Her anlitat firma för takbyte inkl allt. Således även vindskivor och vindskivebeslag. Har en pågående diskussion om detta vindskivebeslag är rakt eller ej.
Jag anser att det är snett. Avståndet är mindre upptill än nedtill mellan plåtens kant i förhållande till pannans vågkam.
Arbetsledaren säger att den är rak och menar att det är en optisk illusion.
Åsikter och förslag välkomnas.
Jag anser att det är snett. Avståndet är mindre upptill än nedtill mellan plåtens kant i förhållande till pannans vågkam.
Snett är det definitivt. Absolut inte tal om "optisk illusion" 😂 Glömde arbetsledaren synvinkeln och ögonmåttet hemma? Frågan är vad som är snett. Ser mer ut som att pannorna är lagda snett i förhållande till vindskivorna. Plåten följer ju bara vindskivan så den går inte att montera på så många andra sätt.M msbr skrev:Her anlitat firma för takbyte inkl allt. Således även vindskivor och vindskivebeslag. Har en pågående diskussion om detta vindskivebeslag är rakt eller ej.
Edit: ser nu att pannraderna inte är raka överhuvudtaget. De går som en svag S-formation. Man brukar slå ett snöre med några raders mellanrum för att säkerställa raka rader. Det har takläggaren inte gjort. Den som lagt pannorna borde räta upp alltihopa. Rad 1-6 nerifrån skall skjutas åt höger. Då kommer det se rakare ut.
Redigerat:
Har på bilden nedan zoomat in taket. Högst upp till höger går bildens ytterkant i linje med översta pannraden. Längst ned skiljer det flera cm. Förskjuter man raden mot höger får du sannolikt ett snyggare resultat i förhållande till vindskivan. Men det felar mer än så, för de centimetrarna tar inte bort hela diffen.
En till faktor som kan påverka är om vindskivebrädan är skålad nere men inte uppe. Då drar den med sig plåten och gör att avståndet ökar längre ned.
En till faktor som kan påverka är om vindskivebrädan är skålad nere men inte uppe. Då drar den med sig plåten och gör att avståndet ökar längre ned.
Redigerat:
För jämförelse bifogar jag en bild på ett tak jag la för en kund i höstas där sista pannraden går helt i linje med plåten. Tycker det är mycket noga att pannraderna ser snygga ut, och särskilt där pannorna möter plåten. Även om det mestadels är av estetisk betydelse ger det också intrycket av ett seriöst helhetsarbete. Anser att den byggare du anlitat skall ta sig i kragen och rätta till detta utan tjafs. Ett takbyte är ytterst viktigt och dessutom kostsamt för dig som kund. Slarvar han med pannorna kan han ju lika väl ha slarvat med pappen eller andra viktigare detaljer.
Du har garanterat en uppförsbacke lite längre in under plåten
lärjungen skrev:
Tack för utförligt svar samt bild. Ser betydligt bättre ut.lärjungen skrev:
För jämförelse bifogar jag en bild på ett tak jag la för en kund i höstas där sista pannraden går helt i linje med plåten. Tycker det är mycket noga att pannraderna ser snygga ut, och särskilt där pannorna möter plåten. Även om det mestadels är av estetisk betydelse ger det också intrycket av ett seriöst helhetsarbete. Anser att den byggare du anlitat skall ta sig i kragen och rätta till detta utan tjafs. Ett takbyte är ytterst viktigt och dessutom kostsamt för dig som kund. Slarvar han med pannorna kan han ju lika väl ha slarvat med pappen eller andra viktigare detaljer.
Klicka här för att svara