2 781 läst · 51 svar
3k läst
51 svar
Villapriser upp eller ner
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vill man dra andra mer långtgående slutsatser förutom just sådan triviala du nämner så kan det många gånger vara lämpligt att även redovisa eventuella omständigheter som kan påverka tolkningen.-MH- skrev:
Vilka långtgående slutsatser tänker du då på?bra-byggare skrev:
Fredagen var det 4:e största börsratse sedn 1982?
Fredagen var den största minskningen i absoluta tal av OMX någonsin?
Till coh med i fredags har 3 fall av 5 stora börsfall slutat med uppgång dagen efter.
Nej, jag ser inte hur statistiken över fredagen påverkas av vad som händer på måndagen.
Statistiken påverkas kanske inte men slutsatserna kan påverkas. Att på tisdagen dra slutsatsen att "börsen alltid går ner" är t.ex. en sådan slutsats där det kanske inte är så snyggt att utelämna andra börsdagar än fredagens börsnedgång i sin argumentation.
Redigerat av moderator:
Slutsatserna dragna om framtiden utgående från statistik är en helt annan sak än att tex avfärda dagens låga arbetslöshet som jag visade i ett inlägg tidigare med ett "statistik kan visa vad som helst".bra-byggare skrev:
Däremot kan det säga en hel del om dagens (och gårdagens) verklighet. Och då tycker i alla fall jag att det är intressant att även i krismånaden oktober då världen nästan gick under (ni kommer väl ihåg?) så är arbetslösheten fortsatt låg. I X-län kan vi väl tillägga.
Det förvånar lite att just ditt område i Smedjebacken råkat ut för massarbetslöshet (för jag antar att du menar att det är mer än en granne som börjat gå hemma?) när man tittar på kommunsiffrorna.Cheesus skrev:
Enligt arbetsförmedlingen var 143 personer arbetslösa i Smedjebacken under vecka 47. Det var 3 personer färre än veckan innan, och precis lika många som för ett år sedan. Visserligen har arbetslösheten stigit lite sedan i våras, men det är också normalt säsongsmönster (som dock inte synts under de senaste 2 åren på grund av snabbt fallande arbetslöshet).
Givetvis kommer arbetslösheten stiga framöver när varslen omsätts i arbetsförluster, men om ditt område råkat ut för massarbetslöshet redan innan varslen fått effekt, och medan arbetslösheten i kommunen totalt inte rört sig, antyder det att ditt område är väldigt annorlunda. Då måste arbetslösheten i resten av kommunen ha fallit för att kompensera för ditt område.
Kanske behöver man titta lite bredare än sina närmaste grannar för att få en rimlig bild över situationen.
Liknande trådar
-
Ta ner innerväggar (trätex) och sätta upp nya eller lappa och laga
Badrum -
Rengöra cement eller betong-plattor på uppfart och gångar
Trädgård allmänt -
Mura upp tegel men enkel eller dubbel?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Att gräva eller int gräva upp uteplatsen
Grund & Markarbeten -
Sten eller grus till uppfart?
Grund & Markarbeten