TeroM TeroM skrev:
Jag har Fibaro markis/persienn puck och exxact markisknappar. Funkar bra men det bästa är nog att det går att sitta ute och be Siri att öppna/stänga/eller lagom mycket.
Parar man Fibaro pucken mot Somfy motorn då?
 
putte22 putte22 skrev:
Parar man Fibaro pucken mot Somfy motorn då?

Fibaro pucken är trådad till markisen.
 
putte22 putte22 skrev:
Parar man Fibaro pucken mot Somfy motorn då?
Det finns trådar om detta, åter till ämnet :cool:
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Inte så mycket att fota just nu. Håller på att rikta upp golvet nu när jag sänkt det för golvvärmen. Sen har rörisen varit här och vi har gått igenom och planerat vad, vart och hur vi ska göra. Allt tappvatten är skarvat i golvet så allt eftersom vi renoverar så byter vi ut och sätter en fördelare i tvättstugan. Han skulle komma i veckan och plugga element och blandare.

Renoveringsprojekt med exponerade golvsparrar och rör för golvvärme i ett rum klätt med träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag växlat av mellan stolparna på vinden. Man får passa på när det är dåligt väder. (Ursäkta min fulkoppling på elen, den ska rivas).

Renoveringsarbeten på vinden med synliga golvbjälkar, isolering och temporära elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Det har varit dåligt flöde i avloppet från köket. Det bekräftades när man började riva lite i det. Ska bila fram det till stammen och dra nytt därifrån :)

Renoveringsarbete med avlägsnade golvplankor och blottlagda avloppsrör på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Igensatt avloppsrör med tydlig ansamling av avlagringar och smuts, vilket indikerar dåligt flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
fremax och 9 till
  • Laddar…
Det tar tid att bila fram avloppet när man kör med en pytteliten 500w borrmaskin, men skam den som ger sig. Trodde det var inmurat i väggen men det gömde sig i en garderob. Får se om det går att sära på avloppet här och ansluta det nya. Tror den mesta skiten sitter den horisontella delen.

Vy inuti en garderob där ett avloppsrör löper vertikalt genom hyllplan, med spår av arbete för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla avloppsröret i en garderob, delvis inbäddat i väggen, framgrävt med borrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt avloppsrör frilagt i vägg med synliga betongfragment och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det blev det en plyfaskiva så jag kan försöka fixa till ventilationen :)
 
  • Konstruktion med träväggar och en isolerad sektion med rör, bredvid en plywoodskiva och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Det jobbas lite varje dag, men vissa saker tar tid. I veckan har jag fixat ventilationen till källaren och gjutit fast skarvarna mellan runda till fyrkantiga rör. De var bara limmade så ville säkra upp att de sitter där de ska.

Ventilationsrör som gjutits fast i betong och träreglar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av vit ventilationsslang mellan träreglar i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I helgen har jag brottats med taket i burspråket. Det blir fönstersmygsspottar i varje fönster och det var rätt krångligt att få till hylsorna ovan råsponten. Men nu är de på plats och blev bra :)

Innertak under konstruktion med osynliga kablar och en genomskinlig eldosa, vid ett färgglatt blyinfattat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat burspråk med träbjälkar och eluttag för installation av fönsterspots.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledningar monterade i hylsa ovanför råspont, markerade inför installation av spottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 9 till
  • Laddar…
I veckan har röris varit här och pluggat elementen och lödat på en plugg på vattnet till källaren. Vattnet till källaren ska bytas ut senare men vi vill inte vara utan det badrummet tills köket är färdigt så det får förberedas med nytt och sen fimpa det gamla när köket är klart.

Renoveringsarbete med avlägsnade golvbjälkar och synliga rör i ett träbeklätt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i hus med trägolvets reglar synliga, rör i golvet och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även riktat upp taket i burspråket så det är plant.

Renoverat tak i burspråk med synliga träplankor och färgglada fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frugan har rensat ut i trädgården men det vågar jag inte visa då alla verkar gilla ”lummiga” trädgårdar :)

Så här ser blommorna ut på det ympade trädet @Jiji . Kanske är dvärgsyren ändå?

Utsikt över en trädgård med blommande ympat träd, buskar och nyskött rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 6 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
I veckan har röris varit här och pluggat elementen och lödat på en plugg på vattnet till källaren. Vattnet till källaren ska bytas ut senare men vi vill inte vara utan det badrummet tills köket är färdigt så det får förberedas med nytt och sen fimpa det gamla när köket är klart.

[bild] [bild]

Jag har även riktat upp taket i burspråket så det är plant.

[bild]

Frugan har rensat ut i trädgården men det vågar jag inte visa då alla verkar gilla ”lummiga” trädgårdar :)

Så här ser blommorna ut på det ympade trädet @Jiji . Kanske är dvärgsyren ändå?

[bild]
Lite suddig bild men det verkar rimligt.
 
Jiji Jiji skrev:
Lite suddig bild men det verkar rimligt.
 
  • Blommande syrenbuske med lila knoppar mot en bakgrund av en trädgårdsstaket i solnedgångsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blommande buske i trädgård med staket och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräsmatta, lekställning, gröna buskar och trädgårdsland på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Ja det är en dvärgsyren på stam.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Frugan har rensat ut i trädgården men det vågar jag inte visa då alla verkar gilla ”lummiga” trädgårdar :)
Äh, har du sett ett modernt hus? Det är Sten mur.. rak gräsmatta och några cirklar med utvalda gröna växter! Vissa gillar en stil och andra en annan.. fullt normalt :cool:

Problemet för de som vill ha ”lummiga” trädgårdar är att det är svårare att åstadkomma på ett år, än att ”tömma” tomten och göra gräsmatta. Det tar många år och många arbetstimmar att få ihop en vacker uppväxt trädgård :)

Er trädgård ska ju passa er och era behov! Oavsett vad vi andra vill ha i våra trädgårdar ! :)

Det är fortfarande spännande att se vad ni gör ju.. även om vi sitter och oroar oss för plantor, buskar o fiskar ;)
 
  • Gilla
K_H och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ja det är en dvärgsyren på stam.
Jajemen.. två sådana ska in här.. ville ha dem ist för blomsterkvast när jag fyllde år för tre år sedan..hehe.. (vill inte köpa/hämta förrän jag vet var de ska stå) :cool:
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Äh, har du sett ett modernt hus? Det är Sten mur.. rak gräsmatta och några cirklar med utvalda gröna växter! Vissa gillar en stil och andra en annan.. fullt normalt :cool:
Då är ju frågan om det är vad folk egentligen vill ha eller om det är vad många entreprenörer vill sälja..
 
tveksamt tveksamt skrev:
Då är ju frågan om det är vad folk egentligen vill ha eller om det är vad många entreprenörer vill sälja..
Det säljs sällan trädgårdspaket med nya hus, så vitt jag vet.. utan det blir mer upp till den som köpt huset att anlägga efter :) vissa kan ibland lyckas få köpa till lite markarbete.. så tomten är ”plan” och redo att göra vad man vill med (gräs grus uteplatser osv).

Folk är som de är allra mest.. olika ;) och drömmer om olika detaljer (pooler, grillytor/utekök, stor gräsmatta, liten el ingen gräsmatta osv). Vissa vill pyssla med trädgården, andra vill knappt peta på den..

Fast det är en stor fråga.. och bör väl möjligen tas i en annan tråd.. inte hos Mr R :cool:
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.