Tja då var det dax att skapa en tråd i detta underbara forum. Jag har varit en tyst åskådare i ett tag här men nu är det tid för en egen tråd
vi har köpt en villa från 69 i södra Skåne och kommer total renovera denna. Det är det största projekt vi har gett oss på någonsin
vi har sen innan renoverat 3 lägenheter var av en totalt samt vårt nuvarande radhus så visst har vi koll på en del men där är mycket vi inte riktigt känner oss hundra med ännu Hahah
men vi ser fram emot ett projekt som kommer sträcka sig så långt vi behöver i tid även om vi hoppas att vi har vissa delar klara inom ett par år
det som skall göras är
Takbyte
Renovering av hela övervåningen, och indelning så att barnen får 2 sovrum + ett allrum
Flytt av trappa inkl ny trappa
Blåsa ut vardagsrum, kök, hall, sovrum
Flytta ett par väggar
Renovering av garage, tvättstuga, förråd
Sen finns där så klart en del på utsidan som skall fixas
som ni förstår så har vi att göra men allt skall inte fixas på en gång som tur är
Prio är tak + ovanvåning sen får resten bli när det blir
projektet startar i början av sep och fram tills dess blir det budgetering/planering och inköp av diverse verktyg + material
nedan har ju en liten bild av huset men där
Kommer en hel del framöver, tanken med denna tråd är att samla allt vi gör så man kan ha något att titta tillbaka till när man börjar bli färdig
vi har köpt en villa från 69 i södra Skåne och kommer total renovera denna. Det är det största projekt vi har gett oss på någonsin
vi har sen innan renoverat 3 lägenheter var av en totalt samt vårt nuvarande radhus så visst har vi koll på en del men där är mycket vi inte riktigt känner oss hundra med ännu Hahah
men vi ser fram emot ett projekt som kommer sträcka sig så långt vi behöver i tid även om vi hoppas att vi har vissa delar klara inom ett par år
det som skall göras är
Takbyte
Renovering av hela övervåningen, och indelning så att barnen får 2 sovrum + ett allrum
Flytt av trappa inkl ny trappa
Blåsa ut vardagsrum, kök, hall, sovrum
Flytta ett par väggar
Renovering av garage, tvättstuga, förråd
Sen finns där så klart en del på utsidan som skall fixas
som ni förstår så har vi att göra men allt skall inte fixas på en gång som tur är
Prio är tak + ovanvåning sen får resten bli när det blir
projektet startar i början av sep och fram tills dess blir det budgetering/planering och inköp av diverse verktyg + material
nedan har ju en liten bild av huset men där
Kommer en hel del framöver, tanken med denna tråd är att samla allt vi gör så man kan ha något att titta tillbaka till när man börjar bli färdig
Inför renoveringen kände jag att det var dax att köpa på sig en del olika verktyg. Så jag fick lite hjälp av en polare som har byggfirma
Hatar att behöva köra och låna verktyg så nu har man det mesta man behöver… hoppas jag
Hatar att behöva köra och låna verktyg så nu har man det mesta man behöver… hoppas jag
Vi börjar verkligen närma oss starten på detta projekt och det känns helt klart lite pirrigt. Vi vet vad det innebär att renovera och vi vet hur tungt det kan vara vissa perioder men samtidigt så ser vi vår vision där borta i framtiden
men vi har beställt en hel del iallafall
Takläggarna är bokade
ny ytterdörr beställd denna gången fick det bli en grön dörr från diplomat
luft värme pump blev beställt i helgen en Mitsubishi sumo 35 som vi hoppas skall värma större delen av huset
Golv till ovanvåningen och nedre våningen är också beställt
Vinyl där uppe för att tåla 2 kids (9år och 6år)
Parkett till oss där nere
Bredband är också beställt så det blir omgrävt i början av sep
samt större delen av material som behövs under renoveringen
så det känns som att mycket är på gång och på torsdag nästa vecka drar vi igång med rivningen. Får bara hoppas att vi inte hittar allt för många överraskningar och att de inte är så dyra att fixa till
men vi har beställt en hel del iallafall
Takläggarna är bokade
ny ytterdörr beställd denna gången fick det bli en grön dörr från diplomat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
luft värme pump blev beställt i helgen en Mitsubishi sumo 35 som vi hoppas skall värma större delen av huset
Logga in
Skapa konto
Golv till ovanvåningen och nedre våningen är också beställt
Vinyl där uppe för att tåla 2 kids (9år och 6år)
Logga in
Skapa konto
Parkett till oss där nere
Logga in
Skapa konto
Bredband är också beställt så det blir omgrävt i början av sep
samt större delen av material som behövs under renoveringen
så det känns som att mycket är på gång och på torsdag nästa vecka drar vi igång med rivningen. Får bara hoppas att vi inte hittar allt för många överraskningar och att de inte är så dyra att fixa till
Idag drog det igång tak pannorna flög ner i rasande fart
vi tog tag i insidan och börja riva på ovanvåningen.
Hur det såg ut när vi börja
När vi avsluta för dagen hade vi ändå hunnit med en hel del
Garderoben är nu nästan helt riven och golvet har vi dragit igång med att riva också.
trodde att det var plankor och Golvspån men istället möttes vi av tjocka plankor och ingen spån så det gör det lättare att dra all el och fiber samt hålet för trappan.
Besök av VVS och Elektriker så nu rullar det en hel del
vi tog tag i insidan och börja riva på ovanvåningen.
Hur det såg ut när vi börja
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När vi avsluta för dagen hade vi ändå hunnit med en hel del
Garderoben är nu nästan helt riven och golvet har vi dragit igång med att riva också.
trodde att det var plankor och Golvspån men istället möttes vi av tjocka plankor och ingen spån så det gör det lättare att dra all el och fiber samt hålet för trappan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Besök av VVS och Elektriker så nu rullar det en hel del
där är en lutning längs med halva sidan av golvet troligen pga att balkarna har gett sig lite. Så tanken är att komma åt dem och förstärka samt få bort lutningen.maah skrev:
vi skall även flytta trappan vilket hade gett oss fler olika golv om man skulle behålla detta furugolv
själv tycker jag golvet är snyggt speciellt om man hade slipat upp det och vitoljat men tyvärr blir det inte bra med alla ändringar
Spännande att följa! Hur har ni tänkt att få bort lutningen?D DSOS skrev:där är en lutning längs med halva sidan av golvet troligen pga att balkarna har gett sig lite. Så tanken är att komma åt dem och förstärka samt få bort lutningen.
vi skall även flytta trappan vilket hade gett oss fler olika golv om man skulle behålla detta furugolv
själv tycker jag golvet är snyggt speciellt om man hade slipat upp det och vitoljat men tyvärr blir det inte bra med alla ändringar
läst på en del i detta forum och många verkar välja att limma och skruva dit en ny balk på balken som hängerErikT0 skrev:
Den nya balken sätts lite högre så klart så att lutningen försvinner och Golvspån lägga sen ovan.
Jag har några skickar kompisar så jag får väll gå igenom min plan med dem först
Då var det en heldag i huset. Jag fortsatte riva golv på ovanvåningen och har tagit så mycket jag kan nu, där är en luftvärmepump som hänger på en liten vägg och där är golvet kvar så vi kan avinstallera den.
Tog ner allt material man har rivit, det får ligga i vardagsrummet så länge tills vi kan rulla in ett släpp och fylla. Just nu är där ställningar och containers i vägen.
efter jag var färdig med golvet rev jag ner väggen mellan vardagsrum och sovrum, tanken är att nya trappan skall upp mot väggen till vårt sovrum
Min fru har röjt rejält i trädgården och vi ser att vi kommer få betydligt mer yta än vi trodde
ett par bilder på vårt tak och hur det ser ut framför huset just nu
Det var allt för idag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tog ner allt material man har rivit, det får ligga i vardagsrummet så länge tills vi kan rulla in ett släpp och fylla. Just nu är där ställningar och containers i vägen.
Logga in
Skapa konto
efter jag var färdig med golvet rev jag ner väggen mellan vardagsrum och sovrum, tanken är att nya trappan skall upp mot väggen till vårt sovrum
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min fru har röjt rejält i trädgården och vi ser att vi kommer få betydligt mer yta än vi trodde
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ett par bilder på vårt tak och hur det ser ut framför huset just nu
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det var allt för idag
Lite smått jobb idag
drog ner alla dörrkarmar som vi inte skall ha, fanns även en lite glasvägg som nu är bortplockad.
bila upp all klinker från hallen
Drog även upp plastmattan i köket vilket så klart lämna en del lim rester så det får vi ta hand om
Sen har jag snickaren på besök och han såg som tur var att där är 1200 mellan bjälkarna på ovanvåningen, Golvspån behöver 600
så enklast åtgärd blir att dra närmare 100st 1200mm långa bitar mellan varje balk ca 7-10 / utrymme (om ni hänger med
så vi utöka material beställningen med rät trycket mer material….tyvärr
Ang lutningen så kommer jag sätta varje ny bit i rätt höjd för att få bort lutningen så förhoppningsvis har vi ett väldigt starkt och rakt golv när detta är klart
man är en glad amatör i allt man gör just nu så det är lite smått nervöst varje gång det blir något nytt moment men fan va man lär sig grejer !
drog ner alla dörrkarmar som vi inte skall ha, fanns även en lite glasvägg som nu är bortplockad.
bila upp all klinker från hallen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Drog även upp plastmattan i köket vilket så klart lämna en del lim rester så det får vi ta hand om
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen har jag snickaren på besök och han såg som tur var att där är 1200 mellan bjälkarna på ovanvåningen, Golvspån behöver 600
så enklast åtgärd blir att dra närmare 100st 1200mm långa bitar mellan varje balk ca 7-10 / utrymme (om ni hänger med
så vi utöka material beställningen med rät trycket mer material….tyvärr
Ang lutningen så kommer jag sätta varje ny bit i rätt höjd för att få bort lutningen så förhoppningsvis har vi ett väldigt starkt och rakt golv när detta är klart
man är en glad amatör i allt man gör just nu så det är lite smått nervöst varje gång det blir något nytt moment men fan va man lär sig grejer !
Började dagen med att hämta restade balkskor och sen var det igång har satt ca 90 och har nog 50 till innan allt är på plats. Imorgon sitter troligen de sista skorna sen blir det att såga balkar för att sätta in i alla skor.
alla balkskor sitter lite olika i höjd för att kompensera lutningen på golvet så jag hoppas att jag har mätt rätt och att vi får ett fint plant golv… annars blir det en jäkla massa mer jobb
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
alla balkskor sitter lite olika i höjd för att kompensera lutningen på golvet så jag hoppas att jag har mätt rätt och att vi får ett fint plant golv… annars blir det en jäkla massa mer jobb
Snyggt! Det ser ut att vara rätt höjd i alla fall. Gick det att komma åt med en krysslaser eller fick du mäta varje balksko individuellt? Hur gör du med den sista balken mot ytterväggarna? Och vilken fart du har i bygget, man blir inspirerad!