetsgivarna och högern vill glömma.
Njaaa.. Om det vore en renodlad avgift, ex. pensionsavgift så skulle hela avgiften räknas till just min pensionsnivå. Men avgiften tas ut i procent på HELA min lön, men jag får bara tillgodoräkna mig pension upp till ett relativt lågt tak. Avgiften på överskjutande lön används för att betala högre pension till andra. Därmed är det mer likt en skatt än en avgift.

Det är inget fel med principen, vi med högre lön måste självklart bidra till ett rimligt liv även för människor med lägre inkomster. Och det är jag övertygad om att (nästan) alla är överens om. Det man kan ha olika uppfattning om, är hur stor denna omfördelning skall vara, och i vissa fall formen för den. Jag tycker ex. att det vore mycket bättre om dessa avgifter verkligen vore avgifter (alltså utan omfördelning), och omfördelningar hålls till det faktiska skattesystemet. Så att alla delar av skattesystemet får vara med om att stötta de svagare grupperna, även kapitalskatterna.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Aga är inget annat än en skatt på arbete. Lite förklädd för att lättlurade väljare ska tro skattetrycket är lägre än det är.

Om man tolkar aga snällt så kan man hävda att en del av den går till arbetstagaren. Men allt över brytpunkten för statlig inkomstskatt är ren skatt hur snällt man än tolkar den. I verkligheten dock så är det skatt.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Aga är inget annat än en skatt på arbete. Lite förklädd för att lättlurade väljare ska tro skattetrycket är lägre än det är.

Om man tolkar aga snällt så kan man hävda att en del av den går till arbetstagaren. Men allt över brytpunkten för statlig inkomstskatt är ren skatt hur snällt man än tolkar den. I verkligheten dock så är det skatt.
Jo det skulle vara intressant att veta vad du föreslår för stora nedskärningar i den statliga budgeten?
Vi kommer ju med all säkerhet att få slakta ett antal "heliga kor" så illa som det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.