R
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Marknadsföring alltså?
nix

Features : Epoxy-coated field windings and armature - helps to prevent accumulation of abrasive dust and increases tool life.

Jag har en Flex som jag har kapat mycket sten med. Den är inte använd varje dag men den har ändå fått gå en hel del under de femton år jag har haft den. I samband med det senaste stenprojektet råkade jag ut för lagerhaveri, troligtvis på grund av allt stendamm. Jag har försökt att alltid blåsa ut den med kompressorn efter varje session men det var tydligen inte tillräckligt. Nåväl, en tur till en lokal järnhandel och 200kr fattigare så var lagret bytt tillsammans med ytterligare två lager när jag ändå hade den delad. Nu snurrar den som en klocka igen :)

Jag har mer och mer gått mot att köpa "märkesmaskiner" men det händer att en och annan grej från Biltema eller Jula slinker ner i varukorgen. Den första frågan jag ställer mig är hur mycket kommer jag att använda den?

Den senaste diamantklingan handlade jag på Biltema och än så länge har den fungerat bra. Svärfar köpte nyligen 20mm sds-plusborr på Biltema för att borra i granit och lyckades betydligt bättre än med borren från Byggmax.

Klarar du att kapa sten med en 125mm klinga? Jag känner ibland att min 230 är för liten.

R
N NoOne2k skrev:
Jag har en Flex som jag har kapat mycket sten med. Den är inte använd varje dag men den har ändå fått gå en hel del under de femton år jag har haft den. I samband med det senaste stenprojektet råkade jag ut för lagerhaveri, troligtvis på grund av allt stendamm. Jag har försökt att alltid blåsa ut den med kompressorn efter varje session men det var tydligen inte tillräckligt. Nåväl, en tur till en lokal järnhandel och 200kr fattigare så var lagret bytt tillsammans med ytterligare två lager när jag ändå hade den delad. Nu snurrar den som en klocka igen :)

Jag har mer och mer gått mot att köpa "märkesmaskiner" men det händer att en och annan grej från Biltema eller Jula slinker ner i varukorgen. Den första frågan jag ställer mig är hur mycket kommer jag att använda den?

Den senaste diamantklingan handlade jag på Biltema och än så länge har den fungerat bra. Svärfar köpte nyligen 20mm sds-plusborr på Biltema för att borra i granit och lyckades betydligt bättre än med borren från Byggmax.

Klarar du att kapa sten med en 125mm klinga? Jag känner ibland att min 230 är för liten.
Byggmax sds borr är fyrskäriga.
Biltemas är två skäriga.

När du borrar i granit skall du använda ett 2 skärigt borr eftesom kraften bara går ut i 2 skär istället för 4.

N NoOne2k skrev:

Har man otur så kan tryckluften trycka in smuts i lager och förkorta livslängden .... Kanske inte om de ändå höll i 15 år men...

R RapidSledge skrev:
nix

Features : Epoxy-coated field windings and armature - helps to prevent accumulation of abrasive dust and increases tool life.
Jag är inte helt övertygad .. ;)
Det där låter fortfarande som "marketing wank"...

Min 230 mm vinkelslip från lidl börjar väl vara en 10 år åtminstone. Den fungerar än så länge riktigt bra fast den har kapat mycket sten.

R RapidSledge skrev:
Byggmax sds borr är fyrskäriga.
Biltemas är två skäriga.

När du borrar i granit skall du använda ett 2 skärigt borr eftesom kraften bara går ut i 2 skär istället för 4.
De borren som köptes på byggmax var även de tvåskäriga.

Jag har kört all möjlig sten och asfalt med min blå Bosch 15-125. Långt ifrån dagligen, men under 6år felfritt.

R
N NoOne2k skrev:
De borren som köptes på byggmax var även de tvåskäriga.
Fanns tydligen 2 skäriga att beställa via e butiken.

Om du köper biltemas platta diamant fil så kan du skärpa borren och få ut ett antal hål till.

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Nu har jag för skojs skull demonterat den gamle Bosch PWS 9-125 0603320003. För jag funderade på den skarpt illaluktande doften. Det fick mig "osökt att tänka på" konding haveri. Samtidigt så är det ju total kortis i maskinen. Jag skruvade isär. Förvånansvärt ren innuti. Men jag har ju renblåst den med tryckluft efter varje stenkapning. Kolen ser ut som nya. Det ena trögade lite av "grus i maskineriet". Kollektorn ser också fin ut. Lindningarna på rotorn uppvisar inga synliga skador, kan dock vara svårt att se. Men kondensatorn, som sitter integrerad i strömbrytaren, har tydliga spår på att ha svällt & där är överslagsbrännmärken på utsidan av den.

Finns som reservdel:

804 - Switch 1607200120
https://www.mtmc.co.uk/Bosch-PWS-9-125-/-0603320003-Spare-Parts__p-88735.aspx

Fråga värt om det är värt att lägga ett par hundringar för att få snurr på gammlingen? Eller om man ska begrava & gå vidare? Troligen det senare, även om den invärtes ser helt okej ut.

Prova utan kondingen så ser du om maskinen är ok i övrigt. Den här inget med direkta funktionen att göra utan är en avstörningsdetalj.

Kondingen är integrerad i strömbrytaren, en sammangjuten enhet, som är speciell för ändamålet, så det är tyvärr inte någon quick fix att prova utan.

F frav skrev:
För jag funderade på den skarpt illaluktande doften.
Frav jag kan bara inte låta bli att påpeka att dofter aldrig är illaluktande :). Möjligtvis lukter, alternativt så klart stanker.

Ja, oavsett vad man nu klassificerar doften som, så stank/stinker denna grillade konding :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.