Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Investor skrev:
En amortering ser jag som en förändring på balansräkningens skuldsida: man minskar Bankskulden och ökar eget kapital i balansräkningen.
Själva ser jag det som minskning av tillgång 1930 Bank och minskning av (absolutvärdet av) skulden 2350 Övriga lån. :)

Om man tar från lönekontot och amorterar. Det är inte en kostnad på något sätt och vis.

Nu är Stockholm störst, dyrast och värst i bostadssektorn, därom behöver vi inte bråka. Ett prisfall på några få procent i Stockholms bättre kvarter betyder rätt många kronor, och jag tror att de som bjöd allra högst för ett år sedan och satte nya prisrekord i föreningarna kanske inte gjorde världens bästa affär sett i ett perspektiv på 3-5 år, men det kan mycket väl visa sig vara en väldigt bra affär om 6 eller 7 år.

Nu är det väldigt få som sitter där, trots att Stockholm är stort.. Betydligt fler är det som sitter i någon slags normalstor svensk kommun med 30-40.000 invånare, i en villa som man köpt för 1,6Mkr eller något sådant, och som nu upptäcker att jobben försvinner i rask takt. Det är nya orter varje dag som drabbas av nya stora varsel där betydande andelar av befolkningen på orten kommer att förlora jobben.

Hur ser huspriserna ut där? Det finns rätt mycket kompetens här, så kan vi inte köra lite kloka hjärnstormar kring städer som Katrineholm, Ludvika, Söderköping eller Hudiksvall?

Sökarn skrev:
Vi tänkte köpa ett hus på prov och sälja om det utan förlust om vi inte trivs. Normalt var det inget problem och kunde även ge vinst, jag har gjort det förut. Men nu stämmer inget längre, är det långt kvar till botten där det ska vända är frågan.
Om du tänker köpa ett hus och sedan byta det mot ett annat hus, så spelar marknaden ingen roll. Sjunker ditt hus i pris, så har troligen även ditt nya hus sjunkit i pris.

Och vice versa.

Det samma borde rimligen gälla hyresmarknaden, när villapriserna sjunker borde även hyrorna sjunka.

Eller är det så att vi inte har en fungerande marknad i Sverige?

mycke_nu skrev:
Om du tänker köpa ett hus och sedan byta det mot ett annat hus, så spelar marknaden ingen roll. Sjunker ditt hus i pris, så har troligen även ditt nya hus sjunkit i pris.

Och vice versa.

Det samma borde rimligen gälla hyresmarknaden, när villapriserna sjunker borde även hyrorna sjunka.

Vi har definitivt inte en fungerande hyresmarknad. Vi har nog aldrig haft en fungerande hyresmarknad i det här landet. Hyrorna bestäms än så länge med vägledning av den kommunala allmännyttan. I förra hyresförhandlingen gjorde Hyresgästföreningen gällande att lägre räntor minsan skulle komma hyresgästerna till del. Inför årets hyresförhandling är det de tidigare högre räntorna som med samma argument ska komma hyresgästerna till del.

Anledningen till att jag skrev att hyrorna bestäms än så länge med hjälp av den kommunala allmännyttan är för att det ligger på förslag, med i kraftträdande 1 jan 2010, så kommer fastighetsägarna ha rätt till att begära ett årligt efterfrågandepåslag på alla orter där det råder efterfrågandeöverskott på bostäder, dvs typexempel storstäderna men långt ifrån bara där i och med att 135 av 289 kommuner uppger att de har bostadsbrist i landet.

Hyresgästföreningen har beräknat detta årliga återkommande påslag till 3% utanför ordinarie hyreshöjning (enligt HF har de räknat lågt för att komma fram till 3%).

Att hyresmarknaden är och har varit subventionerad märks inte minst på problemen att få fram alla de miljarder till att renovera miljonprojekten.

Sökarn
mycke_nu skrev:

Och vice versa.

Jovisst så var det med nuvarande hus som var dyrt då men jag fick bra betalt för 2 andra, så det var bara att byta pengar.
Vi har avsatt för att kunna köpa hus i värmen, det kan vi ta för att köpa ett annat hus på prov här, sedan sälja det nya eller gamla. Risken nu är om tillträde och provet drar ut på tiden i en fallande marknad, det kan bli dyrt. Förut gjorde jag samma i stigande.

Hyror lever ett eget liv baserat på Bruksvärde.

Swetrot skrev:
Hur ser huspriserna ut där? Det finns rätt mycket kompetens här, så kan vi inte köra lite kloka hjärnstormar kring städer som Katrineholm, Ludvika, Söderköping eller Hudiksvall?
Ok, här känner jag mig utmanad eftersom jag bor i grannkommunen till Ludvika...

Ludvika har klarat sig ganska bra än så länge. ABB är ju den stora motorn i kommunen och utan ABB finns inget Ludvika. Så enkelt är det. Dock har de klarat sig bra hittills.

Värre är för "min" kommun Smedjebacken där Ovako Steel är motorn och den maskinen hostar och stånkar riktigt illa nu. Häromdagen varslades 70 man av ca 500 ( lite osäker på antal anställda men omkring 500 ).

http://www.dt.se/nyheter/smedjebacken/article375656.ece

En inte alltför trevlig läsning som mellan raderna kan tolkas som om det kommer mer. 40 % beläggning i ett av Sveriges största valsverk. Är nog inte bättre läge på de andra verken i landet.

Ett annat företag som är underleverantör inom gruvnäringen gick från full årsbokning för några veckor sen till nada idag. 13 av 20 varslade.

Pullman som tillverkar industridammsugare varslade 22 av 43.

http://www.dt.se/nyheter/smedjebacken/article375783.ece

Förutom detta så har underleverantörer till tunga industrin varslat en o annan. Så summan av varsel är väl uppåt 150 man i en kommun med i runda slängar 10.000 invånare.

Det är tungt. Villapriserna lär inte stiga allt för mycket närmsta tiden.

I Fagersta, där jag nästan bor med 2000 meters marginal, så börjar det komma varsel på Seco som är stor leverantör till den fantastiska bilindustrin.

Det faktum att bilindustrin går så dåligt påverkar långt ut i landet.

Nästa som står på tur är givetvis gruvindustrin. Varför plocka upp malm för att tillverka järn när ingen behöver? Flytten av Kiruna kan de nog skjuta på framtiden.....

Snöbollen är i rullning även om vi just nu har 6 grader varmt.

Lägger till en lista som jag hittade under artiklarna om läget i Dalarna. Relaterade artiklar:

ABB i Ludvika ett lysande undantag
Konkurser och varsel i Dalarna
17 av 25 varslas på Dala cement
Ovako varslar 70 i Smedjebacken
Vart tionde varsel i Dalarna mot byggjobbare
156 personer varslades i veckan
25 varslas i Grangärde
Seco Tools varslar 90 - "max en handfull" i Ludvika
Stålpendeln växlar ned när LKAB stoppar
EM Eriksson i Borlänge varslar
Konkursförvaltare räddar julbordet i Bjursås
Hundratals Ovako-jobb hotade
Rolling Mill varslar 13 av 20
10 får gå från Garpenbergs gruva
Dramatisk ökning av konkurser i Dalarna
Drillcon varslar var tredje
Masarna begär sig själva i konkurs
Krisen slår mot provborrningsföretag
Alloktons ägare i konkurs
Dala Berg kämpar med konkurshot
Jöns Andersgården i konkurs
Restaurangen i Staberg går i konkurs
Rättviksparken i konkurs
Hotell Njupeskär i konkurs
Ottossons Möbler i konkurs
Vasastafetten i konkurs
City Bil i Falun har gått i konkurs
Gagnefs Bygg i konkurs
Componenta Wirsbo varslar 12 anställda
Grådömejeriet kan beröras av Milkos varsel
Leax överväger att varsla
Husföretag säger upp fyra - facket befarar fler varsel
Nya varsel läggs varje vecka
21 varslade i Malung
Positivt att få sparken – speciellt för kvinnor ( Min kommentar ...haha )
Varsel inom barnomsorgen
Tolv anställda får gå från CCS
Orsa kommun säger upp 23
Konkurs hotar handikapporganisation

Skål......Nu Imported_Anders måste väl även du inse att priserna på hus INTE är i uppåtgående för tillfället????

Redigerat:
Denna krisen måste vara en mest hypade krisen på länge. :)

-MH- skrev:
Denna krisen måste vara en mest hypade krisen på länge. :)
Så bolagen som skär ner gör det för att det är så himla skoj? Orderböcker som är tomma, är det en hypad kris? Nu tror jag förnekarna av krisen tar i så de spricker.

Tror du verkligen ett bilden av världen man får i media är en balanserad bild som man kan dra slutsatser av?

Och att göra det genom att räkna rubriker, tja då föredrar jag trots allt kaffesump.

"En ny undersökning visar att krisrubriksindex har gått från +32% till hela -45%.

Redigerat:
MH. Jag BOR mitt i krisen. Nu får du väl ändå se verkligheten lite som den är?

Varför ska man tro på media bara när priserna går uppåt och högkonjunktur råder?

Balanserad bild eller inte, varslen är en verklighet. Om sen du inte vill se det kan ingen rå på? Är det så att du själv sitter så illa till med sjunkande värden att det är bäst att förneka allt?

Sökarn skrev:
Jovisst så var det med nuvarande hus som var dyrt då men jag fick bra betalt för 2 andra, så det var bara att byta pengar.
Vi har avsatt för att kunna köpa hus i värmen, det kan vi ta för att köpa ett annat hus på prov här, sedan sälja det nya eller gamla. Risken nu är om tillträde och provet drar ut på tiden i en fallande marknad, det kan bli dyrt. Förut gjorde jag samma i stigande.

Hyror lever ett eget liv baserat på Bruksvärde.
Då gäller det att hitta en marknad i värmen med motsvarande kris. Spanien tex. Eller kanske Thailand :eek:.

EDIT: Om du skall köpa utomlands spelar dessutom valutakursen en väldigt stor roll. Det torde vara dödsdömt att försöka "tajma" både växelkursen och två olika fastighetsmarkander samtidigt.

Flytta och njut av värmen. Troligen flyttar ni aldrig tillbaka till kylan.

Redigerat:
Cheesus skrev:
MH. Jag BOR mitt i krisen. Nu får du väl ändå se verkligheten lite som den är?

Varför ska man tro på media bara när priserna går uppåt och högkonjunktur råder?
Menar du att du trodde på den eviga superkonkjunkturen lika hårt som du tror på den bottenlösa krisen?

Balanserad bild eller inte, varslen är en verklighet. Om sen du inte vill se det kan ingen rå på? Är det så att du själv sitter så illa till med sjunkande värden att det är bäst att förneka allt?
Tvärtom, här är det ingen kris i sikte. Med din logik kan jag därmed deklarera fortsatt bra konjunktur, eftersom jag BOR i den. :)

Seriöst, måste du gnälla på de som inte håller med dig i undergångsscenario och ifrågasätta deras verklighetsuppfattning? Du vet väl att det får finnas flera åsikter på ett diskussionsfourm.

Nä MH. Jag gnäller inte men jag ser att grannarna börjar gå hemma om dagarna.

Jag kan hålla med om att media spelar med trumman på högsta volym och bara det är farligt tack vare den psykologiska effekten av detta. Givetvis är det så.

Men att i ett läge som det är nu med en varselvåg över hela landet, förutom precis där du bor, sätta på sig skygglapparna och inte se hur det i verkligheten ser ut är nog egentligen ganska naivt.

Du påverkas inte, så bra. Men för de som drabbas är det verklighet oavsett om du sitter och hävdar motsatsen. Du har självklart rätt att hävda din ståndpunkt, det har jag väl aldrig sagt att du inte får?

publicerad i Dalarnas tidningar 28/11:

" Dalarna och Gästrikland har så här långt i krisen klarat sig bra.

Fram till 17 november hade 1,03 procent av befolkningen i Jönköpings län varslats, i Västra Götaland har 0,69 procent varslats, i Gävleborg 0,33 procent och i Dalarna 0,22. Det är bara i Uppsala och Västernorrland som har bättre siffror än Dalarna."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.