5 618 läst · 41 svar
6k läst
41 svar
Vinkelslip som klarar stendamm
Jag beställde från Geek kåpan till vinkelslipen som gjord för betongslipning ~5-10€ och så har jag tejpat en bit av strumpbyxor runt luftintaget =) yrkesfolket har skrattat... MEN jag skrattar sen när dom är på maskin 2-3 när jag fotfarande kör med samma
Kanske nämnts tidigare i tråden, men vinkelslip med kollektor-lösa motorer är mindre känsliga för betongdamm. Det enda som kan ta skada är kullager och tätningar mot växelhuset.
Själv brukar jag använda en Pet-flaska med vatten, gör man ett litet 1mm hål lite snett i korken kan man själv med foten trampa på den och få en tunn stråle där man kapar. Är man två är det ännu enklare.
Själv brukar jag använda en Pet-flaska med vatten, gör man ett litet 1mm hål lite snett i korken kan man själv med foten trampa på den och få en tunn stråle där man kapar. Är man två är det ännu enklare.
Klart att yrkesfolket skrattar, är ju inte så jättesnyggt att gå runt med hål i strumpbyxornaHogeN skrev:
Tack för tipset btw, har du en länk till butiken/kåpan?
Kondensatorer, i samband med vanliga vinkelslipar, är bara till som störningsskydd. Visst kan det bli kortis i dom men då tror jag hellre på kollektor och rotorlindning och i andra hand på statorlindningen. Men mot stendamm finns det ingen i prisklassen under 10000 kr. som är helt immun mot stendamm. Visst, det finns maskiner som är borstlösa och styrs med elektronik, de har kommit nu på senare år. Det finns även maskiner som är 3-fas drivna med 115 volt och 400 Hz. Men dessa är förbehållna att användas i lokaler med brandfarliga gaser och vätskor. till dom hör även gnistfria kap och slipskivor. Alla de här billigare som har öppningar för kylluft, har också kullager som är mer eller mindre bra tätade (RS eller 2RS), RS betyder enkelsidig tätn. "2RS dubbelsidig gummitätning. Z betyder enkelsidig plåtbricka, ZZ dubbelsidig tätning. (Hade en "polare, Matte Ryd, som bytte vinkelslipar lika ofta som jag bytte snus". Han kunde inte låta bli att slänga ifrån sig sliparna på marken innan de stannat. Dom sög i sig sand. Jag reparerade och Matte köpte nya på kundernas bekostnad. (Jag har väl ett 10-tal).F frav skrev:Min gamla gröna "Bosch PWS 9-125" (ca 20-25år gammal) som jag använt för att kapa sten, den dog troligen stendammsdöden idag. Det luktar kraftigt av bränd elektronik & skjuter 10A säkringarna direkt vid start. Kan kanske vara kondensatorn som packat ihop?
Hur som behöver jag en ny 125mm vilkelslip av bra kvalitet som tål stendamm.
Tacksam för tips på bra maskin i max ca 1500kr klassen från Bosch, Hitachi, Makita, Metabo, Milwaukee eller vad som anses lämpligt?
https://www.storastrumpbyxor.se/screamin-daemon skrev:
Hej, jag ser att jag missat återkoppla.
Det blev en Dewalt DWE4237K-QS , då jag fick denna rekomenderad från folk i branshen. Just denna modell används tydligen frekvent av byggare som "snidar" i betong. Den sades klara stendamm bra & är prisvärd.
Har fungerat för det jag nu använt den till.
Det blev en Dewalt DWE4237K-QS , då jag fick denna rekomenderad från folk i branshen. Just denna modell används tydligen frekvent av byggare som "snidar" i betong. Den sades klara stendamm bra & är prisvärd.
Har fungerat för det jag nu använt den till.
Du vet väl att Dewalt ägs av Black&Decker.F frav skrev:
mmmm, jo. Å detta var den första Dewalt & Decker jag någonsin köpt. Så i.s.f. någon super budget typ Biltema, CO, Jula, fick det bli något i budget klass som ändå ansågs gå yrkesbyggare till mötes. Vill ju inte använda mina finmaskiner för detta ändamål.
Liknande trådar
-
Klarar denna Stanley plåtsaxen att klippa hålband?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Klarar sig fasaden till hösten?
Fasad -
Klarar jag byta hydroforpumpen själv med nya rör?
Vatten & Avlopp -
Klarar vinkelslipen det här?
Trädgård allmänt -
Klarar en stor vinkelslip av att stycka ett motorblock
Verktyg, Maskiner & Fordon